Eldar lista

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Arctic
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jun 2015, 15:29

Eldar lista

Inlägg av Arctic »

Hej,

Är ny här på forumet och har nyligen kommit igång med 40K sedan ett mycket långt uppehåll. Skulle behöva lite tips runt min lista.

Tror ni att nedan kan funka? Har spelat 3 slag mot en Ork spelare som gått bättre och bättre, dvs. 3 förluster. Har inte full koll på metat eller reglerna än, men det kommer väl med tiden..

Är tacksam för all form av feedback.
Eldar noob lista 1499.JPG
Eldar noob lista 1499.JPG (72.71 KiB) Visad 2353 gånger

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Eldar lista

Inlägg av Ancalagon »

Listan ser helt klart spelbar ut. Däremot förstår jag lite varför du kämpar just mot orks, speciellt om han spelar många kroppar. Du har få men dyra enheter, som inte har så hög damage output, speciellt mot hordes. Visst, dina flamerguard röjer upp bra men är inte så svåra att stoppa :/

Några fler saker jag tänker på:

Avatar och Wraithlord ser lite malplacerade ut i listan. De kan vara bra var för sig men passar bättre i listor som är anpassade för dem (multiple wraithlords, avatar med mer fotfolk etc).
Darkreapers skulle må bra av att uppgraderas med S8 skott, och skippa tempest launcher på exarch.

Wraithguard gående med 12" cannons är inte speciellt heta heller. Ska du köra två enheter wraithguard bör båda enheterna ha wave serpent för att ta sig runt på planen :)

Eftersom du redan kör 3 enheter windriders och farseer på bike så skulle jag kört windrider host, dvs bara lägga till en enhet vypers och en warlock enclave så får du bonusar, och låser upp andra formationer :)

Aspect warriors gör sig bäst när du har 3 enheter, och kan ge samma bonus till alla (+1 WS eller BS). Warp spiders är bra, swooping hawks likaså, och funkar bra med dark reapers (alla 3 enheter skjuter med BS5).

Arctic
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 jun 2015, 15:29

Re: Eldar lista

Inlägg av Arctic »

Ancalagon skrev:Listan ser helt klart spelbar ut. Däremot förstår jag lite varför du kämpar just mot orks, speciellt om han spelar många kroppar. Du har få men dyra enheter, som inte har så hög damage output, speciellt mot hordes. Visst, dina flamerguard röjer upp bra men är inte så svåra att stoppa :/

Några fler saker jag tänker på:

Avatar och Wraithlord ser lite malplacerade ut i listan. De kan vara bra var för sig men passar bättre i listor som är anpassade för dem (multiple wraithlords, avatar med mer fotfolk etc).
Darkreapers skulle må bra av att uppgraderas med S8 skott, och skippa tempest launcher på exarch.

Wraithguard gående med 12" cannons är inte speciellt heta heller. Ska du köra två enheter wraithguard bör båda enheterna ha wave serpent för att ta sig runt på planen :)

Eftersom du redan kör 3 enheter windriders och farseer på bike så skulle jag kört windrider host, dvs bara lägga till en enhet vypers och en warlock enclave så får du bonusar, och låser upp andra formationer :)

Aspect warriors gör sig bäst när du har 3 enheter, och kan ge samma bonus till alla (+1 WS eller BS). Warp spiders är bra, swooping hawks likaså, och funkar bra med dark reapers (alla 3 enheter skjuter med BS5).
Tackar för dina tips.

Har tillgång till Swooping Hawks och Warp Spiders. Har Dock har jag inte fått till det med tyngre enheter. Två wrathlords alltså? Är Dire avengers något att ha? Kikar på två eldar hornets eller en wraithknight? Spelar bara friendly games så det får inte var för mycket cheddar över listan. ;)

I övrigt har du helt rätt angående wraithgaurden de fungerar främst som kulfång nu, och kommer inte åt att verka, blir väl till att köpa en waveserpent till, dock så spelar vi 1500p så det blir svårt med prioriteringarna..

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Eldar lista

Inlägg av Max »

Wraithknighten är väldigt väldigt bra, så om ni spelar friendlies så kanske ni skall hoppa den. Spindlar och hökar är kul och väldigt bra, du kanske kan testa artelleriet också, det är bra och väldigt kul att spela med, man kan stänga av och styra motståndaren lite, tillsammans med en jättesnabb armé funkar det väldigt bra.

Sen tror jag att D-scythes är bättre än kanoner på wraithguardsen, speciellt mot orker.

Ljuybos
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 mar 2015, 08:44

Re: Eldar lista

Inlägg av Ljuybos »

Orker 1500p körde jag typ såhär...

Dubbel CAD

4 Farseers (1 Runes of Fate och 3 Telepathy) på hojjar.
6 units med 5 st Bikes med Scatter
2 st Prismer (byt till flygare om du vill istället...)

Shriek är ju mumma mot orker då de har hyfsat lågt ld oftast. Bara panga på utavhellvite med hojjarna och håll dig ur range. Fire prism får ta bort tyngre grejer från 60" bort...

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Eldar lista

Inlägg av Ancalagon »

Ljuybos: Den listan ser absolut skittråkig ut, och passar otroligt dåligt i ett friendlyklimat ;)

Arctic: Hornets och Wraithknights är inte heller för friendly klimat.

Det enda jag tror du behöver göra är att tweaka listan lite för att vara bättre mot horder.

10 Swooping Hawks är rimligt billiga, lägger ner en stor platta när de kommer in, kan skjuta på något annat med 30 skott med BS5. Warp spiders är snabba, skjuter bra (2 skott S6 med BS 5 mot både lätta tanks och orker i största allmänhet).

Dire Avengers fungerar också bra. 10st med exarch skjuter mycket, är bra att skjuta i overwatch, och faktiskt ganska sega att döda i närstrid (speciellt för orks som inte är speciellt bra egentligen:p)

Precis som Max säger är ett batteri Shadow Weavers väldigt bra mot Orks, 3 stora plattor för 90 poäng är riktigt bra :)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Eldar lista

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev: Precis som Max säger är ett batteri Shadow Weavers väldigt bra mot Orks, 3 stora plattor för 90 poäng är riktigt bra :)
Små plattor ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Eldar lista

Inlägg av Ancalagon »

Flogger skrev:
Ancalagon skrev: Precis som Max säger är ett batteri Shadow Weavers väldigt bra mot Orks, 3 stora plattor för 90 poäng är riktigt bra :)
Små plattor ;)
Du kan vara en liten platta.

Men ja, flogger har såklart rätt :) Fortfarande väldigt poängeffektivt dock.

Ljuybos
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 mar 2015, 08:44

Re: Eldar lista

Inlägg av Ljuybos »

Haha, jag håller med dig till viss del, men den är effektiv och väääldigt snabb :-)

Ljuybos
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 mar 2015, 08:44

Re: Eldar lista

Inlägg av Ljuybos »

På Farseern är Spirit Stone of Anath´lan inte helt pjåkig, ffa om du vill lägga Eldrich Storm. DÅ snackar vi platta!

Skriv svar