Tau 750pts för kampanjen

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Mahkal

Tau 750pts för kampanjen

Inlägg av Mahkal »

Tjenare tjenare :)

Jag ska nog passa på att försöka förklara kampanjen först. Temat för hela kampanjen är "Good vs Evil" och är tänkt att hålla på i ett bra tag. När exempelvis "de goda" vinner så får vi en planet i solsystemet striderna utspelar sig i och tanken är att när kampanjen är slut så vinner den sida som har störst del av solsystemet. Detta gör också att terräng, objectives etc förändras vid varje match.

Som det ser ut just nu är vi 6 spelare på varje sida och därför är vi alla begränsade till 750 poäng per spelare och som vanligt är det minst 1hq och 2 troops.

Jag spelar tillsammans med GK/SM/SW/DA och Eldar mot en annan Tau samt CSMnurgle/Necron/CSM/ORK/Nidz.

Jag tänker mig någonting i den här stilen inför nästa match:

Commander - C&C Node, Sensor suite, Neuroweb jammer, iridium crisis, shield generator och stimulant injector. 187p

Ethereal - 50pts

Riptide - Ion acc, early warning override, stimulants. 225

2x8 Firewarriors - pulse rifles. 2x72

= 606pts

Nu har jag ju 144 poäng kvar att leka med och jag har inte en aning om vad jag bör spendera det på. Har inga broadsides btw så det är inte lönt att föreslå. Tanken med armén så här långt är att skjuta så mycket jag bara kan så mina lojalist-polare kan avancera framåt och puckla på i närstrid. Har aldrig spelat commandern utan vapen men tänkte att om man ger honom sensor suite och c&c node så slipper man använda så mycket markerlights eller kanske rent av skippa dom helt.

Så då är det ju frågan vad fan man ska fylla på med. Har övervägt starkt att kanske ta ett par pathfinders iallafall för att ha lite markers. En annan fundering är om man ska ta ett par crisis-suits iallafall för att få flamers/meltas mot äckliga tanks och tyranider.

Ha i åtanke att jag är nybörjare också och om något på listan är helt tokigt så tar jag inte illa upp om ni påpekar det :)

Halvar

Re: Tau 750pts för kampanjen

Inlägg av Halvar »

Som om imperiet på något plan vore "goda". Tsk.
Eftersom jag anser att små vanliga killar ska utgöra typ 40% av en arme så anser jag att kroots eller fire warriors är rätt väg att gå.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Halvar skrev:Som om imperiet på något plan vore "goda". Tsk.
Eftersom jag anser att små vanliga killar ska utgöra typ 40% av en arme så anser jag att kroots eller fire warriors är rätt väg att gå.
haha då skulle du inte gilla min wettcon lista som innehåller mindre än 10% troops :P

sry för off topic :)

hade nog skippat ethereal anser att han ger ganska lite till armén. Hade nog lagt in en skyray. samt 10 kroots och en kroot hound. för resterande poäng hade jag nog buffat upp fire warriors

Mahkal

Inlägg av Mahkal »

Det skulle ju iofs kunna fungera men är lite rädd för killa-akans och deras monolit. Är rädd för att om jag tar kroots tappar jag ap-skytte och riskerar att dom inte kommer kunna göra något innan dom blir rostade

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Jag skulle nog försöka få in en devilfish. Det är kul att ha nån tank och det ger etheralen en plats att gömma sig på.
Vidare så skulle jag på så låga poäng toola om commanderna till 2+ save, puretide, targetlock, drone controller och 2*missilepods samt byta riptiden mot en crisisenhet med 2*missile pods och targetlocks samt en massa gundrones.

Du får då en stor elak mobil enhet som kan skjuta på massa olika mål och har en 2+ kille längst fram som nickar skott. Kan även vara en ide att ge olika suits olika vapen för att få lite mer karaktär på modellerna. Kanske en med 2 flamers, en med 2 plasmor och en med 2 meltor. Targetlock gör hela tricket!

Glöm inte att ha roligt bara :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Evenyard

Inlägg av Evenyard »

Hammerhead, om du har en sån så kör på den! :)
Om du inte har det så skulle jag säga mer fire warriors som ska hålla sig nära etherealn eller Crisis suits med Commander! :)
Hör av dig om du vill få nåt målat! (PM)
Målar mest Tau men målar gärna alla sorters Warhammer/40k

Mvh Evenyard :D

Skriv svar