Hard to hit
Hard to hit
Jag och brorsan upptäckte att reglerna för flyers och flygande monster skiljer sig en aning. T ex en stormraven med plasmakanon kan skjuta på ett flygande monster med inte på andra flyers. Samma gäller ju även om ett flygande monster har ett blastvapen, den kan skjuta på andra flygande monster men inte på flyers. Sida 69 och 84.
Hur löser man dock en miss med säg plasmakanonen som skjuter på ett flygande monster. Träffas saker på marken? Rent regelmässigt gör det nog det, men vi valde att tolka det som en miss eftersom skyfire måste ju snapshota på markmål. Och blast kan inte snapshota.
Bör flyers med blastvapen kunna skjuta på flygande monster? Hur tolkar swefaq-gruppen detta, enligt raw?
Hur löser man dock en miss med säg plasmakanonen som skjuter på ett flygande monster. Träffas saker på marken? Rent regelmässigt gör det nog det, men vi valde att tolka det som en miss eftersom skyfire måste ju snapshota på markmål. Och blast kan inte snapshota.
Bör flyers med blastvapen kunna skjuta på flygande monster? Hur tolkar swefaq-gruppen detta, enligt raw?
Re: Hard to hit
Flygande monster kan träffas av blast. Tom av scattrande blast eller blasts som "råkar" toucha monstret.
Detta gäller alla typer av blasts. Dock får bara skyfire blasts sikta på själva monstret.
Flygplan kan inte påverkas av blasts.
Detta gäller alla typer av blasts. Dock får bara skyfire blasts sikta på själva monstret.
Flygplan kan inte påverkas av blasts.
Vi tyckte det var konstigt att man skiljer på dem. Båda flyger ju.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Må så vara, men GW har gjort skillnad på dom. Kanske för att dom flesta flygmonster faktiskt är små och står på backen, vad vet jag.lonestar skrev:Vi tyckte det var konstigt att man skiljer på dem. Båda flyger ju.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
...och att flygmonster inte flyger i 3-400km/h som lågsniffande plan kan tänkas göra. 
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Är det skyfire blasts om tex en Stormraven skjuter med plasma då?LillePer skrev:Dock får bara skyfire blasts sikta på själva monstret. .
Om skyfire regeln är som i 6e så måste stormraven faktiskt välja skyfire den skytterundan(annars skjuter den vanligt) men har den gjort det så är de blastsen skyfire, ja.lillhenke skrev:Är det skyfire blasts om tex en Stormraven skjuter med plasma då?LillePer skrev:Dock får bara skyfire blasts sikta på själva monstret. .
Okay, och om den skjuter skyfire med blastvapen så om det blir scatter så påverkar det inte marken?LillePer skrev:Om skyfire regeln är som i 6e så måste stormraven faktiskt välja skyfire den skytterundan(annars skjuter den vanligt) men har den gjort det så är de blastsen skyfire, ja.lillhenke skrev:Är det skyfire blasts om tex en Stormraven skjuter med plasma då?LillePer skrev:Dock får bara skyfire blasts sikta på själva monstret. .
Jo det är jag rätt säker på att de gör. Det enda jag ville säga är att flygplan måste välja skyfire i början på rundan. (Denna regeln är dock bra att dubbelkolla för jag spelar inte med flygplan så ofta)