Ultramarines 1750 poäng (behöver hjälp med listan)
Ultramarines 1750 poäng (behöver hjälp med listan)
Jag behöver lite omväxling från mina orks, så det lutar mot space marines (Ultramarines än så länge).
Dock så behöver jag hjälp med armé listan, har aldrig satt ihop en sm lista förr...
Grundtanken är den ska vara helt mekaniserad och mycket scouts.
(vill gärna ha listan annorlunda/unik mot standard sm arméer)
Men har säkerligen gjort "lite" fel val hit och dit, så hjälp är välkommet.
Tanken med Storm är att de droppar av scoutsen där de ska vara och fortsätter sen själva tex de med multimeltas jagar tanks.
HQ: Space Marine Captain
Stormshield, thunder hammer
145pt
Command Squad
Champion, Company Standard, Thunder hammer x 5, Storm shield x 5
370pt
Razorback, Twin-link Assault cannon
->590pt
Elite: Sternguard Veteran Squad
Plasma pistol, Extra veteran, Stormbolters x 4, Plasma cannon x 2
->280pt
Troops: Scouts (Telion, 4 scouts) -> Storm 1
Sniper rifles x 4, camo cloaksx 4, missile launcher
->147pt
Troops: Scouts (1 sergeant, 4 scouts) -> Storm 2
Sniper rifles x 5, camo cloaks x 4, missile launcher
->97pt
Troops: Scouts (1 sergeant, 4 scouts) -> Storm 3
Heavy bolter
->85pt
Fast: Storm 1
Assault cannon
->85pt
Fast: Storm 2
Multimelta
->65pt
Fast: Storm 3
Multimelta
->65pt
Heavy: Predator
Sponsons lascannons
->120pt
Sponsons lascannons
->120pt
Sponsons lascannons
->120pt
1774 ligger listan på just nu.
Dock så behöver jag hjälp med armé listan, har aldrig satt ihop en sm lista förr...
Grundtanken är den ska vara helt mekaniserad och mycket scouts.
(vill gärna ha listan annorlunda/unik mot standard sm arméer)
Men har säkerligen gjort "lite" fel val hit och dit, så hjälp är välkommet.
Tanken med Storm är att de droppar av scoutsen där de ska vara och fortsätter sen själva tex de med multimeltas jagar tanks.
HQ: Space Marine Captain
Stormshield, thunder hammer
145pt
Command Squad
Champion, Company Standard, Thunder hammer x 5, Storm shield x 5
370pt
->590pt
Elite: Sternguard Veteran Squad
Plasma pistol, Extra veteran, Stormbolters x 4, Plasma cannon x 2
->280pt
Troops: Scouts (Telion, 4 scouts) -> Storm 1
Sniper rifles x 4, camo cloaksx 4, missile launcher
->147pt
Troops: Scouts (1 sergeant, 4 scouts) -> Storm 2
Sniper rifles x 5, camo cloaks x 4, missile launcher
->97pt
Troops: Scouts (1 sergeant, 4 scouts) -> Storm 3
Heavy bolter
->85pt
Fast: Storm 1
Assault cannon
->85pt
Fast: Storm 2
Multimelta
->65pt
Fast: Storm 3
Multimelta
->65pt
Sponsons lascannons
->120pt
Sponsons lascannons
->120pt
Sponsons lascannons
->120pt
1774 ligger listan på just nu.
Re: Ultramarines 1750 poäng (behöver hjälp med listan)
Det är onekligen en rätt ovanlig lista, och jag antar att du inte bryr dig så mycket om att den är ganska "mjuk" på många sätt, så jag struntar i att tipsa om hur du gör den hårdare och därmed förmodligen "vanligare".
I Command Squaden så får varken din Champinjon eller din Apothecary köpa upgrades som är till för "Veterans", alltså inga hammare och sköldar.
Dina Sternguards får förvisso ha Storm Bolters, men de får inte skjuta specialammunition med dem, vilket jag misstänker inte var meningen?
I Command Squaden så får varken din Champinjon eller din Apothecary köpa upgrades som är till för "Veterans", alltså inga hammare och sköldar.
Dina Sternguards får förvisso ha Storm Bolters, men de får inte skjuta specialammunition med dem, vilket jag misstänker inte var meningen?
hmm
jag kan säga rätt mycket om det här
Men generellt sett är nog att den kommer bli mycket svårspelad då scouter och stormar är bräckliga som fan
Ditt HQ är böghårt men jag skulle rekommendera minst 2 klor på dom annars kommer dom dö innan dom får slå, 3+ save räcker inte rikitgt mot massa attacker.
Skippa assaultcannon på alla razorbacks, inte poängvärt
Sternguarden ska inte ha stormbolters för då får dom inte sin specialammo och då kan du lika gärna ha en devastator squad, den är billigare. Jag skulle inte köra med plasmapistol eller cannon heller utan missiler eller laserkanoner och ge saggen i squaden en ligthningclaw så blir dom lite tuffare i närstrid. samma där skippa assaultcannon på bilen
skicka på scoutsen utan sniperrifle ett powerweapon och meltabomber så dom får lite punch
att upgradera vapnen på stormarna är inte värt poängen med tanke på deras låga BS
och att ha lascannonsponson på predatorer är aldrig värt kör på dakka så har du råd att stoppa in en devastator eller sternguard till istället.
