Imperial Fists till Gothcon (kanske, jag är ju bara reserv)

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Ironjens

Imperial Fists till Gothcon (kanske, jag är ju bara reserv)

Inlägg av Ironjens »

Här är mitt senaste listalternativ till Gothcon. Frågan är om den är för ostig, jag är ju för dålig på spelet för att möta de hårda rävar som kör lågkompade arméer...

HQ
Captain: Bike, relic blade 165

Lysander 200

Elites
Ironclad Dreadnought: Hammer, Meltagun, heavy flamer 145
Droppod: Deathwind launcher 55

Sternguard
6+1 175
Droppod 35

Troops
Bike squad
7+1+1: Powerfist, 2 plasmaguns, Attackbike multimelta 320

Scouts
4+1: Snipers, camo cloaks 90

Tactical squad
9+1 tacticals: Plasmagun, Powerweapon, Plasmacannon 200
Droppod 35

Tactical squad
9+1 tacticals: Heavy bolter, plasmagun, stormbolter 190
Razorback Heavy bolters 40

Fast Attack
Attackbikes
2 attackbikes: multimeltas 100

Totalt: 1750p

Planen är enkel. Dreaden och sternguards+Lysander ploppar ner i runda ett och förstör vad de kan. Razorback tacticals utgör en liten firebase, scouterna hoggar ett objektiv, alla bikes turboboostar. Sen skjuter fienden sönder cirka en dread, en pod och alla sternguard (Lysander är ju något slags demonprins och överlever förhoppningsvis). Runda två kommer motorcyklarna fram och lever rövare och pod tre dimper ner som ett brev på posten.

Bra? Skit? Ost?

All återkoppling är välkommen då jag inte är helt haj på rymdmarinen :?
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Gonka Koff

Re: Imperial Fists till Gothcon (kanske, jag är ju bara reserv)

Inlägg av Gonka Koff »

DAMN! jag skrev ett jättelångt svar på denna lista, men fipplade bort allt jag skrivit genom att trycka på "backa" -knappen.
Jaja, jag tar det kort istället:

Jag tror på din plan, och jag tycker listan är cool. Se till att skaffa en lascannon till grabbarna i din lilla firebase+ ge scouterna en ML - droppa inte en plasmacannon som kostar poäng du inte kommer använda.

Droppa Lusse med 10 tacticals istället för Sternguards, Beacona in sternguards för att ge deras jättedyra bössor litet precision. Plocka bort en av dem för att ha råd till vapnen nämnda ovan.

Jag gillar din boss, men tycker att en bikeboss alltid skall ha hellfire shells i sina bikebolters.

Jag är dålig på rolighetskomp, men du borde väl få runt 40%?

sådärja, det var det i kort version!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Är det någon som fortfarande tror på "rolighetskomp" förutom jag?
Jag tror inte att GC gör det...

Och var man borde ha en locator till Sternguards och deras pod vet jag inte...
Däremot vet jag att en pod inte får skjuta rundan den trillar ner...

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det här är en lista som kommer att få sämre komp en den förtjänar..
det är väldigt mycket poäng som dimper runda och dör.. Lysander tål en del.. man måse smaska in 24 woulds innan han dör.. krävs en hel del dakka..

Problemet med vanguards och lysander i pod är att de har mycket svårt att uträtta nåt alls. De kommer bara att få titta på när fienden flyttar sig och skjuter på dem, eller chargar dem, beroende på vilken arme du möter..

Bikes är därimot stenhårt, specielt med capten..

När jag funderar lite på det så kan litan funka.. podsen dinper ner och suger all eld.. frågan är bara om rästen av listan kan göra tillräckligt mycket skada.. Kanske skulle ha en tactical eller en command squad i poden med lysander, så de tål lite mer.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

speedfreek skrev:Är det någon som fortfarande tror på "rolighetskomp" förutom jag?
Jag tror inte att GC gör det...
Riktlinjer för komp GothCon 2009 skrev: ... Kompen kommer bedömas av Johan Westlund, Fredrik Landelius och Anders Erestam. Kompsystemet är så kallad "rolighetskomp" som går ut på att armén bedöms efter hur kul den är att möta. ...
v.s.b.

Men Pelle, vad menar du med detta: ?
speedfreek skrev:Däremot vet jag att en pod inte får skjuta rundan den trillar ner...
Vad har det med saken att göra? Huvudanledningen till att använda drop pods är väl knappast att meja ner fienden med en storm bolter?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

En av dem har ju köpt extra skjutvapen...

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Det har du ju rätt i... min hjärna gjorde om deathwind launcher till locator beacon på nåt vis. Fan va skumt...

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

24 wounds :P vilket cp han är alltså, lysander det vill säga, det är då man vill ha den där roliga ork kille som förvandlar gubbar till squigs eller csm powern som gör en till en spawn eller chaos daemons grejen som gör en till spawns, inte så användbart mot T 4 men sjukt coolt :lol:

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

speedfreek skrev:En av dem har ju köpt extra skjutvapen...
Det är iofs inte helt dumt tänkt, eftersom den podden kommer ner tillsammans med en Ironclad som kan suga i sig ganska mycket AT på egen hand.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Nefrums skrev:det här är en lista som kommer att få sämre komp en den förtjänar..
det är väldigt mycket poäng som dimper runda och dör.. Lysander tål en del.. man måse smaska in 24 woulds innan han dör.. krävs en hel del dakka..
Lysander är en tönt, man dödar honom med grots...
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar