När vi spelade igår så scatrade min dundereldare in i en närstrid, vilket jag förstår att den får, men hur lägger jag ut resten av träffarna.
Vid en hit efter att den scatrat in i närstriden kan jag då välja var templaten ska vara eller måste jag undvika egna modeller eller fiendemodeller om det går ?
Thunderfire
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Thunderfire
När du väl är inne i närstriden är det ok att lägga plattorna hur du känner för skulle jag säga.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Du får inte avsiktligt välja att träffa saker i närstrid. Jag skulle säga att du måste försöka flippa ut ur striden.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Tycker att det känns konstigt att flippa bort från chansen att tillfoga wounds vid kontroll (hit) av plattan.
Kanske bättre att slå om alla hits och flippa med pilen varje gång.
Kanske bättre att slå om alla hits och flippa med pilen varje gång.
"While blast markers and templates cannot be deliberately placed such that they cover any models locked in combat, they may end up there after scattering and will then cause hits on any units they touch".
Väldigt svår fråga att ha ett klart svar på, för finns det inte fler stycken som behandlar detta finns det inget faktiskt svar. Jag hade argumenterat för att RAI säger att det första stycket inte gäller efter den första scattern är bestämd, men RAW hade jag sagt att det funkade som följande:
1. Bestäm första platsen
2. Scattra multiples, vid "hit" så kolla följande:
3. Kan man på något sätt placera templaten så den inte skadar NÅGON. I så fall måste man göra det.
4. Kan man inte undvika att träffa någon överhuvudtaget är det fritt att placera den var som helst. Då är det inte längre en avsiktlig utan en påtvingad placering. Rent semantiskt blir det en del knas även så, men jag kan inte så någon annan lösning.
Väldigt svår fråga att ha ett klart svar på, för finns det inte fler stycken som behandlar detta finns det inget faktiskt svar. Jag hade argumenterat för att RAI säger att det första stycket inte gäller efter den första scattern är bestämd, men RAW hade jag sagt att det funkade som följande:
1. Bestäm första platsen
2. Scattra multiples, vid "hit" så kolla följande:
3. Kan man på något sätt placera templaten så den inte skadar NÅGON. I så fall måste man göra det.
4. Kan man inte undvika att träffa någon överhuvudtaget är det fritt att placera den var som helst. Då är det inte längre en avsiktlig utan en påtvingad placering. Rent semantiskt blir det en del knas även så, men jag kan inte så någon annan lösning.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"
Jag håller med Flogger. Man får aldrig medvetet placera en blast så att den täcker modeller i närstrid. Slår man en hit får man välja hur den placeras. Det innebär också att man måste följa reglerna för placering och får därför inte placera den över modeller i närstrid. Vid en scatter har man ingen kontroll över den och då kan den hamna var som helst.