Deklarera charge

Regelfrågor och förslag på husregler
Zingaiya

Deklarera charge

Inlägg av Zingaiya »

Jag spelade en match där jag wipade en enhet genom att skjuta dem. Ville därefter fortsätta genom att charga en annan närliggande enhet. Men då sa min motspelare nej. Det står tydligt i regelboken att man bara kan deklarera en charge emot enheten som man har skjutit emot i den senaste shooting phasen (sidan20). Men hur går det till om man mot förmodan skulle dakka ner eheten i shooting? Kan man fortsätta att charga en annan enhet eller står man bara som ett fån ute i öppen terräng?

Användarvisningsbild
LillePer

Deklarera charge

Inlägg av LillePer »

Du får tyvärr stå som ett fån. Enda undantaget är typ skjuta en transport och charga innehållet. Eller wipa en enhet med necron warriors+lord och lorden ställer sig upp. Då får man charga för det räknas som samma enhet.

Zingaiya

Re: Deklarera charge

Inlägg av Zingaiya »

Ok, då vet jag! Tycker att det är på ett sätt väldigt ologiskt att inte kunna skjuta ner en enhet och sedan kunna skifta fokus till en annan fiendegrupp. Men jag har i alla fall lärt mig att logik och WH inte går hand i hand allt för ofta:)

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Klassiskt exempel på att man får anpassa spelet efter reglerna. Låt bli att skjuta (eller bara skjut med vissa vapen) om det är risk att rensa enheten. Detta kan även användas för att lura motståndaren att skjuta på. Tex spring fram med tre grots precis framför Palladinerna. Skjuter de på dem kommer de inte göra något nyttigt den rundan.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

guildmaster skrev:Klassiskt exempel på att man får anpassa spelet efter reglerna. Låt bli att skjuta (eller bara skjut med vissa vapen) om det är risk att rensa enheten. Detta kan även användas för att lura motståndaren att skjuta på. Tex spring fram med tre grots precis framför Palladinerna. Skjuter de på dem kommer de inte göra något nyttigt den rundan.
Det är det som bland annat gör mini-enheter med kultister bra ju :)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Excessus skrev:
guildmaster skrev:Klassiskt exempel på att man får anpassa spelet efter reglerna. Låt bli att skjuta (eller bara skjut med vissa vapen) om det är risk att rensa enheten. Detta kan även användas för att lura motståndaren att skjuta på. Tex spring fram med tre grots precis framför Palladinerna. Skjuter de på dem kommer de inte göra något nyttigt den rundan.
Det är det som bland annat gör mini-enheter med kultister bra ju :)
Det är ju dessutom oerhört fluffigt med kultister/grots som köttsköldar.

Skriv svar