FAQS!!!!
-
Laughing God
Re: FAQS!!!!
Men Melta bombs får inte användas som shooting attack och kan således inte kastas, utan bara användas i närstrid. Så det är väl som vanligt, eller har jag missat något?
"Then the Glitter Hit the Fan…"
Jo så tänker jag också men GWs tolkning här är ju att bara en modell får avända en granat även i närstrid.Laughing God skrev:Men Melta bombs får inte användas som shooting attack och kan således inte kastas, utan bara användas i närstrid. Så det är väl som vanligt, eller har jag missat något?
Jag tycker det är ett solklart exempel på hur det blir när man läser en mening i fetstil över innehållet på två hela sidor regler...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
-
Laughing God
Meningen de har citerat från regelboken och meningen som egentligen står innan klargör ju att endast en granat/unit får användas oavsett shooting attacks eller attacker i fight sub-phase, så att endast en Melta bomb får användas i närstrid har vi spelat på vår förening.
-
Laughing God
Det är väl ordet thrown som skulle bytas ut mot used, men eftersom det är meningen efter att de förklarat att vissa går att användas i shooting och andra i fight sub-phase så tar väl GW för givet att folk förstår. Typ..
-
Elevatorlake
Är melta bomber verkligen granater? Det står inget under deras regler i brb eller codex:sm att de är granater, bara att de inte kan användas i shooting attacker utan endast i närstrid?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
-
Elevatorlake
Det här gillar jag också
Och såhär har då inte jag spelat salvo tills nu. Grav blev ännu bättre för mig i alla fall
PS – For those of you who have the digital books you’ll be pleased to hear that all affected digital products will be updated over the coming weeks. For the moment, the FAQ is only available to download in English.
Och såhär har då inte jag spelat salvo tills nu. Grav blev ännu bättre för mig i alla fall
Q: Heavy weapons and Salvo weapons are affected by movement – how does this work when firing Overwatch in the enemy’s turn?
A: When weapons are affected by movement in this way, it refers to movement in the preceding Movement phase. When firing Overwatch, the preceding Movement phase is your opponent’s, and your models are very unlikely to have moved in it! They would therefore count as not having moved.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets
-
Laughing God
Melta bomber listas under reglerna för granater så de används med samma restriktioner.
Tror förvirringen uppstår pga att de använder ordet "throw" när de förklarar att endast en granat får användas oavsett shooting attacks eller fight sub-phase. Sedan när de för varje granat listar effekterna under shooting så används ordet "throw" men under reglerna för hur var granat fungerar i assault så använder de sig av ordet "used" istället. Haywire granaten är likadan. Att det står used in assault betyder ju inte att den inte får användas i närstrid bara för avsaknaden av ordet "throw" i assault-beskrivningen.
Tror förvirringen uppstår pga att de använder ordet "throw" när de förklarar att endast en granat får användas oavsett shooting attacks eller fight sub-phase. Sedan när de för varje granat listar effekterna under shooting så används ordet "throw" men under reglerna för hur var granat fungerar i assault så använder de sig av ordet "used" istället. Haywire granaten är likadan. Att det står used in assault betyder ju inte att den inte får användas i närstrid bara för avsaknaden av ordet "throw" i assault-beskrivningen.
Sida 14 FAQ
Q: Regarding Barrage weapons and vehicles – how do you
determine which side is hit?
A: Assume the shot is coming from the centre of the
blast marker and hits the nearest side.
Under Barrage i regelboken
• To determine whether a unit wounded by a Barrage weapon is allowed a cover save,
and when determining Wound allocation, always assume the shot is coming from the
centre of the blast marker, instead of from the firing model. Hits against vehicles are
always resolved against their side armour.
Uppenbart att vi har att göra med idioter. De läser som fan läser bibeln angående granater medan de inte ens bemödar sig läsa andra stycken överhuvudtaget.
Q: Regarding Barrage weapons and vehicles – how do you
determine which side is hit?
A: Assume the shot is coming from the centre of the
blast marker and hits the nearest side.
Under Barrage i regelboken
• To determine whether a unit wounded by a Barrage weapon is allowed a cover save,
and when determining Wound allocation, always assume the shot is coming from the
centre of the blast marker, instead of from the firing model. Hits against vehicles are
always resolved against their side armour.
Uppenbart att vi har att göra med idioter. De läser som fan läser bibeln angående granater medan de inte ens bemödar sig läsa andra stycken överhuvudtaget.
Hmmm...ingenting om drop pods och deras dörrar..
-
genocidest
Det kommer väl förmodligen med SM FAQn precis som i draften. Står inte direkt något om drop pods i BRB, men håller med om att det blir intressant att se vad dom säger om det!John_F skrev:Hmmm...ingenting om drop pods och deras dörrar..