Förändringar i wound allocation?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Förändringar i wound allocation?

Inlägg av John_F »

Sitter och läser nya regelboken, och på sida 413 tar de upp wound allocation. Frågan är om formuleringen tillåter en att räkna in räckvidden på vapen som inte ingår i just den gruppen (som det fungerar idag) eller om man bara kan räkna räckvidden på den vapengruppen som skjuter just då. Detta gör en enorm skillnad för enheter som t.ex. en pluton med autocannon och lasguns.

Hur tolkar ni

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av Yabob »

Nu har jag bara skummat, men vad jag kan se så får du bara räkna rangen på de aktuella vapnen du skjuter med i vapengruppen (notera att Rapid Fire och liknande får räkna sin max- range även om de skjuter på halva).

Så Lasguns har ingen nytta av rangen på Autocannon.

Du kör igen hela processen från To Hit till plocka bort modeller.... sen tar du ett nytt vapen och börjar om från början.

Eller för att summera det; vapnet existerar bara i processen när det skjuter.

Edit* Eller om man vill göra det enklare; står det inte rakt ut att du får göra någonting så får du inte det. I förra editionen stod det att man kunde göra det (även om de iof hade skrivit det så dåligt så att de var tvungna att förtydliga det i FAQ:en.
Senast redigerad av 1 Yabob, redigerad totalt 24 gånger.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av daskad »

Annars gör man såhär:
Slå to hit och to wound med alla vapen, börja att save:a vapnet med kortast range
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av Halvar »

daskad skrev:Annars gör man såhär:
Slå to hit och to wound med alla vapen, börja att save:a vapnet med kortast range
jättebra om alla vapen har samma styrka (för instant death) och AP (för mixed save units, som inte har en mongotank).
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av Yabob »

Eller så kan vi testa med att spela som det står först. ;)

Det kan faktiskt finnas fördelar med att slå vapen för vapen (plasma vapen exempelvis... har fienden dött av bolterskott vill du förmodligen inte rulla för din plasma).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av daskad »

Fast man måste la som vanligt deklarera vilka vapen som kommer att skjuta innan man börjar skjuta?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av Ancalagon »

daskad skrev:Fast man måste la som vanligt deklarera vilka vapen som kommer att skjuta innan man börjar skjuta?
Nope. Du väljer vilka som ska skjuta ur varje separat "vapentyp" när det blir deras tur, men innan du slår to hit för den aktuella vapentypen.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av refabricated »

Som jag fattar det så skall du välja en vapentyp. Skjuta, wounda och savea allt som har med den att göra, sedan tar du nästa.
Tactical enhet med 7 boltguns, 1 pistol, 1 flamer och en raket.
Väljer att ta det i följande ordning:
1, flamer
2, pistol
3, rapidfire bolters
4, bolters
5, missil.

Kommer detta ta tid? Ja.
Känns det mer rätt? Ja.
Kommer det alltid spela roll? Nä.
Lös med sunt förnuft, ibland är det viktigt och då gör man det noga. Oftast är det skitsamma och då löser man det på lättast sätt. Modellen:
1, rulla allt.
2, sava för de modeller som sagda vapen kan döda i tur och ordning.
Erfarenhet kommer nog lösa det hela.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av Röde »

refabricated skrev:Som jag fattar det så skall du välja en vapentyp. Skjuta, wounda och savea allt som har med den att göra, sedan tar du nästa.
Tactical enhet med 7 boltguns, 1 pistol, 1 flamer och en raket.
Väljer att ta det i följande ordning:
1, flamer
2, pistol
3, rapidfire bolters
4, bolters
5, missil.

Kommer detta ta tid? Ja.
Känns det mer rätt? Ja.
Kommer det alltid spela roll? Nä.
Lös med sunt förnuft, ibland är det viktigt och då gör man det noga. Oftast är det skitsamma och då löser man det på lättast sätt. Modellen:
1, rulla allt.
2, sava för de modeller som sagda vapen kan döda i tur och ordning.
Erfarenhet kommer nog lösa det hela.
Jag tror att en ev. ökning av tidsåtgång blir marginell.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Förändringar i wound allocation?

Inlägg av Mutt »

Som sagt ovan tror inte jag heller att det skulle ta längre tid. Många som spelar har ändå ofta inte tärningar nog för att slå allt på en gång utan delar redan nu upp det som i exemplet.

Skriv svar