1500 Salamanders

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Yautja

1500 Salamanders

Inlägg av Yautja »

Här är Crimson Fist listan fast omtoolad till Salamanders, yay or nay?

Forgefather Vulkan He'Stan 190 pts

5x Sternguard Veterans 185 pts
- 2x Meltaguns
- 3x Combi Meltas
- Drop Pod

10x Assault Marines 255 pts
- Sergeant /w Thunder Hammer & Storm Shield
- 2x Flamers

5x Scouts 115 pts
- Sergeant /w Power fist, Combi-Melta & Melta Bombs
- Bolters

10x Tactical Marines 235 pts
- Sergeant /w Power Fist
- Meltagun
- Missile Launcher
- Rhino

- Sergeant /w Power Fist
- Meltagun
- Missile Launcher
- Rhino

Land Speeder Storm 65 pts
- Multi Melta

Attack Bike 50 pts
- Multi Melta

Predator 85 pts
- Autocannon
- Heavy Bolter Sponsons

Predator 85 pts
- Autocannon
- Heavy Bolter Sponsons

1500
Komp: 41,5
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Ironjens

Re: 1500 Salamanders

Inlägg av Ironjens »

En attackbike gör ingen sommar men med vulkan är det helt ok. Ser stabilt ut. Jag hade bytt ut missilerna i tacticalenheterna mot multimeltas för att krama ännu mer godhet ur vulkan. Kanske byta ut en av predatorerna mot en virvelvind? Inget säger hej som ett pinningtest med minus 1 :)
speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327

Skurk3n

Inlägg av Skurk3n »

Skulle inte ta vanliga meltas på sternguards deras styrka är deras bolters ta mer combi meltas, mer flamers du har nog med melta för att ta ut en hel kommuns gatukontor.

Yautja

Inlägg av Yautja »

Sitter och filar på en version två av listan, är inne på att byta ut Sternguardsen eller toola om dom till ett annat syfte.

Tanken med dom var ju en runda ett tank busting hop och sen se vad som händer 185 pts är saftigt för en suicide enhet när resten av armén inte är dåliga på anti tank själva. Plus det är i princip den enda enheten Vulkan kan gå med i vilket gör det mer angeläget att inte slösa bort den.

Så det jag funderar på är att göra om det till en closecombat enhet. Om sternguardsen ska vara kvar kanske dom ska vara likadana men med flamers istället för meltas? Alternativt något annat som Vulkan kan gå med, vad tror folk?

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

om man vill ha en tank busting grej i pod är det väl bättre med dread med multimelta

Yautja

Inlägg av Yautja »

XecrNist skrev:om man vill ha en tank busting grej i pod är det väl bättre med dread med multimelta
Mjaoe rent spontant känns 5 meltaskott bättre än ett. Det är ju inte så att Dreaden kommer överleva längre en sternsquadden om den droppas in runda ett i motståndaren deployment zone vilket var tanken att enheten skulle användas som.

Björnas

Inlägg av Björnas »

(skrev liknande svar i CF-topic)

Jag skulle:
-Banta ner tactical squads. MM+Flamer räcker, eventuellt ett combivapen eller meltabombs.
-Överväga om Sternguardenheten är värd det. Det känns som 185 poäng i sjön litegrann, du måste nästan möta en LR om det ska vara värt. Kör hellre på 10-manna om du ska spela med dem.
-Byta ut Assault Marines mot Assault Terminators, och isåfall slänga in en LR istället för Sternguards eller scouts+LSS.
-Banta ner Scouts. Kör BP/CCW istället för bolters (varför bolters? de ska väl in och kötta nära inpå) och meltabombs räcker, eventuellt ett PW (du vill inte gå emot något som kräver en PF för att dö ändå).
-Fylla FA-slots med MM/HF speeders.

Har ingen vidare koll på vad som är kompvänligt av detta, men hoppas det var till någon hjälp iallafall.
/Björnas

Yautja

Inlägg av Yautja »

Hmm gjorde en variant med LR+Teminators i ett stadium, dock är jag lite osäker på dom. Inte performancevist men pga att jag ville komma bort från all eggs in one basket syndromet (Vulkan+5terms i kittad LRR = 655 pts)

Forgefather Vulkan He'Stan 190 pts

5x Assault Terminators 200 pts
- Thunder Hammers & Storm Shield

5x Scouts 90 pts
- Sergeant /w Combi-Melta & Meltabombs
- Bolt Pistols & Close Combat Weapon

- Sergeant /w Power Fist
- Meltagun
- Multimelta
- Rhino

- Sergeant /w Power Fist
- Meltagun
- Multimelta
- Rhino

Land Speeder Storm 65 pts
- Multi Melta

Attack Bike 50 pts
- Multi Melta

Predator 85 pts
- Autocannon
- Heavy Bolter Sponsons

Whirlwind 85 pts

Land Raider Redeemer 265 pts
- Multi Melta
- Extra Armour

Komp 36,5
1500 pts

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Måste tyvärr säga att jag håller med dig (tyvärr eftersom jag spelar en besläktad lista), det blir lätt att allting kretsar kring Land Raidern.

Björnas

Inlägg av Björnas »

Yautja skrev:Hmm gjorde en variant med LR+Teminators i ett stadium, dock är jag lite osäker på dom. Inte performancevist men pga att jag ville komma bort från all eggs in one basket syndromet (Vulkan+5terms i kittad LRR = 655 pts)
Det kan jag förstå, kanske är det smartare att köra LR+Termies på 1750-1850 där man kan få plats med två raiders och tio terminators. Spelar själv med biker command squad så jag kan relatera till "all eggs in one basket"-problemet. Att skippa raidern och deepstrika 2x5 terminators är ju en tanke men det löper samtidigt stor risk för fiasko.

Tycker fortfarande att du borde köra på MM/HF-speeders, de är så sjukt flexibla och du får ju dessutom twinlinkade vapen, men vill du köra på LSS så använd HF istället för MM så du slipper använda BS3.

Vad sägs om att slänga in en dread och podda den och dina tactical squads? Då kan du ju sätta Vulcan i en av enheterna och droppa båda i första rundan (dreaden i andra), samtidigt som din LRR kommer körandes. Whirlwinden kan ju isåfall komma väl till pass med pinning (visst ger Barrage det? kommer fan inte ihåg). Du kan ju också skippa raidern och deepstrika två enheter med terminators istället (med hjälp av LSS, då kanske du behöver fler av dem), släng in Tigurius när du går upp i poäng så skulle det fan kunna vara nåt!

Skriv svar