Börjat bygga inför turnering
Börjat bygga inför turnering
Har börjat bygga en ny lista inför nästa turnering. Någon som orkar/vill kolla och gärna kommentera vad ni tror om listan.
Tanken är att ha en stabil gun-line med heavy weapon teams och colosuss. Chimerorna är främst för att kunna ta objektiv. Stormtroopers, Hellhounds och Russen är tänkt som counter-attack. Rough riders går antingen med chimerorna eller stannar vid colossus som försvar till den och till heavy-weapon teams.
Laddat upp listan som en pdf.
HQ1
Company command squad
Power sword
Regimental standard
Officer of the fleet
HQ2
Primal psyker
Elite 1
Stormtroopers
Power sword
2x extra troopers
Troop 1
Platoon command squad
Autocannon
Infantry squad 1
Autocannon
Infantry squad 2
Autocannon
Heavy weapon squad 1
3x lascannons
Heavy weapon squad 2
3x lascannons
Heavy weapon squad 3
3x mortars
Heavy weapon squad 4
3x mortars
Troop 2
Platoon command squad
Flamer
Chimera, heavy flamer
Infantry squad 1
Flamer
Chimera, heavy flamer
Infantry squad 2
Flamer
Chimera, heavy flamer
Fast attack 1
Rough riders
Fast attack 2
Hellhound
Smoke launchers
Fast attack 3
Hellhound
Smoke launchers
Heavy support 1
Leman Russ Battle tank
Lascannon
Heavy Support 2
Colossus
Enclosed crew compartment
Total 1747 poäng, 38 komp. (110-72)
Tanken är att ha en stabil gun-line med heavy weapon teams och colosuss. Chimerorna är främst för att kunna ta objektiv. Stormtroopers, Hellhounds och Russen är tänkt som counter-attack. Rough riders går antingen med chimerorna eller stannar vid colossus som försvar till den och till heavy-weapon teams.
Laddat upp listan som en pdf.
HQ1
Company command squad
Power sword
Regimental standard
Officer of the fleet
HQ2
Primal psyker
Elite 1
Stormtroopers
Power sword
2x extra troopers
Troop 1
Platoon command squad
Autocannon
Infantry squad 1
Autocannon
Infantry squad 2
Autocannon
Heavy weapon squad 1
3x lascannons
Heavy weapon squad 2
3x lascannons
Heavy weapon squad 3
3x mortars
Heavy weapon squad 4
3x mortars
Troop 2
Platoon command squad
Flamer
Chimera, heavy flamer
Infantry squad 1
Flamer
Chimera, heavy flamer
Infantry squad 2
Flamer
Chimera, heavy flamer
Fast attack 1
Rough riders
Fast attack 2
Hellhound
Smoke launchers
Fast attack 3
Hellhound
Smoke launchers
Heavy support 1
Leman Russ Battle tank
Lascannon
Heavy Support 2
Colossus
Enclosed crew compartment
Total 1747 poäng, 38 komp. (110-72)
- Bilagor
-
- Imperial Guard.pdf
- (40.64 KiB) Nerladdad 292 gånger
Senast redigerad av 1 Maqisad, redigerad totalt 3 gånger.
Re: Börjat bygga inför turnering
Ett alternativ som jag funderat på är att dumpa enclosed crew compartment till Colossus samt flamers i Infantry platoonen med chimerorna samt power weapon till serganten i Stormtroopersquaden. Med de poängen skulle jag kunna köpa in fem ratlings.
Orkar inte kolla pdf =)
Skriv den i ett enkelt format med endast uppgraderingar i tråden istället
Skriv den i ett enkelt format med endast uppgraderingar i tråden istället
En bild säger mer än 1000 kaniner
-
PeterWelzien
Hur har du tänkt ha ihjäl tunga fordon? Jag tror nog att ett par veteraner med melta guns i chimeror är ett bättre alternativ än chimeraplutonen.
/Peter Welzien
hur många är rough riders?
2x3 lascannons är ganska bra på att ta ut tanks, dock kommer de dö snabt om motståndaren är rädd för dem..
En ide kan vara att göra om din russ till en vanquicher.. Det ger mobil antitank som inte dör lätt..
2x3 lascannons är ganska bra på att ta ut tanks, dock kommer de dö snabt om motståndaren är rädd för dem..
En ide kan vara att göra om din russ till en vanquicher.. Det ger mobil antitank som inte dör lätt..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Tack för tipsen och frågorna. Jag håller med om att en del var tveksamt och efter att ha provspelat en del kan jag konstatera att listan saknar lite *ompff*. Plutonen fick aldrig ut så mycket och det är svårt att koordinera heavy weapon squadsen och command squaden, det är många poäng som bands upp där. Har tweekat lite och gjort ett nytt alternativ som åtminstone känns bättre.
HQ1
Primal psyker
HQ2
Primal psyker
Elite1
Stormtrooper (2 extra troopers)
Troop1
Veterans, 3x melta
Chimera, heavy flamer
Troop2
Veterans, 3x melta
Chimera, heavy flamer
Troop3
Veterans, 2x plasma, lascannon
Troop4
Fast attack1
3x Sentinels
Fast attack2
Rough riders (5st)
Fast attack3
Hellhound, smokelauncher
Heavy support1
2x Leman Russ Battle tank, lascannon
Heavy Support2
Leman Russ Demolisher
Heavy Support3
Colossus, enclosed crewcompartement
Totalt hamnar listan på 1747p och 41 i komp. (om jag räknat rätt, lite osäker på värdet för fordonen). Tanken är att psykers åker med melta venteranerna för att kunna skjuta ur luckorna, support är hellhound och demolisher. Homebase enheter är de två vetranerna med plasma och lascannon som också, tillsammans med rough riders, skyddar colossus och battle tanksen som fungerar som understöd eller håller en kant själva. Stromtroopers används främst för att deepa med för att ta ut någon 3+ save enhet etc. Sentinelerna ska främst användas för sin outflank.
HQ1
Primal psyker
HQ2
Primal psyker
Elite1
Stormtrooper (2 extra troopers)
Troop1
Veterans, 3x melta
Chimera, heavy flamer
Troop2
Veterans, 3x melta
Chimera, heavy flamer
Troop3
Troop4
Fast attack1
3x Sentinels
Fast attack2
Rough riders (5st)
Fast attack3
Hellhound, smokelauncher
Heavy support1
2x Leman Russ Battle tank, lascannon
Heavy Support2
Leman Russ Demolisher
Heavy Support3
Colossus, enclosed crewcompartement
Totalt hamnar listan på 1747p och 41 i komp. (om jag räknat rätt, lite osäker på värdet för fordonen). Tanken är att psykers åker med melta venteranerna för att kunna skjuta ur luckorna, support är hellhound och demolisher. Homebase enheter är de två vetranerna med plasma och lascannon som också, tillsammans med rough riders, skyddar colossus och battle tanksen som fungerar som understöd eller håller en kant själva. Stromtroopers används främst för att deepa med för att ta ut någon 3+ save enhet etc. Sentinelerna ska främst användas för sin outflank.
Ganska stor skillnad från förra listan. Gillar den senaste!
Meltas = kärlek. Blir spelsugen
Kör hårt
Meltas = kärlek. Blir spelsugen
Kör hårt
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!
Inga roliga vapen på Storm Troopers?
En bild säger mer än 1000 kaniner
Tack!
Jag funderade på om jag skulle klämma in en plasma eller melta i stormtroopers men när jag använt dem har jag i nästan alla fall deepat in för att slå ut någon troop och då har hellguns känts tillräkligt. Möjligen klämma in lite melta för att få lite anti-tank men då drar å andra sidan poäng och komp. iväg ytterligare nedåt. Känns som 41 redan är i nedersta laget.
Jag ska också säga att 2x Leman Russ i en squadron är lite tveksamt. Har inte riktigt fått det att fungera, även om det är av14 känns det som de går åt väldigt lätt, särksilt eftersom flera attacker fördelas mellan dem båda (avskyr swooping hawks). Vet inte om det är en bra lösning med en grupp på två men det var ända sättet jag kunde göra det på för att ändå få in 3 av14 och samtidigt behålla Colossusen. Alternativet är att ta bort en Russ och "bara" ha två i listan och ersätta den jag tar bort med t.ex. mer infanteri eller liknande men då känns det som man går miste om lite "ompff". Har inte kommit på något att ersätta russen med eftersom alla heavy slots och fast slots är upptagna (och roughriders försvinner inte nu när jag gjort en sådan grym konvertering=)).
Tar gärna emot tips och idéer på det sista dvs. om jag ska ha kvar två russar i en grupp eller ersätta en av dem med något annat?
Kan även säga att meltaveteraner med en psyker i chimera har fungera bra som kombo. Många str6 skott och med tre meltor kan chimeran ta det mesta=)
Jag funderade på om jag skulle klämma in en plasma eller melta i stormtroopers men när jag använt dem har jag i nästan alla fall deepat in för att slå ut någon troop och då har hellguns känts tillräkligt. Möjligen klämma in lite melta för att få lite anti-tank men då drar å andra sidan poäng och komp. iväg ytterligare nedåt. Känns som 41 redan är i nedersta laget.
Jag ska också säga att 2x Leman Russ i en squadron är lite tveksamt. Har inte riktigt fått det att fungera, även om det är av14 känns det som de går åt väldigt lätt, särksilt eftersom flera attacker fördelas mellan dem båda (avskyr swooping hawks). Vet inte om det är en bra lösning med en grupp på två men det var ända sättet jag kunde göra det på för att ändå få in 3 av14 och samtidigt behålla Colossusen. Alternativet är att ta bort en Russ och "bara" ha två i listan och ersätta den jag tar bort med t.ex. mer infanteri eller liknande men då känns det som man går miste om lite "ompff". Har inte kommit på något att ersätta russen med eftersom alla heavy slots och fast slots är upptagna (och roughriders försvinner inte nu när jag gjort en sådan grym konvertering=)).
Tar gärna emot tips och idéer på det sista dvs. om jag ska ha kvar två russar i en grupp eller ersätta en av dem med något annat?
Kan även säga att meltaveteraner med en psyker i chimera har fungera bra som kombo. Många str6 skott och med tre meltor kan chimeran ta det mesta=)