Nightfight cover och barrage

Regelfrågor och förslag på husregler
Ardhiel

Re: Nightfight cover och barrage

Inlägg av Ardhiel »

Så om jag ska förstå ert sätt att tolka detta behöver jag veta varför det allmänna uttrycket "cover save" i detta fall bara är cover save genererat från terräng. I övriga fall, som tex ignore cover, syftar "cover save" på kategorin cover save. (Cover save är enligt mig en av tre kategorier av save, armour save, inv save och cover save)
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Mitt största problem med att låta barrage ignorera cover saves för night fight blir att det inte blir den stegvisa effekten av night fight som det blir i vanliga fall. För i så fall skulle det innebära att man skjuter fritt på allt inom 36" men sedan vid 37" så kan man inte skjuta alls.

Men låt oss bara, som tidigare föreslagits, enas om att GW inte tänkte på denna eventualiteten och så tar jag upp frågan i SVFAQn.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Thundax

Inlägg av Thundax »

Katarsis skrev:Mitt största problem med att låta barrage ignorera cover saves för night fight blir att det inte blir den stegvisa effekten av night fight som det blir i vanliga fall. För i så fall skulle det innebära att man skjuter fritt på allt inom 36" men sedan vid 37" så kan man inte skjuta alls.

Men låt oss bara, som tidigare föreslagits, enas om att GW inte tänkte på denna eventualiteten och så tar jag upp frågan i SVFAQn.

+1

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Katarsis skrev:Mitt största problem med att låta barrage ignorera cover saves för night fight blir att det inte blir den stegvisa effekten av night fight som det blir i vanliga fall. För i så fall skulle det innebära att man skjuter fritt på allt inom 36" men sedan vid 37" så kan man inte skjuta alls.

:wub:
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

frigobben

Inlägg av frigobben »

En annan sak som de inte verkar ha tänkt på är vad som händer om det scattrar bortom 36". Det "logiska", om man bortser lite från ovanstående diskussion, är att man får någon bonus även där, men nu får man RAW ingenting.

Det finns ju även ytterligare konstiga effekter som exv när en enhet har Shrouded från början, och då vid Nightfight får ytterligare bonus bara på avståndet 12-24", där man också får Stealth.

Jag vill nog mest poängtera att det finns en hel del som kanske inte är genomtänkt med Night Fight. Får jag föreslå en regeländring till SweFAQ skulle den vara att man får Stealth + Shrouded för saker som ligger utanför 36", som ändå blir träffade. (Detta är ju så osannolikt och omöjligt att "abusea" att man lika gärna kan låta det vara som det är dock).

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

frigobben skrev:En annan sak som de inte verkar ha tänkt på är vad som händer om det scattrar bortom 36". Det "logiska", om man bortser lite från ovanstående diskussion, är att man får någon bonus även där, men nu får man RAW ingenting.

Det finns ju även ytterligare konstiga effekter som exv när en enhet har Shrouded från början, och då vid Nightfight får ytterligare bonus bara på avståndet 12-24", där man också får Stealth.

Jag vill nog mest poängtera att det finns en hel del som kanske inte är genomtänkt med Night Fight. Får jag föreslå en regeländring till SweFAQ skulle den vara att man får Stealth + Shrouded för saker som ligger utanför 36", som ändå blir träffade. (Detta är ju så osannolikt och omöjligt att "abusea" att man lika gärna kan låta det vara som det är dock).
Stealth + Shrouded är så jag alltid spelar, enda vettiga.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

@Ardhiel, precis som du säger så kollar vad för cover du får utgående från hålet på barragen.
När du kolla effekter av nightfight så spelar det ingen roll vem som skjuter. Så hålet på blasten kan vi ignorera när det kommer till att avgöra om man får stealth eller shrouded.

Ex. 10 tac marines med bolters och en Missil skjuter en rhino. De står på ett led med missilen 40'' från rhinon och sedan slangar resten av grabbarna fram 30'' från rhinon.
När vi kollar nightfighting så mäter vi svståndet mellan ENHETEN som skjuter och ENHETEN som blir beskjuten. Inte modellen som skjuter. Nårra maränger är inom 36'' från rhinon och vi får skjuta. Men avståndet är inom 36'' så rhinon får special regeln 'shrouded'. Inga konstigheter?

Det funkar på samma sätt med barrage. Man mäter mellan enheter för att se om det e stealth eller shrouded som skall ges. Detta är special regler, inte cover i sig.
Blir du träffad av barrage under night fight gör du såhär:
- Kolla från utgående från hålet på blasten om du har cover.
- Mät från enheten som skjöt om du får några special regler(stealth / shrouded)
- Ta dina saves.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

@refabricated

Vi har kört fast eftersom jag onekligen är en dålig pedagog samt tycker att nedanstående regel (en USR) trumfar night fight:

To determine whether a unit wounded by a barrage weapon is allowed a cover save, always assume the shot is coming from the centre of the blast marker, instead of from the firing model."

Eftersom en enhet i flera faller innehåller båda barrage och vanliga vapen skriver de helt logiskt "model" istället för "unit".

Applicerar man USR först och Night fight sen så blir det problem med både ignore cover och night vision SR. Eftersom man då lägger till Stealth +shrouded efter man dragit av demsamma pga night vision och ignore cover.

Men diskussion är bra och i framtiden, i en annan diskussion, kanske vi kommer fram till något.

Nu lämnar vi frågan så du slipper sitta hemma och svära åt mig så frugan din undrar om du blivit knäpp :)
Senast redigerad av 1 Ardhiel, redigerad totalt 13 gånger.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Gott så.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Jochen

Inlägg av Jochen »

DHettNeck skrev:
Nej, det gör det inte. Det står att man kollar från hålet ifall någon modell står i cover eller inte, inte hurvida den har en cover save.

Jag försöker en gång till:
Det man kollar från hålet är endast 2 saker:
1) Vilka modeller wounds skall allokeras till
2) Huruvida modeller står i cover (detta kan ge coversave eller inte, men det är inte samma sak som cover save)

ALLT annat mäts som vanligt från modellen, dvs man får stealth/shrouded om skytten är långt borta och stealth från grantern om den är nära.

Att vara i cover och ha cover save/få bättre cover save är INTE samma sak.
+7000
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Skriv svar