Claima objectives

Regelfrågor och förslag på husregler
Zingaiya

Claima objectives

Inlägg av Zingaiya »

Har en möjligtvis dum fråga som jag behöver få svar på: När claimar en scoring unit ett objektiv?
Jag har fått för mig att claimen görs i movement phase. Kan det vara så att man bara behöver vara 2" ifrån objektivet för att hålla det?
Frågan väcktes under en match i kväll där vi var inne på runda 5 och runda 6 skulle (möjligtvis) påbörjas. Jag hade en unit låst i cc vid ett objektiv. Squaden som höll sig på objektivet blev wipad i slutet på runda 5 i cc. Matchen slutade innan runda 6 började och motståndaren hade en squad på objektivet. Det stora frågan: Håller han objektivet?

Hoppas att ni förstår min luddiga förklaring av scenariot :mrgreen:

Neth_Oni

Re: Claima objectives

Inlägg av Neth_Oni »

jag är inte helt hundra på vad du menar med just det scenariot du tar upp, men från den tidpunkt att en scoring unit hamnar inom 3" från ett objective så håller de det tills de hamnar utanför 3" eller flyr. Det spelar ingen roll när eller hur de hamnade vid objectivet men så länge de har minst en modell inom 3" så håller de det (om de inte är flyende)

Zingaiya

Inlägg av Zingaiya »

Ok, men det räcker som svar på min fråga :D . Jag menade mest om en unit måste ta objektivet i en speciell fas under deras runda. Kan de alltså säga att de håller objektivet precis efter att de har slagit ihjäl en unit som contestade det? För matchen slutade direkt efter att den contestande uniten blev pryglad. Han hade alltså en unit kvar på objektivet när matchen var slut, och därför får han poängen?

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

ja, absolut.

Skriv svar