Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av Gascogne »

Det var ett tag sen jag spelade 40K, senast var under 3:e utgåvan men nu har jag fått lust igen.
Och då har det blivit Orks för min del efter alla säger att jag kör ork taktik med allt... :lol:

Men det här med komp poäng är nått helt nytt för mig (inte helt säker vad jag tycker om det än).



HQ: Big Mek (tänkt att han ska springa med Deff Dreads'en)
Powerklaw, Cybork body, Kustom force field
->120pt

HQ: Warboss (leading the Meganobz squad)
Mega armour, Boss pole
->105pt

Elite: Kommandos x 5
Nob, powerklaw, Boss pole, Burnas x 2
->120pt

Elite: Tank Bustas x 5
Bombsquigs x 3
->90pt

Fast: Deffkoptas x 4
Twin linked rokkit launcha x 4
->180pt

Troop: Ork 'ard Boyz x 20
Nob, Powerklaw, Boss pole
->240pt

Troop: Ork Shoota Boyz x 30
Big shoota x 3, Nob, Powerklaw, Boss pole
->235pt

Troop: Meganobz x 4 (troop choice -> Warboss)
Kombi shoota-skorcha x 4
->180pt (+ Trukk)

Troop: Deff Dread (troop choice -> Big Mek)
Close combat weapon, Skorcha
-> 95pt

Heavy: Deff Dread
Close combat weapon, Skorcha
-> 95pt

Heavy: Killa Kans x 3
Grotzooka x 3
->135pt

Heavy: Battlewagon (transport for Ork 'ard boyz)
Deff rolla, Stikkbomb chukka
->115pt


-->1750 points (om jag har räknat rätt, kanske nått poäng fel)


Har funderat på att ta bort Tank Bustas (eftersom alla säger att de är en dålig enhet) och ersätta dom med.

Elite: Kommandos x 9 + Boss Snikrot
Boss pole, Burnas x 2
->210pt

Eller ta bort både Kommandos och Tank Bustas och öka på Meganobz enheten med 2 till Meganobz.

Vad är att föredra?
Eller har ni några andra förslag på hur man kan bättra på listan?



Alla tips och förslag är välkommna. :)

Och listan ligger på 0 i komp om jag har räknat den rätt, 0 är inte så bra att ha har jag hört. :roll:
Men som sagt jag är helt ny på detta med komp poäng, så jag skulle nog behöva lite hjälp med det och få upp komp poängen på min armé lista.

Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av Gascogne »

Någon måste ha nått att säga om listan? :shock:

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av Booogeyman »

Gascogne skrev:Elite: Kommandos x 9 + Boss Snikrot
Boss pole, Burnas x 2
->210pt
En bra förändring, annars så fungerar den. Få saker som inte fungerar i Ork-codexen.

Tips: Provspela på mindre poäng för att se vad som fungerar för dig.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av fjugin »

Tank bustas är inge bra alls, och oavsett vad du byter ut dom mot kommer det bli bättre.

4 deffkoptas i en enhet är förmodligen inte så bra. Det är väldigt mycket poäng, som så fort en kille där riskerar fly av planen på ett misslyckat Ld 7 test. Skulle skippa några av dom eller dela upp enheten i 2 mindre.

Tycker du verkar ha lite ont om scoring units också, en liten grot-enhet för objective-claiming vore inte helt fel.

Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av Gascogne »

fjugin skrev:Tank bustas är inge bra alls, och oavsett vad du byter ut dom mot kommer det bli bättre.

Tycker du verkar ha lite ont om scoring units också, en liten grot-enhet för objective-claiming vore inte helt fel.
Scoring units, är inte det trupp-enheter? Har visserligen bara 2 trupp-enheter som kan ta poäng (3 trupp-enheten är en Deff Dread heh).

Synd att Tank bustas inte är bra (har dock ej kört dom själv än) men jag tycker de är klart coola. :mrgreen:

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av fjugin »

Gascogne skrev:
fjugin skrev:Tank bustas är inge bra alls, och oavsett vad du byter ut dom mot kommer det bli bättre.

Tycker du verkar ha lite ont om scoring units också, en liten grot-enhet för objective-claiming vore inte helt fel.
Scoring units, är inte det trupp-enheter? Har visserligen bara 2 trupp-enheter som kan ta poäng (3 trupp-enheten är en Deff Dread heh).

Synd att Tank bustas inte är bra (har dock ej kört dom själv än) men jag tycker de är klart coola. :mrgreen:
Såg precis att du ville ha bättre komp enligt mallen, så då är nog inte mina förslag så bra, då de ger sämre komp..

