Salamanders 1500

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Monstret

Salamanders 1500

Inlägg av Monstret »

Hejsan! Är ny på forumet och tänkte börja med en liten snabb hälsning. Simon heter jag och är ganska ny inom 40K (som spelare). Har för det mesta lirat fantasy battle men har en liten arme av blood angels. Nu är det så att jag planerar att ta upp 40k lite mer och tänkte börja med en ny fräsch start. Planerar att göra en Salamander lista på grund av att jag älskar deras fluff och färger. Med tanke på att jag inte spelar något vidare seriöst så är "Känslan" och hur kul jag har det viktigaste för mig. Så jag är inte ute efter råd om min planerade lista kommer att kunna vinna turneringar utan mer om listan är spelbar, både regelmässigt så att jag inte har gjort något fel samt inte så överjävligt dålig, samt rolig och möta.

HQ:
Vulkan : 190 Pts

Troop:
x10 Tactical squad: Flamer & multi melta, power sword 185 pts
Rhino:35 Pts
´
x10 Tactical squad: Flamer & multi melta, power sword 185 pts

x10 Tactical squad: Flamer & multi melta power sword 185 pts

Elite:
x5 Assult Terminators: Thunder Hammer & Storm shield 200 Pts
Land Raider: Multi-melta 260 Pts

Sternguard Veterans: 2 meltaguns & 3 combi-flamers 150 Pts

1495 Pts

Så vad tror ni? Tack på förhand!

*Edit: Tog bort extra armour på alla rhino och la till power sword på tacticals så att dom får lite bättre punch när dom kommer i närstrid med det som överlevt deras flamers. fick 15 poäng över som jag inte visste vad jag skulle göra med så slängde in en multi-melta på Land Raider också. Är inte säker på om jag har gjort rätt när jag räknade kompen men fick den till 46
Senast redigerad av 2 Monstret, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
Seregon

Re: Salamanders 1500

Inlägg av Seregon »

Jag tycker den ser väldigt charmig ut. Jag skulle nog personligen byta extra armour på tactical-rhinos mot varsitt power weapon på deras sergeanter (kanske även sternguards för att ge en av dem en heavy flamer), men den ser både kul och fluffig ut.

Det du kan få problem med är skyttelistor, iom att du har begränsat med avståndsvapen.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Monstret

Inlägg av Monstret »

Tack för svar :) Funderade också först på att skippa extra armour på rhinos men är lite rädd för crew stunned, om jag inte minns fel så gör crew stunned att fordonet inte kan åka? Vill inte se mina stackars mariner sitta fast hela matchen. Vad ska jag med transporter till som inte kan transportera om man säger så :P

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

ser ut som en ball lista! vad kompar den?
Jag tycker dock du borde skita i extra armor ändå, det är aldrig bra på rhinos. Det disablear bara ett av de "värda" resultat som kan inträffa och är verkligen inte värt poängen för rhinos, det är något man köper till skytte bilar för att skippa stunlock mot svaga vapen.
Vet inte riktigt vad du borde köpa istället ( har inte mkt koll på mariner ) men något måste det finnas!
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Monstret

Inlägg av Monstret »

Okey. Får ta en funderare på vad för kul jag ska slänga in istället för extra armour. Komp har jag faktiskt ingen aning om. Vet inte hur man räknar ut det, men har iaf hört att mycket melta samt vulkan kompar högt.... så kanske inte är så snäll lista som jag trodde när jag gjorde den

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Om jag inte räknat knasigt så kompar denna 42.5.

Monstret

Inlägg av Monstret »

lurräven skrev:Om jag inte räknat knasigt så kompar denna 42.5.
Tänkte väll att jag inte kunde räkna rätt första gången. Hur positivt/negativt är 42.5? Har aldrig använt mig av komp, speciellt inte i 40k. Vart vill jag ligga?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Med tanke på priset så antar jag att Land Raidern är en Godhammer. Jag kör mina Assault Terminators i en Redeemer. Det tycker jag funkar bra.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

Monstret skrev:
lurräven skrev:Om jag inte räknat knasigt så kompar denna 42.5.
Tänkte väll att jag inte kunde räkna rätt första gången. Hur positivt/negativt är 42.5? Har aldrig använt mig av komp, speciellt inte i 40k. Vart vill jag ligga?
Det beror på hur kompen används i den turnering du ska spela, men många turneringar delar kompen med 5. Sedan används talet man får som tilläggspoäng på slutet eller i varje match på så sätt att man jämfor de två spelarnas komp och justerar resultatet med halva mellanskillnaden.

42.5/10=8.5 vilket avrundas till 9. Vad gäller avrundning så ligger den alltså perfekt. Medelkompen på en kompad turnering ligger ofta däromkring så jag tror du ligger perfekt också vad gäller det.

Monstret

Inlägg av Monstret »

Röde: Godhammer = twin-linked lascannon? För i min codex står det bara Land raider, inget annat. Jag skulle egentligen vilja ha mina terminators i en redeemer men min kompis har en gammal land raider som han inte använder längre som jag nog kan få för en billig peng, + att det kan vara bra med något som når längre än 24 tum i armen tänkte jag. Men tack för rådet !

Doc Sniksnak: Jag har väll egentligen inga större planer på att ta armen till någon turnering för tillfället. Är som sagt rätt ny till själva spelandet av 40K. Men tack för förklaring av kompen! Kul att veta

Tack alla för goda råd/hjälp än så länge :)

Skriv svar