Detta är det jag kan säga om du vill ha kvar listan som den ser ut annars skulle jag göra såhär:
Captain Cato Sicarius 200
commandsquad 115
champion 15
2x powerweapon 20
2x TH 60
3x stormshield 45
Razorback TL multimelta 40
295
Elites
6x sternguard 150
2x lascannon 20
2x combimelta 10
1x ligthingclaw 15
235
Troops
10x Scouts 75 + 65
telion 50
camocloaks 30
sniperrifle x5
missilelauncher 10
220
5x Scouts 75
powerweapon 15
meltabombs 5
95
5x Scouts 75
powerweapon 15
meltabombs 5
95
5x Scouts 75
powerweapon 15
meltabombs 5
95
Fast attack
storm hvy flamer 60
storm 50
Storm 50
Hvy support
Dakkapred 85
Dakkapred 85
Dakkapred 85
Summa 1750
jag kan säga rätt mycket om det här
Ditt HQ är böghårt men jag skulle rekommendera minst 2 klor på dom annars kommer dom dö innan dom får slå, 3+ save räcker inte rikitgt mot massa attacker.
Skippa assaultcannon på alla razorbacks, inte poängvärt
Sternguarden ska inte ha stormbolters för då får dom inte sin specialammo och då kan du lika gärna ha en devastator squad, den är billigare. Jag skulle inte köra med plasmapistol eller cannon heller utan missiler eller laserkanoner och ge saggen i squaden en ligthningclaw så blir dom lite tuffare i närstrid. samma där skippa assaultcannon på bilen
skicka på scoutsen utan sniperrifle ett powerweapon och meltabomber så dom får lite punch
att upgradera vapnen på stormarna är inte värt poängen med tanke på deras låga BS
och att ha lascannonsponson på predatorer är aldrig värt kör på dakka så har du råd att stoppa in en devastator eller sternguard till istället.
Detta är det jag kan säga om du vill ha kvar listan som den ser ut annars skulle jag göra såhär:
Captain Cato Sicarius 200
commandsquad 115
champion 15
2x powerweapon 20
2x TH 60
3x stormshield 45
295
Elites
6x sternguard 150
2x lascannon 20
2x combimelta 10
1x ligthingclaw 15
235
Troops
10x Scouts 75 + 65
telion 50
camocloaks 30
sniperrifle x5
missilelauncher 10
220
5x Scouts 75
powerweapon 15
meltabombs 5
95
5x Scouts 75
powerweapon 15
meltabombs 5
95
5x Scouts 75
powerweapon 15
meltabombs 5
95
Fast attack
storm hvy flamer 60
storm 50
Storm 50
Hvy support
Dakkapred 85
Dakkapred 85
Dakkapred 85
Summa 1750
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
- NilssonHarHund
Command squaden är rätt cool måste jag säga (även om headwar har rätt i att du inte får ha så många hammare/sköldar).
Ovanlig tycker jag är bra.HeadWar skrev:Det är onekligen en rätt ovanlig lista, och jag antar att du inte bryr dig så mycket om att den är ganska "mjuk" på många sätt, så jag struntar i att tipsa om hur du gör den hårdare och därmed förmodligen "vanligare".
Men jag missade det med command squad champion och apotheracy ej får ha hammare och sköld.
Och att man inte kan ha special ammo på storm bolter. (som sagt newbie på sm).
Lång fin lista på tips, det uppskattas.cadelin skrev:hmm
jag kan säga rätt mycket om det härMen generellt sett är nog att den kommer bli mycket svårspelad då scouter och stormar är bräckliga som fan.
Men så typ hälften av denna squad har standard bolter alltså?
*Edit*Troops
10x Scouts 75 + 65
telion 50
camocloaks 30
sniperrifle x5
missilelauncher 10
220
Glömde en sak, jag kan inte hitta att Razorback kan ha multimelta i codexen?
Imperial Armour 2 Update.Gascogne skrev:Glömde en sak, jag kan inte hitta att Razorback kan ha multimelta i codexen?
nja jag tänkte faktiskt att dom skulle ha combatblades så du har lite chargeförsvar
eller så kan man fylla ut helt med sniperrifle det är nog vid närmare eftertanke bättre 
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
Gissar dock att Baal är forfarande enbart för Blood Angels eller?HeadWar skrev:Imperial Armour 2 Update.Gascogne skrev:Glömde en sak, jag kan inte hitta att Razorback kan ha multimelta i codexen?
"The Baal Predator is a Heavy Support choice for a Blood Angels Space Marine army."Gascogne skrev:Gissar dock att Baal är forfarande enbart för Blood Angels eller?HeadWar skrev:Imperial Armour 2 Update.
Se även Sverige-FAQn
Okay, tänkte mest på att man kunde blanda i den nya Space Marine codex ganska friskt om man vill.HeadWar skrev:"The Baal Predator is a Heavy Support choice for a Blood Angels Space Marine army."Gascogne skrev:Gissar dock att Baal är forfarande enbart för Blood Angels eller?HeadWar skrev:Imperial Armour 2 Update.
Se även Sverige-FAQn