En modell tar ju fortfarande upp en fysisk plats som är större än dess bas och detta måste ju tas hänsyn till. T.ex. så kan en modell inte gå under en Falcon (mer än 1" från basen) även om Falconen sitter på en flygpinne som är högre än 1" eftersom modellen faktiskt nuddar hullet. Samma sak blir det ju då med Jetbikes och det kan finnas lägen då man måste mäta från modellen och inte till basen, t.ex. 1"-regeln. Detta tar t.ex. inte bort reglerna för hur man skjuter och att man mäter detta från basen.
Jag antar att situationen som Imp syftar på var en Deep Strike då Deepande modeller kom inom 1" från en modells fysiska massa men inte inom 1" från basen (eller något sådant). Jag kan inte tänka mig att det rulades som att Jetbikes t.ex. sköt från modellen och inte från basen.
jetbikebaser
Re: jetbikebaser
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Katarsis skrev:En modell tar ju fortfarande upp en fysisk plats som är större än dess bas och detta måste ju tas hänsyn till.
Inte enligt regelbokscitatet som Tröger postade?
Det är väl vara när man mäter upp och ner som man räknar modellen? Typ coherency mellan våningar i byggnader?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Vi kan inte jämföra en Falcon med en Jetbike. De har helt olika regler för hur man mäter avstånd. På en Jetbike mäter du alltid till bas och på en Falcon mäter du alltid till hull (om det inte är frågan om Charge eller Ram). Enda undantaget är Deep Strike då det står att du inte får landa uppepå modellen eller inom 1" (som alltid mäts till bas eller hull, enligt sidan 4, beroende på enhetens typ). Är det inte ett fordon får du landa inom 1" från den fysiska modellen så länge du inte är inom 1" från basen eller har landat på modellen.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den
Administrativt ansvarig för LBK
Administrativt ansvarig för LBK
Så du menar att en modell t.ex. kan stå inuti en annan modell sålänge som deras baser är mer än 1" isär?Flogger skrev:Katarsis skrev:En modell tar ju fortfarande upp en fysisk plats som är större än dess bas och detta måste ju tas hänsyn till.
Inte enligt regelbokscitatet som Tröger postade?
Det är väl vara när man mäter upp och ner som man räknar modellen? Typ coherency mellan våningar i byggnader?
Absolut, om det hade handlat om två fordon. Men om det är ett fordon och en vanlig modell så skall man ju mäta från fordonets hull till modellens bas. Detta blir orimligt då en modells bas är platt och spelet i övrigt är i 3D. Alltså måste modeller ta upp en fysisk plats. Ta exemplet med en Falcon igen; det spelar alltså ingen roll huruvida det är en Grot eller en Tervigon som vill stå under vingen men 1" från basen. I det första läget så får ju modellen plats under vingen men i det andra läget så kommer modellen att stå inuti Falconen.Yabob skrev:Vi kan inte jämföra en Falcon med en Jetbike. De har helt olika regler för hur man mäter avstånd. På en Jetbike mäter du alltid till bas och på en Falcon mäter du alltid till hull (om det inte är frågan om Charge eller Ram). Enda undantaget är Deep Strike då det står att du inte får landa uppepå modellen eller inom 1" (som alltid mäts till bas eller hull, enligt sidan 4, beroende på enhetens typ). Är det inte ett fordon får du landa inom 1" från den fysiska modellen så länge du inte är inom 1" från basen eller har landat på modellen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Och i det fallet kan inte en tervigon chargea falken eftersom hon inte kan basa varken basen (fysiskt omöjligt att komma fram) eller hullet (basen är inte tillräckligt hög för att nå hullet).
Ja' än't bittä'!
Jag hävdar ju då att det visst går eftersom det IMO räcker med att modellens fysiska massa kommer i kontakt med hull för att kunna genomföra en charge. Jag har en massa empiriska data som styrker dettaHalvar skrev:Och i det fallet kan inte en tervigon chargea falken eftersom hon inte kan basa varken basen (fysiskt omöjligt att komma fram) eller hullet (basen är inte tillräckligt hög för att nå hullet).
Jag kanske var otydlig, jag tycker också att modellen spelar roll och det givna exemplet gavs för att visa hur knasigt det skulle vara annars.
Ja' än't bittä'!
Det var upprinnelsen till diskussionen, ja.Katarsis skrev:En modell tar ju fortfarande upp en fysisk plats som är större än dess bas och detta måste ju tas hänsyn till. T.ex. så kan en modell inte gå under en Falcon (mer än 1" från basen) även om Falconen sitter på en flygpinne som är högre än 1" eftersom modellen faktiskt nuddar hullet. Samma sak blir det ju då med Jetbikes och det kan finnas lägen då man måste mäta från modellen och inte till basen, t.ex. 1"-regeln. Detta tar t.ex. inte bort reglerna för hur man skjuter och att man mäter detta från basen.
Jag antar att situationen som Imp syftar på var en Deep Strike då Deepande modeller kom inom 1" från en modells fysiska massa men inte inom 1" från basen (eller något sådant). Jag kan inte tänka mig att det rulades som att Jetbikes t.ex. sköt från modellen och inte från basen.
I detta fall sades det att suiten som deepade var inom 1” av jetbiken (men inte inom 1” från basen), vilket ledde till mishap. Men skulle jetbikes assaultas så var det basen som gällde. Det i sin tur leder till intressanta problem: Om en jetbike (eller liknande icke fordon) ska assaulta en annan jetbike så kommer den inte kunna ställa sig inom garanterat charge avstånd (inom 2”).
Fordon och infanteri är skilda saker. Det finns ingen definition av hull för infanteri, inte vad jag kommer ihåg att jag sett iaf. En skimmer kan man assaulta bas eller hull, annars så struntar man ju i basen.
Kollar man bilden på, tror det är s.6, där man mäter avstånd mellan en SM och en ork så struntar man i de delar som sticker ut över baserna och till fordon mäter man från/till hull.
Visst måste man anta att modeller tar upp en volym, men att saker ska kunna sticka ut över en bas och då bara räkna det ibland är konstigt.
Edit: Har för övrigt fått sexkantiga små flygbaser, 30 mm flygbaser, 60 mm flygbaser, fyrkantiga kavlaeribaser (+ flygpinne) samt , senast, bikebaser (+ flygpinne) till jetbikes
En bild säger mer än 1000 kaniner