För att höja kompen kan du:
- skippa deffrolla på battle wagon (+6)
- spela med 2 skjutvapen på orkdreads istället för 3 närstridsarmar (+2)
- spela med andra vapen än grotzooka (+3)
- dina meganobz ger väldigt mycket mer minus än de förtjänar, skulle skippa dom helt. (+24)
- dra bort 2 ardboyz, så warbossen kan åka med dom i battle wagon (+1)
- skippa powerklaw och bosspole på kommandonob, de är ändå så få att de kommer dö direkt de blir beskjutna eller slagna, så det är nog inte värt poängen, sätt big choppa på honom istället (+4)
- bosspole på stora moben och på warbossen kan skippas (+2)

För poängen du fått ihop kan du skaffa:
- 20 shootaboyz, nob, bosspole, big choppa, (-5)
- 20 grots (-1)
- 5 flashgitz, more dakka (+5)
(har mest höftat poäng, så det behövs säkert en hel del småpill för att få allt att gå ihop)

Dessa ändringar skulle höja kompen till 39 (om jag räknat rätt), listan blir lite sämre, men inte så farligt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av HeadWar »

Meganobzen är scoring, så du har tre stycken scoring-enheter. Det här är mycket riktigt en extremt hård lista, byt ut några Deffkoptas och Tankbustas mot Snikrot, en Meganob och en liten boyz-enhet så har du en lista som nog skulle klara sig bra i en okompad turnering, och ligga på högst 0 i komp. Lämna en plats i din BW åt din Big Mek också.

Jag ser inga lätta sätt att få upp kompen mer än marginellt utan att byta ut stora delar av armén, så det bästa är nog att du tills vidare accepterar att du är i kompträsket, och satsar på att vinna alla slag stort.

Om du hemskt gärna vill ha upp kompen så bör du nog kika på Burnas (utan transport), Tankbustas, Grots, Stormboyz, Warbikes, Flash Gitz och Looted Wagons. Ta bort KFF, Meganobz, Power Klawz, massor-med-walkers och Battlewagon. Du behöver givetvis inte ta bort allting bra och bara lägga till "dåliga" enheter, men så mycket som du tycker verkar lagom.

Edit: Eller så lyssnar du på Fjugin, som tycks vara en hejare på malloptning. :P

Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av Gascogne »

Alltid trevligt med alternativ iallafall, nu har man lite att kunna arbeta med. :mrgreen:

Fler tips och tricks skadar aldrig om det finns. :ugeek:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av DHettNeck »

Överlag ger ju färre stora enheter mindre minus än många små, det kan vara värt att ha i åtanke. Just nu har listan lite för många små spridda klickar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Re: Orks 1750 (behövs lite tweaks på den)

Inlägg av Gascogne »

-> Posten efter denna innehåller min kompade lista.

Uppdaterat listan lite men ej tänkt på kompen än, tänkte först få ordning på en armé lista jag tycker om.
Känner mig ganska nöjd med denna lista, om inte någon har nått att påpeka.

(jobbar på en ny lista som har komp i tanke, får se hur det går med den :lol:)

HQ: Big Mek (want him to run with the Deff Dreds)
Burna, Cybork body, Kustom force field
->115pt

HQ: Warboss (leading the Meganobz squad)
Mega armour, Boss pole
->105pt

Elite: Kommandos x 9 + Boss Snikrot
Boss pole, Burnas x 2
->210pt

Fast: Deffkoptas x 4
Twin linked rokkit launcha x 4
->180pt

Troop: Ork 'ard Boyz x 20
Nob, Powerklaw, Boss pole
->240pt

Troop: Ork Shoota Boyz x 30
Big shoota x 3
->195pt

Troop: Meganobz x 5 (troop choice -> Warboss)
Kombi shoota-skorcha x 2
->210pt (+ Trukk)

Troop: Deff Dread (troop choice -> Big Mek)
Close combat weapons, Skorcha
-> 95pt

Heavy: Deff Dread
Close combat weapons, Skorcha
-> 95pt

Heavy: Killa Kans x 3
Grotzooka x 2, Kustom mega-blasta
->145pt

Heavy: Battlewagon (transport for Ork 'ard boyz)
Deff rolla, Kannon, Stikkbomb chukka
->125pt


1750 poäng och -1 i komp om jag har räknat rätt.

Kommer Shoota boyz klara sig bra utan nob och bosspole?
Senast redigerad av 1 Gascogne, redigerad totalt 12 gånger.

Skriv svar