Hard to hit

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
lonestar

Hard to hit

Inlägg av lonestar »

Jag och brorsan upptäckte att reglerna för flyers och flygande monster skiljer sig en aning. T ex en stormraven med plasmakanon kan skjuta på ett flygande monster med inte på andra flyers. Samma gäller ju även om ett flygande monster har ett blastvapen, den kan skjuta på andra flygande monster men inte på flyers. Sida 69 och 84.

Hur löser man dock en miss med säg plasmakanonen som skjuter på ett flygande monster. Träffas saker på marken? Rent regelmässigt gör det nog det, men vi valde att tolka det som en miss eftersom skyfire måste ju snapshota på markmål. Och blast kan inte snapshota.

Bör flyers med blastvapen kunna skjuta på flygande monster? Hur tolkar swefaq-gruppen detta, enligt raw?

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Hard to hit

Inlägg av LillePer »

Flygande monster kan träffas av blast. Tom av scattrande blast eller blasts som "råkar" toucha monstret.
Detta gäller alla typer av blasts. Dock får bara skyfire blasts sikta på själva monstret.

Flygplan kan inte påverkas av blasts.

Användarvisningsbild
lonestar

Inlägg av lonestar »

Vi tyckte det var konstigt att man skiljer på dem. Båda flyger ju.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

lonestar skrev:Vi tyckte det var konstigt att man skiljer på dem. Båda flyger ju.
Må så vara, men GW har gjort skillnad på dom. Kanske för att dom flesta flygmonster faktiskt är små och står på backen, vad vet jag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

...och att flygmonster inte flyger i 3-400km/h som lågsniffande plan kan tänkas göra. :wub:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

lillhenke

Inlägg av lillhenke »

LillePer skrev:Dock får bara skyfire blasts sikta på själva monstret. .
Är det skyfire blasts om tex en Stormraven skjuter med plasma då?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

lillhenke skrev:
Om skyfire regeln är som i 6e så måste stormraven faktiskt välja skyfire den skytterundan(annars skjuter den vanligt) men har den gjort det så är de blastsen skyfire, ja.

lillhenke

Inlägg av lillhenke »

LillePer skrev:
lillhenke skrev:
Om skyfire regeln är som i 6e så måste stormraven faktiskt välja skyfire den skytterundan(annars skjuter den vanligt) men har den gjort det så är de blastsen skyfire, ja.
Okay, och om den skjuter skyfire med blastvapen så om det blir scatter så påverkar det inte marken?

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jo det är jag rätt säker på att de gör. Det enda jag ville säga är att flygplan måste välja skyfire i början på rundan. (Denna regeln är dock bra att dubbelkolla för jag spelar inte med flygplan så ofta)

Skriv svar