Leman Russar i 6th

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Peem

Leman Russar i 6th

Inlägg av Peem »

Hej alla.
Är en gammal Guard spelare (JO, jag vet att Gw försöker byta namn på dem men det skiter jag i. För mig kommer det alltid att heta Imperial Guards och Stormtroopers och inget annat. Så det så.)

Jag hade hoppats på att de skulle återinföra Leman Russ' Lumbering Behemoth i nya codexen men det gjorde de inte. Så nu är min fråga vilka Russar som är bäst. Med tanke på att även Heavy fordon blir straffade när de skjuter Ordinance vapen så känner jag rent intiutivt att man borde ta bort alla sponsons och bara använda de billigaste hullvapnen. Eller ska man överge sina trogna Battle cannons och motera de fjuttiga Nova cannons istället? Eller Exterminator autocannons? Alla verkar ju älska AKs...

Eller ska man parkera en Enginseer bakom med sin buff? Hjälper den motverka Ordinance regeln?
( Ordinance regeln säger att om man avfyrar ett ordinance vapen får alla andra vapen endast skjuta Snap shots medan Power of the Machine spirit säger att man får skjuta ett extra vapen med full BS.)

Råd, tips, flaming, trolling, etc. mottas tacksamt. ;)

Ancalagon

Re: Leman Russar i 6th

Inlägg av Ancalagon »

Enginseers är ett väldigt dyrt sätt att få skjuta ett extra skott.

Många spelar med demolishers som enda egentliga ordnance vapen. De har tillräckligt hög S och AP för att det liksom ska vara värt det, gärna då i squadron.

De övriga icke-ordnance tanksen har blivit bättre eftersom de får skjuta fullt med alla sina vapen även när de åker och självklart även då populärare. Punisher med Pask kommer bli vanlig, även Vanquisher med lascannon, speciellt eftersom tank commanders kan få split fire. Jag har haft goda matcher med Executioner och gillar den. Gets Hot är verkligen inte så farligt som många verkar tro.

Lätt tillgång till Primaris Psykers och andra former av Divination (läs Prescience) gör tanksen betydligt stabilare i damage output, speciellt eftersom de blivit mycket billigare. En Punisher med Pask, heavy bolter sponsons spottar ur sig 29 S5 Rending skott, med re-roll to hit på BS4 med Prescience. Samtidigt kan samma enhet med en Vanquisher skjuta sin storkanon och lascannon på ett annat mål, med BS4 och re-roll to hit. Det kostar en del men är ordentlig damage output.

Russar är bra, de är bara lite annorlunda.

och de har aldrig hetat "Imperial Guards" ;)

Halvar

Inlägg av Halvar »

hur funkar det med split fire på en modell utan leadership? eller får han ett värde att testa mot när han får den regeln?
så man slipper fråga motståndaren vid bordet, det verkar vara många knasiga undantag med IG nu.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:hur funkar det med split fire på en modell utan leadership? eller får han ett värde att testa mot när han får den regeln?
så man slipper fråga motståndaren vid bordet, det verkar vara många knasiga undantag med IG nu.
Han får inte Split Fire som sådant utan det är en Tank Order som gör exakt samma sak. Det är dock enklare att säga eftersom fler vet hur Split Fire funkar än om man skulle säga "Gunners, kill on sight!" ;)

Så han testar på Ld9, lyckas han får han välja en order.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

För att sammanfatta så är den vanliga battletanken sämst av alla nu. Ska man spela den iaf så är det med en hull HB som gäller och inget extra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Ancalagon skrev:Enginseers är ett väldigt dyrt sätt att få skjuta ett extra skott.

Många spelar med demolishers som enda egentliga ordnance vapen. De har tillräckligt hög S och AP för att det liksom ska vara värt det, gärna då i squadron.

De övriga icke-ordnance tanksen har blivit bättre eftersom de får skjuta fullt med alla sina vapen även när de åker och självklart även då populärare. Punisher med Pask kommer bli vanlig, även Vanquisher med lascannon, speciellt eftersom tank commanders kan få split fire. Jag har haft goda matcher med Executioner och gillar den. Gets Hot är verkligen inte så farligt som många verkar tro.

Lätt tillgång till Primaris Psykers och andra former av Divination (läs Prescience) gör tanksen betydligt stabilare i damage output, speciellt eftersom de blivit mycket billigare. En Punisher med Pask, heavy bolter sponsons spottar ur sig 29 S5 Rending skott, med re-roll to hit på BS4 med Prescience. Samtidigt kan samma enhet med en Vanquisher skjuta sin storkanon och lascannon på ett annat mål, med BS4 och re-roll to hit. Det kostar en del men är ordentlig damage output.

Russar är bra, de är bara lite annorlunda.

och de har aldrig hetat "Imperial Guards" ;)
Nja, det är väl bara de 20 gatling-cannon-skotten som är rending. Själv tror jag mera på att köra punishern med melta-sponsons och lascannon i hull för bäst effekt.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Rasmus skrev:
Nja, det är väl bara de 20 gatling-cannon-skotten som är rending.
Det har du absolut rätt i.

Skriv svar