Kompbedömmare se hit =)

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Papa D »

Gothcon 2lax11... tanken var IG. Men USA och lättja kom ivägen. IG projektet drar ut på tiden och nu måste jag spela med en backup plan. Jag vet att fågellistan e sågad vid knäna. Så jag tittar på denna lista och tänker, hum, d20, vad hamnar du på. Persoligen tycker jag själv att den känns lite frän.

+ Astaroth, dyyyr och ingebra.
+ Libbe dyr
+ Emo angels, folk anser att dom e kass.
+ Få fordon

- Inga direkt usla val dock
- Honourguard efter som de finns en prälle i den.
- Mycke melta
- En del upprepningar

Listan är lite under konstruktion så jag skriver inte ut poäng,

Astaroth
Librarian w Jumppack, Sword of sanguinus, Might of heroes (+d3 attacks) Epistolary
Honourguard w Jumppack, 2 melta, 2 stormshield, flagga

Sanguine guards w 2 infernus, fist
Sanguine guards w 2 infernus, fist

10 Assaultmarines w 2 Melta, Fist
5 assaultmarines w 1 flamer
Razorback Las/plas
5 assaultmarines w 1 flamer
Razorback Las/plas
5 assaultmarines w 1 flamer
Razorback Las/plas

Kan vara så att lite special weapons måste bantas bort.. eller lite förändring i honourguard. Men som ide, vad skulle jag få i komp?

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att listan ser rätt hård ut måste jag säga. Skulle nog ge den 5 av 20. Dom flesta valen känns bra och enheterna fungerar väl tillsammans.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Jocke Rapp »

"Might of heroes (+d3 attacks) Epistolary"

Den gamla SweFAQ-kombon... :)

Listan ser ju rätt tråkig ut ur ett upprepningsperspektiv. Dessutom känns den rätt effektiv som Tröger skriver, det fungerar bra tillsammans. För hög komp måste du börja ta enheter som är oprisvärda och inte fungerar ihop, t.ex tacticals, whirlwind, gående sternguards osv.

Den är ju dock rätt festlig och lite ovanlig, det ger säkert lite plus i kanten.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av DHettNeck »

DC med JP utan chappe ger också bra komp ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Lantto
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 aug 2009, 18:44

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Lantto »

Nu är jag väl kanske av den lite hårdare östkust-skolan av listor, men att ge en halv-ok lista komp 5 med motivet att man måste ta dåliga och eller oprisvärda enheter (som att epistolary, 2 enheter SGs utan Dante och Astorath inte skulle räcka...) känns lite väl.

Borde inte listor som är medelbra landa runt 8-12 och att fler dåliga enheter snarare ska ge över medel? Ok att BA, IG och SW är hårda, men ge då en medellista 6-10 eller nåt och sen uppåt om man spelar annorlunda/dåliga enheter.

Så som det sett ut på kompkommentarerna här i forumet känns det som att medelkomp på gothcon kommer att landa på 5-6 trots att det mestadels varit varierade och inte överdrivet hårda listor som postats.

Och sen måste jag ändå fråga vad det är som är så fruktansvärt med upprepningar? Det borde väl vara listans hårdhet som ska bedömas?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Zurken »

Man skulle kunna hoppas att de ger den snällaste listan max komp och sen jämför alla andra efter den (utan att nödvändigt vist använda hela kompspannet såklart).

Det är rätt lugnt att strunta i kompen (så länge den inte är helt i botten), de 4 första matcherna kan man ändå inte möta listor som skiljer sig allt för mycket i komp. Allt som allt så påverkar inte kompen inte slutresultatet lika mycket, men påverkar vilka listor du möter i högre grad (vilket jag gillar starkt!)
Alexander Merinen

Lantto
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 aug 2009, 18:44

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Lantto »

Det sistnämnda där låter riktigt bra (så länge kompbedömningen är någorlunda rättvis).

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Papa D »

Jag ska inte utge mig för att vara en spel eller komp expert.. Men mallkomp får listan typ 43.... Jag tycker de e fel, de finns visa synergier i listan som inte omhändertages. Jag tycker att listan i mallkomp ska ligga runt 39-35.

Dvs i mallkomp på 1750 ligger den typ lite under medel.. Så på gothcon, om medel e 10 asså en medelhård arme typ LBM ska ha 10, så tycker jag att denna lista ska ligga runt 7-9, men 6 känns rimligt, 5 skulle va ok, men under det skulle jag bli sur, för de får jag ju på mina flygplanslistor där allt e mer eller mindre optimal.. denna lista har verkligen en massa dålig/sämre val än andra val i listan.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Yautja »

Papa D skrev:Dvs i mallkomp på 1750 ligger den typ lite under medel.. Så på gothcon
Är inte den eviga mantran att ignorera mallen, ignorera mallen, ignorera mallen när det kommer till GothCon bedömningen =)?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Kompbedömmare se hit =)

Inlägg av Papa D »

Jo så e de.


Men om man inte har nåt annat mätesnöre och att fråga här ger de exakta resultatet - 3- 15. Så är de ju faktiskt så att man inte har en jävla anning!!

Å då känns de fel.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar