Inquisitorial Guard (hjälp med armélista) 2000 poäng

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Trukson

Inquisitorial Guard (hjälp med armélista) 2000 poäng

Inlägg av Trukson »

Hej alla glada!
Har väldigt länge varit sugen på en "mixed" Imperial-lista. Försöka blanda Mariner och Guardsmen och fluffa till det hela med lite Inquisition. Vill ha massa olika modeller så att det blir kul at både bygga och måla. Men det ska ju gärna "hålla hela vägen" och vara kul att spela med också. Jag bor och spelar i Umeå och här gäller 2000 poäng okompat (de flesta spelar ändå relativt "snälla" listor).

Tidigare har jag alltid utgått från Daemonhunters eller Witchhunters och blandat in lite IG. Har även provat med gamla IG-listan men det var svårt att få en balanserad armé då Gardet alltid lämpat sig bäst för "stå stilla och skjut". Men nu har det ju kommit en ny Codex med lite flyers och Orders och andra häftiga saker så jag satte mig ner med den nya listan och försöka köpa ut en lista.
Så.....vad tror ni? Kan man bygga en aggressiv IG-lista?

HQ:
Grey Knight Brother Captain (psychic hood)
4xGrey Knight Terminators

Company Command (Colonel Straken)
Chimera (Pintle Stubber, Extra Armour)

2xPriests

Elite:
Grey Knight Brother Captain
4xGrey Knight Terminators

Troop:
Troop:
Veteran Squad
Veteran Squad
Veteran Squad

Fast Attack:
Vendetta Gunship
Vendetta Gunship
Vendetta Gunship

Heavy Support:
Leman Russ Demolisher
Leman Russ Demolisher
Hydra Flak tank
/1990 pts

Tanken med listan är att de 3 Chimerorna med Straken och Grey Knights (mountade eller till fots beroende på motstånd) ska avancera mot fienden (inte nödvändigtvis leta närstrid) tillsammans med mina 2 Demolishers. Straken är mest med för att låna ut sina awesome abilities till dem och ge dem order medan prästerna såklart går tillsammans med de heliga riddarna (både fluffigt och bra).

Den här centrala "klumpen" understöds av eld från Vendettorna och Hydran (och såklart Demolisherna själva) medan Veteranerna sitter och spelar poker i Vendettorna och väntar på att claima objektiv mot slutet av matchen.

Vad tror ni? Själv är jag så fast i "den här armén är så cool!" att jag har svårt att se "den här armén är så bra (eller dålig)".....

/Trukson
Senast redigerad av 1 Trukson, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Bengt

Re: Inquisitorial Guard (hjälp med armélista) 2000 poäng

Inlägg av Bengt »

Du måste ha obligatoriska val från moderlistan (se s21 i C:DH), dvs två imperial guard troop val. Jag tycker du har för lite scoring i vilket fall.

Trukson

Inlägg av Trukson »

Bengt skrev:Du måste ha obligatoriska val från moderlistan (se s21 i C:DH), dvs två imperial guard troop val. Jag tycker du har för lite scoring i vilket fall.
Justja, det såg jag ju själv igår men åtgärdade det inte direkt. :oops:

Just nu är det 5 scoring units i listan och jag håller med om att det känns lite, men jag har så svårt att välja bort något! ;)
Vad sägs om själva temat, är det ens värt att satsa på? (Börjar vara så sjukt trångt om poäng för att få in det jag vill så jag börjar fundera på om jag måste arbeta om hela grundkonceptet med listan).

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Man får inte spela med Command HQ som Induced Guards.
Så bort med Straken så har du plötsligt poäng till din obligatoriska andra Infantry Platoon.
I värsta fall får du minska lite på dina gråknektar.
(och för tydlighets skull måste dina Demolishers vara i en skvadron)

Trukson

Inlägg av Trukson »

Tanken är att det ska vara en IG-lista i grund med Daemonhunter allies :oops:

Har jobbat om den lite grann nu eftersom jag uppenbarligen var full när jag skrev den. Nu har jag korrekta Troops och mot tungt skytte kan Terminators åka snålskjuts i Veteranernas chimeror medan Veteranerna sitter och spelar Yatzy i transportutrymmet på Vendettorna :roll:

Fortfarande extremt tunn på scoring units (bara 3 stycken), det som ligger närmast att droppa är Hydran för att slänga in lite mer Troops (men den är ju bara så läcker att jag vill ha den!)
Senast redigerad av 1 Trukson, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Isåfall har jag ingenting att tillägga alls, eftersom jag inte vet hur alliansreglerna fungerar (de används inte här)

Trukson

Inlägg av Trukson »

Här uppe spelas både Daemonhuner och Witchhunter helt enligt Codex vilket innebär att både Space Marine (bara originalcodex inga specialchapters) och Imperial Guard får ta 1 HQ, 1 Elite, 2 Troop och 1 Fast Attack från en eller båda listorna.

Användarvisningsbild
Bengt

Inlägg av Bengt »

Trukson skrev:Här uppe spelas både Daemonhuner och Witchhunter helt enligt Codex vilket innebär att både Space Marine (bara originalcodex inga specialchapters) och Imperial Guard får ta 1 HQ, 1 Elite, 2 Troop och 1 Fast Attack från en eller båda listorna.
Enligt *hunter codexarna får specialchapters också ta allies.

Trukson

Inlägg av Trukson »

Bengt skrev:
Trukson skrev:Här uppe spelas både Daemonhuner och Witchhunter helt enligt Codex vilket innebär att både Space Marine (bara originalcodex inga specialchapters) och Imperial Guard får ta 1 HQ, 1 Elite, 2 Troop och 1 Fast Attack från en eller båda listorna.
Enligt *hunter codexarna får specialchapters också ta allies.
Du har såklart rätt och jag har fel :mrgreen:
Det är tvärtom som gäller om du vill ha Space MArines eller Imperial Guard i din Inquisition-lista får du inte använda någon av "specialcodexarna" som typ Space Wolves och Catachans (visar ju lite hur gamla Inquisition-listorna är).

Eskil

Inlägg av Eskil »

Känns rätt op, men om man skall vara konstruktiv så kan det bli trubbel med en lista som satsar till hälften på att få överdrivet buffade terminatorer i fejan på motståndaren och samtidigt slänger fram ap2 templates som scattrar lite glatt. För att få upp antalet scooring så kan du ju ta lite vanliga greyknights med. Eftersom att man ändå inte får så många vänner med en sån här lista så varför inte gå hela vägen och köpa några valkar som transporter till veteranerna istället för chimeror?

edit: jag missade lite din battleplan, var helt övertygad om att du skulle sattsa allt på att scouta greyknightsen och straken 24" för en charge i första rundan.

Skriv svar