CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
myggan
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2015, 12:33

CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av myggan »

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på en 1500p lista samt ev utökning till 2500p.

För att få lite bakgrund till min fråga berättar jag först lite om mig och min infallsvinkel på 40k.

Jag har samlat Warhammer figurer i ett par år (läs till och från under ca 15 år) och har en hyfsad samling av Space Wolfs, Tyranid och Chaos. Jag är/har dock främst varit intresserad av själva målande, konverteringar och landskapsbyggen, men har givetvis även spelat en del. Jag har en Chaos Death Guard armé på cirkus 5000+ pts, problemet är dock att senast jag spelade var när reglerna var typ 3:e och 4:e upplagan, och armén är därav helt anpassad efter 3:e versionens Codex Chaos Space Marines. Jag har dock införskaffat de senaste dexarna för Chaos daemons och Chaos space marines då jag förstått att det inte längre går att enbart använda codex marines.

Jag är med andra ord helt färsk igen och skulle vilja ha lite tips på vad som är bra alt. dåligt och hur jag kan göra för att sätta ihop en fluffmässigt korrekt armé (helst av enheter jag redan har) som är rolig att spela och inte suger helt och hållet. Har läst på en del, och som jag förstår verkar det vara många som är överens om att Chaos numera är en av de svagaste fraktionerna enligt rådande meta. :-( Dock är jag främst ute efter att spela med vänner och ha kul inte enbart för att vinna, men det är ju roligt om man inte blir krossad jämt. Verkar som att jag huvudsakligen kommer att möta TAU (vilka jag förstått är en av de starkaste raserna numera), Blood Angels, Dark Eldar och Imperial Guard (förlåt, menar astra militarum) samt ev. Chaos undivided och Necrons. Om intresset håller i sig kan det ju naturligtvis hända att jag även beger mig till någon föreningslokal.

Tack på förhand, hoppas nu någon har lust att hjälpa mig. :D

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av frigobben »

För att veta vad som är bra just nu ger ju den lite mer detaljerade kompmallen en väldigt bra indikation (alltså inte "Easy Comp"). Den säger såklart inget om fluffighet. Den funkar åt båda hållen (alla kanske inte vill ha något som är (mycket) bättre än sina kompisar heller).

När vi kör kompismatcher använder vi den och försöker lägga oss nära varandra i komp. Du kan ju höra med dina vänner ungefär var de ligger.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av LillePer »

Vilken del av Sverige huserar du i? Bästa sättet att förstå nya editioner och hur de påverkar dina existerande enheter är att lira mot någon som har "koll på läget". Fluff i all ära men man vill gärna ha något som kan bita ifrån lite på spelbordet, annars tröttnar man rätt snabbt.

(Med det sagt kan man göra fluffiga Death guard listor som funkar på snällare nivåer, men de ser ju klart inte ut som för 10 år sedan. )

myggan
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2015, 12:33

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av myggan »

Tack, kompmallen låter ju schysst, var hittar jag den? Finns i forumet gissar jag. :-)
Jag håller till i Stockholm, har varit inne på Gw och dragons lair, men de har ju inte direkt några bord vad jag kunde se?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av Katarsis »

Figurspelsföreningen Rogue Trader huserar längst in på undervåningen av Dragons Lair; man måste bara gå förbi kortspelarna, brädspelarna och tv-spelarna för att hitta till oss. 6 spelbord och ett målarbord står permanent uppställt. Spana in Facebook-gruppen om du vill komma i kontakt med lite RT:are: Rogue Trader Stockholm, https://www.facebook.com/groups/267465796673285/
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av kelaino »

myggan skrev:Tack, kompmallen låter ju schysst, var hittar jag den? Finns i forumet gissar jag. :-)
Kompmall: http://svenska40k.se/forum/viewforum.php?f=100
Som du, mycket riktigt, konstaterat så behövs både CSM och CD böckerna om du vill spela både Marines och demoner. Skulle jag själv spela nurgle-temat så skulle jag spela en fram-och-slå lista. CSM på motorcyklar, spawns, beasts och plague drones. Nurgles demonprinsar (med vingar) är OK, i och med kombinationen jink och shrouded. Dock inte mot Tau med marker lights... Små enheter Plague marines, plague bearers, kultister och nurglings för att hålla lite objektiv.

Kan dock vara värt att veta att jag, till skillnad från många andra här på forumet, är en mer än lovligt ringrostig amatör :) Men med förslagen ovan har du någonstans att börja. Eftersom du har modellerna rekommenderar jag att testa spela lite, analysera vart det brister och försök täppa till (både speltekniskt och vad du tycker är kul att spela).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

myggan
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2015, 12:33

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av myggan »

Tack Katarsis, kollade bara lite snabbt sist jag var där, och då hittade jag inga, men tyckte det var konstigt om det inte skulle finnas några. Men hur funkar det då? Har ni en egen medlemsavgift, eller betalar man till Dragon's lair, jag försökte kika på fb. Men gruppen var stängd.

myggan
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2015, 12:33

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av myggan »

Lilleper, det har du ju helt rätt i, kollar rougetrader. :-) eller har du kanske ytterligare ett annat tips?

Tack, sitter på mobilen nu, verkar inte kunna öppna kompmallen på där men ska kolla när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av Spell Familiar »

För att återknyta till ämnet...
Ang dina motståndare: Klarar du dig mot Tau, klarar du dig mot allt.
Nurgle är den starkaste demonguden både i Demondex och csmdito. Plaugemarines är dyra men urstarka. Särskillt med obsec. Vill du spela fluffigt hade jag allierat in lite demoner och sett till att ha nån psyker med 3lvl för 50% chans att få cursed earth. Han kan hänga bak med dina 1-3 vindicators som naturligtvis är Demoner (-1BS gör obefintlig skada på deras kanon). Demonprins med MoN (CSM) är en best pga att han jinkar på 2+. Hoppa fram med honom med the black mace och slå sönder vad du vill. Great uncean one med Biomancy är också episk. Hoppas på Iron Arm och skratta åt alla icke tunga vapen. Plauge Drones är kanske den enskilt bästa enheten i demondexen och har 1000 användningsområden. Oblitterators med MoN är också en måste-enhet.
Det är lätt att bli frestad av Typhus också och kör två 25-manna blobbar med brainless(fearless) zombies över brädet. Funkar säkert mot både guard och DE. Dessa blir effektiva om du samtidigt satsar på att trolla fram nya demoner på flankerna och helt svämmar över brädet med wounds. Som nids brukade göra.
Draken måste också nämnas. Han är ärkefet. (Och påverkas också av cursed earth och grimoar).

Inga listor direkt men bra grundpelare att stå på och lite utvecklingsideer.
Lycka till och kom ihåg att som CSM spelare får man ALDRIG ge upp. En vacker dag har vi en codex som inte suger.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: CSM - Death Guard 1500pts ~ 2500pts - Hjälp!

Inlägg av Excessus »

Bara en liten sak, Daemonic possession ger inte daemon-regeln så vindicators kan inte bli demoner.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar