Flyers och LOS

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Flyers och LOS

Inlägg av refabricated »

När det kommer till svängen får du svänga 90grader, när det gäller skytte så har du en 45graders kon som du kan skjuta i.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Ancalagon »

refabricated skrev:När det kommer till svängen får du svänga 90grader, när det gäller skytte så har du en 45graders kon som du kan skjuta i.
Låt oss säga att jag köper det, och att det är en 45° kon.

Hur räknar man då den konen om ett vapen inte kan snurra åt ett håll (t.ex den främre lascannon i en Vendetta, som sitter längs med hull). Eller de vanliga lascannons, som inte kan vinklas uppåt eftersom vingen är i vägen.

Tänk också på att konen ska användas vid vapnets fäste, inte pipmynningen. Pipans mynning använder man bara för att mäta range.

Om man drar konen rakt fram på en sådan så går allt åt vänster bort eftersom hull är i vägen. Drar man då en 45° kon med utgångspunkt längs med hull och ut mot höger (hoppas jag gör mig förstådd).? De som sitter under vingarna skulle inte heller kunna vrida något alls uppåt, och ska då konen läggas längs med undersidan av vingen och neråt?

En Vendetta kan alltså inte välja att skjuta uppåt alls med de vapen som sitter under vingarna. Den kan alltså bara vinklas vertikelt neråt, och man får vinkla upp till 45°, vilket i detta fall då innebär 45 grader neråt, eller?

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Ancalagon »

Jag menar såhär:

45° från vapenfästet i fram:
Bild

45° från vapenfästet under vingen:
Bild

I båda fallen är spetsen precis i och längs med vapenfästena.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Flyers och LOS

Inlägg av daskad »

fast man kan ju inte bara lägga till 22,5° bara för att vapnet inte kan skjuta åt ena hållet..
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Snot »

Hullmounted kan inte svänga alls, men dom räknas 22.5° åt båda hållen, jag kan inte hålla med Ancalagons synsätt här.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Ancalagon »

Snot skrev:Hullmounted kan inte svänga alls, men dom räknas 22.5° åt båda hållen, jag kan inte hålla med Ancalagons synsätt här.
Som jag citerat redan så ska man anta att de kan svänga 45°.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Zurken »

Snot skrev:Hullmounted kan inte svänga alls, men dom räknas 22.5° åt båda hållen, jag kan inte hålla med Ancalagons synsätt här.
+1
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Flyers och LOS

Inlägg av LillePer »

45graders arc kan omöjligt bli halva 90 grader fast bara neråt. 22.5 åt varje håll ska det vara.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Ancalagon »

Så i fallet vendettor så kan de alltså bara riktas vertikalt 22.5° och inte 45° som reglerna säger att de kan?

Detta baseras på exempel för vapen som är horisontella och enligt exemplet kan snurras åt båda hållen?.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Zurken »

De kan riktas vertikalt 45°, 22,5° nedåt och 22,5° uppåt. Att de inte har LoS uppåt är oväsentligt.
Alexander Merinen

Skriv svar