Förändringar i wound allocation?
Förändringar i wound allocation?
Sitter och läser nya regelboken, och på sida 413 tar de upp wound allocation. Frågan är om formuleringen tillåter en att räkna in räckvidden på vapen som inte ingår i just den gruppen (som det fungerar idag) eller om man bara kan räkna räckvidden på den vapengruppen som skjuter just då. Detta gör en enorm skillnad för enheter som t.ex. en pluton med autocannon och lasguns.
Hur tolkar ni
Hur tolkar ni
Re: Förändringar i wound allocation?
Nu har jag bara skummat, men vad jag kan se så får du bara räkna rangen på de aktuella vapnen du skjuter med i vapengruppen (notera att Rapid Fire och liknande får räkna sin max- range även om de skjuter på halva).
Så Lasguns har ingen nytta av rangen på Autocannon.
Du kör igen hela processen från To Hit till plocka bort modeller.... sen tar du ett nytt vapen och börjar om från början.
Eller för att summera det; vapnet existerar bara i processen när det skjuter.
Edit* Eller om man vill göra det enklare; står det inte rakt ut att du får göra någonting så får du inte det. I förra editionen stod det att man kunde göra det (även om de iof hade skrivit det så dåligt så att de var tvungna att förtydliga det i FAQ:en.
Så Lasguns har ingen nytta av rangen på Autocannon.
Du kör igen hela processen från To Hit till plocka bort modeller.... sen tar du ett nytt vapen och börjar om från början.
Eller för att summera det; vapnet existerar bara i processen när det skjuter.
Edit* Eller om man vill göra det enklare; står det inte rakt ut att du får göra någonting så får du inte det. I förra editionen stod det att man kunde göra det (även om de iof hade skrivit det så dåligt så att de var tvungna att förtydliga det i FAQ:en.
Senast redigerad av 1 Yabob, redigerad totalt 24 gånger.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Re: Förändringar i wound allocation?
Annars gör man såhär:
Slå to hit och to wound med alla vapen, börja att save:a vapnet med kortast range
Slå to hit och to wound med alla vapen, börja att save:a vapnet med kortast range
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Re: Förändringar i wound allocation?
jättebra om alla vapen har samma styrka (för instant death) och AP (för mixed save units, som inte har en mongotank).daskad skrev:Annars gör man såhär:
Slå to hit och to wound med alla vapen, börja att save:a vapnet med kortast range
Ja' än't bittä'!
Re: Förändringar i wound allocation?
Eller så kan vi testa med att spela som det står först.
Det kan faktiskt finnas fördelar med att slå vapen för vapen (plasma vapen exempelvis... har fienden dött av bolterskott vill du förmodligen inte rulla för din plasma).
Det kan faktiskt finnas fördelar med att slå vapen för vapen (plasma vapen exempelvis... har fienden dött av bolterskott vill du förmodligen inte rulla för din plasma).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Re: Förändringar i wound allocation?
Fast man måste la som vanligt deklarera vilka vapen som kommer att skjuta innan man börjar skjuta?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Re: Förändringar i wound allocation?
Nope. Du väljer vilka som ska skjuta ur varje separat "vapentyp" när det blir deras tur, men innan du slår to hit för den aktuella vapentypen.daskad skrev:Fast man måste la som vanligt deklarera vilka vapen som kommer att skjuta innan man börjar skjuta?
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Förändringar i wound allocation?
Som jag fattar det så skall du välja en vapentyp. Skjuta, wounda och savea allt som har med den att göra, sedan tar du nästa.
Tactical enhet med 7 boltguns, 1 pistol, 1 flamer och en raket.
Väljer att ta det i följande ordning:
1, flamer
2, pistol
3, rapidfire bolters
4, bolters
5, missil.
Kommer detta ta tid? Ja.
Känns det mer rätt? Ja.
Kommer det alltid spela roll? Nä.
Lös med sunt förnuft, ibland är det viktigt och då gör man det noga. Oftast är det skitsamma och då löser man det på lättast sätt. Modellen:
1, rulla allt.
2, sava för de modeller som sagda vapen kan döda i tur och ordning.
Erfarenhet kommer nog lösa det hela.
Tactical enhet med 7 boltguns, 1 pistol, 1 flamer och en raket.
Väljer att ta det i följande ordning:
1, flamer
2, pistol
3, rapidfire bolters
4, bolters
5, missil.
Kommer detta ta tid? Ja.
Känns det mer rätt? Ja.
Kommer det alltid spela roll? Nä.
Lös med sunt förnuft, ibland är det viktigt och då gör man det noga. Oftast är det skitsamma och då löser man det på lättast sätt. Modellen:
1, rulla allt.
2, sava för de modeller som sagda vapen kan döda i tur och ordning.
Erfarenhet kommer nog lösa det hela.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: Förändringar i wound allocation?
Jag tror att en ev. ökning av tidsåtgång blir marginell.refabricated skrev:Som jag fattar det så skall du välja en vapentyp. Skjuta, wounda och savea allt som har med den att göra, sedan tar du nästa.
Tactical enhet med 7 boltguns, 1 pistol, 1 flamer och en raket.
Väljer att ta det i följande ordning:
1, flamer
2, pistol
3, rapidfire bolters
4, bolters
5, missil.
Kommer detta ta tid? Ja.
Känns det mer rätt? Ja.
Kommer det alltid spela roll? Nä.
Lös med sunt förnuft, ibland är det viktigt och då gör man det noga. Oftast är det skitsamma och då löser man det på lättast sätt. Modellen:
1, rulla allt.
2, sava för de modeller som sagda vapen kan döda i tur och ordning.
Erfarenhet kommer nog lösa det hela.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Re: Förändringar i wound allocation?
Som sagt ovan tror inte jag heller att det skulle ta längre tid. Många som spelar har ändå ofta inte tärningar nog för att slå allt på en gång utan delar redan nu upp det som i exemplet.