IG 1750, balanserad "fun-list"

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Maqisad
Inlägg: 82
Blev medlem: 27 jun 2009, 09:04
Ort: Strängnäs

IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Maqisad »

HQ1
Company command squad
Regimental standard
Autocannon

Poäng: 75

HQ 2
Lord Commissar

Poäng: 70

Elite 1
Pysker battle squad (8 psykers)

Poäng: 100

Elite 2
Stormtroopers x6
Flamer

Poäng: 122

Troop 1
Platoon command squad
2x melta, 2x flamer
Chimera, Heavy flamer

Poäng: 105

Infantry squad x2 (dvs. två identiska squads)
Flamer
Chimera, Heavy flamer

Poäng: 220 (110 p. styck)

Heavy weapon squad x2 (dvs. två identiska squads)
Lascannons x3

Poäng: 210 (105 p. styck)

Heavy weapon squad
Missile launchers x3

Poäng: 90

Summa poäng troop 1: 625 p.

Troop2
Veteran squad
Melta x3
Chimera, Heavy flamer

Poäng: 155

Fast attack 1
Sentineler x3
Multilaser

Poäng: 105

Fast attack 2
Rough rider squad

Poäng: 55

Fast attack 3
Hellhound

Poäng: 130

Heavy support 1
Leman Russ Battle tank
Heavy bolter sponsors

Poäng: 170

Heavy support 2
Colossus

Poäng: 140

Summa: 1747 poäng

Försökt göra en lista som är rolig att spela och som är rolig att spela mot. Tanken är att Company command och commissar står tillsamman med heavy weapon squads för att utgöra en statisk "gunline" tillsammans med Colossus. Troops (samtliga i chimeror) utgör rörliga enheter för att dels kunna ta objectives och dels kunna användas som sköldar mot snabbt avancerande arméer. Med två grupper med meltor finns också ett bra alternativ för anti-tank eller för att ta ut lite tuffare karaktärer. Rough riders är med mest för att jag tycker de är kul men med sin engångs powerweapon med initiativ 5 kan de göra en del skada, har dock svårt att få fram dem eftersom de drar på sig rätt mycket eld med för 55 poäng är de värda att ha som kanonmat. Stormtroopers är möjligen lite dyra men eftersom de kan nyttja alla sina tre egenskaper (som man väljer under deployment, dvs. antingen scout/move through cover, deep strike med re-roll eller infiltrate med pinning vapen på första skotten) är de rätt användbara. Deras ap3 vapen har också visat sig rätt effektiva även om de bara gör skada på 5+ som regel men chansar man och t.ex. deep strikar nära så man får rappid fire med 11 skott plus flamer brukar de kunna göra en del skada.

(Ledsen om den första listan blev lite "vm i förkortningar" skrev den i all hast och hade tänk (som jag nu gjort) att fylla på listan senare men ville få ut den på forumet och se kommentarer=))

Har en ny lista på G som jag tänkte se vad ni har för kommentarer kring senare, det är i grunden samma som denna men ta bort command squaden och lord commissaren och ersätt med en primal psyker, ta bort heavy weapon teams, rough riders och ersätt med Vendetta gun ship (Valkyrian), demolisher tank med hull mounted lascannon och sen vet jag inte om det ska in en Vendetta till eller en hellhound till.
Senast redigerad av 1 Maqisad, redigerad totalt 28 gånger.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Jocke Rapp »

VM i förkortningar...

Vore det inte ganska intressant att skriva ut hur många dom är i din PBS? Över huvud taget är det lämpligt att försöka skriva sina armélistor så lättlästa som möjligt...

bjorn
Inlägg: 248
Blev medlem: 12 okt 2008, 08:52

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av bjorn »

Vad är PBS?

en som inte kan IG boken

//Björn

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Serpent »

Jocke Rapp skrev:VM i förkortningar...

Vore det inte ganska intressant att skriva ut hur många dom är i din PBS? Över huvud taget är det lämpligt att försöka skriva sina armélistor så lättlästa som möjligt...
Att dessutom skriva in poängkostnader hjälper oss också. ;)

bjorn: Psyker BattleSquad. Alltså trollishorden som bor i en Chimera och skjuter S9-blaffor på saker.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Bengtsson den yngre »

jag tycker listan ser kul ut, en ganska klassisk IGlista med tillräckligt mycket armour för att kunna stå sig hyffsat. Lite tunt på troopssidan, om jag läser listan rätt har du bara 5 scoringenheter vilket är för lite i en IGarmé.

Dock vill jag varna dig; om du vill ha en lista som är kul att spela med är inte PBS the way to go. -Ld powern är nästan lika tradig att möta som lash och rätt mycket bättre. Det som gör den tradig att möta är att så länge man spelar en icke-fearless armé kan IG-spelaren ganska oberoende av vad motståndaren gör plocka ut en enhet ur spelet utan att lägga särskilt mycket energi på det dödar i stort sett allt vad spelskicklighet heter.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Silversixx »

Man får vara utanför 36" helt enkelt...
Din sopa.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Ja just det! Sen skall man bara spela den där hemliga armén som spöar IG i en shootout i intervallet 36-48...
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Nefrums »

Om man hade tänkt spela på turneringar så hade det nog varit bra att inte ha med det som är spelets mest brutna enhet.. Den kommer nämligen att göra att du kommer att få mycket låg komp, även om din lista i övrigt är ganska sjyst..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av Silversixx »

Nefrums skrev:Om man hade tänkt spela på turneringar så hade det nog varit bra att inte ha med det som är spelets mest brutna enhet.. Den kommer nämligen att göra att du kommer att få mycket låg komp, även om din lista i övrigt är ganska sjyst..
Jag har en PBS på 9 man och ingen har klagat på dem...
Tycker du är negativ!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: IG 1750, balanserad "fun-list"

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker också att folk överskattar dom. Det är många matchupps då ld-powern inte kommer göra nått och skjutförmågan är inte super bra direkt, iaf inte för vad den kostar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar