1500 Marines / White Scars

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Björnas

1500 Marines / White Scars

Inlägg av Björnas »

Goddag, snubblade över denna eminenta sida via Warseer. Har en lista här som mest används för casualspel i en rätt liten grupp (i huvudsak Eldar, Dark Eldar, 2-3x Tau, IG, SW).

Listan:

Captain w/ Relic Blade, Bike. 165 pts.

Command Squad on bikes:
Company Champion
PF / SS
LC / SS
LC / SS
Apothecary
320 pts.

Troops:

Tactical Squad. Multimelta, Meltagun, Vet w/ Powerfist, combi-melta.
Rhino w/ EA. 260 pts.

Tactical Squad. HB, Flamer, Vet w/ Powerweapon.
Rhino w/ EA. 235 pts.

Bike Squad. 4 Bikes, 2 Meltaguns, Vet w/ Powerfist. Attack Bike w/ MM. 210 pts.

Scouts. Bolters, camo-cloaks, Rocket Launcher. 100 pts.

Fast Attack:

Land Speeder w/ Multimelta, Heavy Flamer. 70 pts.

1500p, comp 51 om jag fick allt rätt.

Kommentarer?
/Björnas

Booogeyman

Re: 1500 Marines / White Scars

Inlägg av Booogeyman »

Varierad och trevlig.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Trukson

Inlägg av Trukson »

Ser riktigt bra ut, särskilt på så låga poäng!

Det enda jag skulle vilja göra är att ta bort Scouts, Power weapon/fist på dina Tactical-sergeants och istället köpa in en till Troop-bikesquad. Tar du bort en LC från Command-squadden så får du dessutom in en Attack-bike (valfritt IMO). Då får du en billig squad som löser ungefär samma uppgifter som dina Scouts gör idag fast mycket bättre.

Leidermark

Inlägg av Leidermark »

Varför Bolters på Scoutsen???
Är det inte bättre med Sniperrifle, då de har ungefär samma range som missile launcher.

Eller varför inte en outflankande ccw scoutenhet, de funkar finfint.

Björnas

Inlägg av Björnas »

svenska40k-konto skrev:Varierad och trevlig.
Kul att höra :)
Trukson skrev:Ser riktigt bra ut, särskilt på så låga poäng!

Det enda jag skulle vilja göra är att ta bort Scouts, Power weapon/fist på dina Tactical-sergeants och istället köpa in en till Troop-bikesquad. Tar du bort en LC från Command-squadden så får du dessutom in en Attack-bike (valfritt IMO). Då får du en billig squad som löser ungefär samma uppgifter som dina Scouts gör idag fast mycket bättre.
Jag vetefan om jag håller med. Scouternas roll i listan är att ligga still, hålla objectives och skjuta en raket emellanåt, i stort sett. De blir särskilt viktiga i Seize Ground då hela den övriga armén kan flytta framåt. Jag vet inte om en bike squad skulle göra det så mycket bättre, om det dessutom innebär att jag gimpar de övriga enheterna. Må så vara att de har T5 men de är minst 100p dyrare och maxrange 24", och inget raketgevär att störa med heller. Dessutom så har jag redan scoutmodellerna och är väldigt less på att bygga/måla motorcyklar, så en del lathet spelar in med. :D

Tack för dina synpunkter dock!
Leidermark skrev:Varför Bolters på Scoutsen???
Är det inte bättre med Sniperrifle, då de har ungefär samma range som missile launcher.

Eller varför inte en outflankande ccw scoutenhet, de funkar finfint.
Här har jag inget försvar - det är helt enkelt så Bolters är vad modellerna är beväpnade med. Var dum nog att ta en "vanlig" scoutlåda när jag investerade i dem för flera år sedan, fick tillochmed specialbeställa raketgeväret i plast. Tilläggas bör dock att sniper rifles var 5p (?) per modell i förra boken.

Trukson

Inlägg av Trukson »

Björnas skrev:Jag vetefan om jag håller med. Scouternas roll i listan är att ligga still, hålla objectives och skjuta en raket emellanåt, i stort sett. De blir särskilt viktiga i Seize Ground då hela den övriga armén kan flytta framåt. Jag vet inte om en bike squad skulle göra det så mycket bättre, om det dessutom innebär att jag gimpar de övriga enheterna. Må så vara att de har T5 men de är minst 100p dyrare och maxrange 24", och inget raketgevär att störa med heller. Dessutom så har jag redan scoutmodellerna och är väldigt less på att bygga/måla motorcyklar, så en del lathet spelar in med. :D

Tack för dina synpunkter dock!
Vassego! Alla har såklart rätt till att tycka vad de vill!
När jag spelar SM-bikers brukar jag ha en del "Tactical Bike Squads" (till skillnad från "Bike Squads of Melta-death" som din andra är) vars uppgift är precis att hålla objektiv. De suger i närstrid och skjuter inte ens särskilt hårt, men tack vare Turbo-boosters så behöver de ju inte parkera ens i närheten av objektivet som dina Scouts måste utan de kan glida runt på 24" från fienden fram emot runda 4-5 då de trycker på "nitro"-knappen och puttrar hem till sitt objektiv.

Björnas

Inlägg av Björnas »

Trukson skrev:Vassego! Alla har såklart rätt till att tycka vad de vill!
När jag spelar SM-bikers brukar jag ha en del "Tactical Bike Squads" (till skillnad från "Bike Squads of Melta-death" som din andra är) vars uppgift är precis att hålla objektiv. De suger i närstrid och skjuter inte ens särskilt hårt, men tack vare Turbo-boosters så behöver de ju inte parkera ens i närheten av objektivet som dina Scouts måste utan de kan glida runt på 24" från fienden fram emot runda 4-5 då de trycker på "nitro"-knappen och puttrar hem till sitt objektiv.
Ah! Självklart kan man köra så, är ju en möjlighet jag har om/när jag ska bygga ut armén sen. Blir ju inte så dyrt att lägga till ett par bikes så jag kan combatsquada min melta-enhet.

Det enda jag ser som negativt med att köra så är att man har ~100p som åker runt och inte gör någonting under matchen (jag antar att du håller dem utom räckhåll för motståndaren innan du turboar till objective?). Med scouts finns det iallafall ett BS3 raketgevär och en konstant 3+ cover save. Motståndaren är kanske också mer benägen att dirigera eld emot dem då de blir ett mer "uppenbart" hot, vilket är bra för den övriga armén. Dom är ganska lättsålda, mina scouter. Nu när jag tänker på det blir jag nästan sugen på att fylla ut scoutenheten, eftersom fem modeller ändå är rätt lite att sätta på ett objektiv. 10 (med Telion kanske) vore bra mycket fetare.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Telion är otroligt festlig när han gör det han ska, men det är tyvärr alldeles för sällan, så han är inte speciellt prisvärd.

Björnas

Inlägg av Björnas »

Har funderat lite och kommer nog köra listan såhär i slutändan:

Captain on Bike w/ Relic Blade, Bike. 165 pts.
-Command Squad on bikes, 345 pts.
1x Company Champion
1x Power Fist
2x Lightning Claw
3x Storm Shield
2x Meltaguns
1x Meltabombs
Apothecary

Tactical Squad. Heavy Bolter, Flamer, Vet w/ combi-melta, melta-bombs. ~HB pga wysiwyg, en av fem modeller som är helt klarmålade i armén :oops:
Rhino w/ EA. 235 pts.

Tactical Squad. Multimelta, Flamer, Vet w/ combi-melta, melta-bombs.
Rhino w/ EA. 235 pts.

Bike Squad. 4 Bikes, 2 Meltaguns, Vet w/ Power Fist.
Attack Bike w/ MM. 210 pts.

5 Scouts. Bolters, camo-cloaks, Rocket Launcher. 100 pts.

Jag valde att köra mer likartade tactical squads så att inte just de enheterna får lika tillägnade roller utan är mer flexibla, nu kan båda ta ut pansar och trupp ungefär lika bra istället. Om det spelas med objectives så kan jag alltid lämna heavy boltern vid ett, så det är inte världens grej. Command squaden är nu också farligare mot pansar.

Kommentarer?
/Björnas

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ta inte bort powervapen på dina tcticals. dom är sjukt bra med det och kassa utan.

Skriv svar