FAQS!!!!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: FAQS!!!!
Nice. Fortfarande bara regelboks FAQn, men det är en start 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Bra och dåliga nyheter. GW ändrade frågan om jink och passagerare, så Dark Eldar finns fortfarande kvar i spelet. Hurra!
Men regeln om att pivot kostar movement känns inte speciellt genomtänkt. Att vända på en rhino efter att den har movat (alltså snurra den 180 grader) kostar nu ungefär 5" move. Så ska man göra det och hoppa ut blir det bara 1" framåt. Att vända en Raider 90 grader kostar ungefär 6" move, dock lite beroende på hur man har movat innan. Och jag tror inte heller att det är det som GW försökte skriva. Det jag tror att de menar är att man kollar vilken punkt som är närmast i riktningen man vill åka åt innan man movar och sedan kollar man vilken punkt som är närmast i samma riktning efter man har movat. Men det är inte alls vad som står. Och jag inser att det är väldiga problem med att formulera en sådan regel eftersom vilken riktning man "vill åka åt" funkar på casualnivå, men knappast om folk börjar försöka utnyttja reglerna. Personligen tycker jag dock att det hade varit mycket bättre att låta fordon tjäna någon tum då och då på att pivota än att göra det tokdyrt att svänga.
Men regeln om att pivot kostar movement känns inte speciellt genomtänkt. Att vända på en rhino efter att den har movat (alltså snurra den 180 grader) kostar nu ungefär 5" move. Så ska man göra det och hoppa ut blir det bara 1" framåt. Att vända en Raider 90 grader kostar ungefär 6" move, dock lite beroende på hur man har movat innan. Och jag tror inte heller att det är det som GW försökte skriva. Det jag tror att de menar är att man kollar vilken punkt som är närmast i riktningen man vill åka åt innan man movar och sedan kollar man vilken punkt som är närmast i samma riktning efter man har movat. Men det är inte alls vad som står. Och jag inser att det är väldiga problem med att formulera en sådan regel eftersom vilken riktning man "vill åka åt" funkar på casualnivå, men knappast om folk börjar försöka utnyttja reglerna. Personligen tycker jag dock att det hade varit mycket bättre att låta fordon tjäna någon tum då och då på att pivota än att göra det tokdyrt att svänga.
Generellt - bra skit! Fixat och klarifierat mycket otydligheter. Det gör vissa saker sämre och andra bättre men förenklar spelet helt klart. Ingen mer wraithknigt tå i terräng 
Fast det är ju inte det som står. De svarar ju på samma resonemang som harvats igenom på detta forum av de som tänker att det går att flytta mer än distansen genom att vicka fram och tillbaka.Mortarion skrev:Bra och dåliga nyheter. GW ändrade frågan om jink och passagerare, så Dark Eldar finns fortfarande kvar i spelet. Hurra!
'If a model moves, no part of the model (or its base) can finish the move more than the model’s move distance away from where it started the Movement phase.'
Ingen DEL av modellen kan sluta movement längre bort än där MODELLEN startade. Modellen, inte delen.
Så pivota hur mycket du vill. Men flytta inte längre än 6"?
Granater i närstrid frågan löste de ju snyggt... Not.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Rent språkligt tycker jag att nog "it" syftar tillbaka på "part of the model". Men det är ju inte klart och din tolkning ger absolut ett rimligare resultat. Så är folk överens om det accepterar jag gladeligen den tolkningen. I så fall kostar det att pivota in i färdriktningen, men inte bort från den. Och det känns som vad de ville åstadkomma.Nurgle skrev:Fast det är ju inte det som står. De svarar ju på samma resonemang som harvats igenom på detta forum av de som tänker att det går att flytta mer än distansen genom att vicka fram och tillbaka.Mortarion skrev:Bra och dåliga nyheter. GW ändrade frågan om jink och passagerare, så Dark Eldar finns fortfarande kvar i spelet. Hurra!
'If a model moves, no part of the model (or its base) can finish the move more than the model’s move distance away from where it started the Movement phase.'
Ingen DEL av modellen kan sluta movement längre bort än där MODELLEN startade. Modellen, inte delen.
Så pivota hur mycket du vill. Men flytta inte längre än 6"?
På tal om språkligt... Ang. granaterna. Är melta bombs i praktiken borta nu? Du får bara kasta en granat per fas. Men melta bomber får inte kastas...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Swooping Hawks är där med bättre på att sätta granater på snabbt flygande fordon än stillastående Rhinos. Grattis GW.