Khârn (och Wolftooth Necklace) vs. Invisibility
Re: Khârn (och Wolftooth Necklace) vs. Invisibility
Jag skulle säga att detta hamnar under spelaren vars tur det är väljer.
Du skall applicera flera olika fixed values to hit. De appliceras samtidigt. Aktive spelaren väljer vilken ordning de appliceras och väljer det som är fördelaktigt för hen.
Du skall applicera flera olika fixed values to hit. De appliceras samtidigt. Aktive spelaren väljer vilken ordning de appliceras och väljer det som är fördelaktigt för hen.
fast deras aplikationer är pågående. det är inget gör-ett-instinctive-behaviour vs synapse-gör-att-man-är-immun-mot-instinctive-behaviour eller teleporthomer vs deep strike scatter.eldrak skrev:Jag skulle säga att detta hamnar under spelaren vars tur det är väljer.
Ja' än't bittä'!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Dom händer inte samtidigt, dom händer alltid.eldrak skrev:Jag skulle säga att detta hamnar under spelaren vars tur det är väljer.
I detta fall tycker jag faktiskt att det är ett utmärkt läge för Codex trumfar regelboken (en regel jag egentligen är starkt emot). Det är en lösning som iaf har ett litet stöd i reglerna och knappast är spelförstörande.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag skulle säga att båda väger lika tungt så jag skull slå 4+ för att läsa vilken som gäller. Vet ej om den regeln finns kvar dock.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Jag har inget regelstöd för detta, men en lösning är ju att reglerna helt enkelt tar ut varandra och man använder då sig av WS som normalt för att träffa.
Sedan är min personliga åsikt att Invisibility är tokig nog som den är och jag hoppas att folk väljer att tolka detta problem till fördel Khârn och WTN då det för närvarande inte finns några direkta counters till Invisibility.
I en gammal FAQ när Khârn var helt fullkommligt immun mot spells så klargjordes det att han helt ignorerade deras effekter(exemplet som gavs var Veil of Tears: Khârn behövde inte testa nightfight för att skjuta på Harlequins.) Nu är det inte längre relevant då det är gamla regler visserligen. Det kanske har något värde om man ska börja snacka RAI - jag tror inte det själv då återigen: gamla regler. Men någon kanske finner värde i den biten så jag nämner den ändå.
Sedan är min personliga åsikt att Invisibility är tokig nog som den är och jag hoppas att folk väljer att tolka detta problem till fördel Khârn och WTN då det för närvarande inte finns några direkta counters till Invisibility.
I en gammal FAQ när Khârn var helt fullkommligt immun mot spells så klargjordes det att han helt ignorerade deras effekter(exemplet som gavs var Veil of Tears: Khârn behövde inte testa nightfight för att skjuta på Harlequins.) Nu är det inte längre relevant då det är gamla regler visserligen. Det kanske har något värde om man ska börja snacka RAI - jag tror inte det själv då återigen: gamla regler. Men någon kanske finner värde i den biten så jag nämner den ändå.
Skit samma bara det blir en ruling som alltid gäller och invis är bra nog så jag håller med Niklas på denna.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Hur är det med Null Rod? Bäraren och hans enhet kan inte påverkas av psychic powers PÅ NÅGOT SÄTT (friendly or enemy).
Borde vara ultimata countern mot invisibility.
Borde vara ultimata countern mot invisibility.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag skulle säga att den måste påverka dem direkt (en malediction, psychich shooting, scattrande psyker-blast/nova etc) och inte indirekt (powern påverkade en annan enhet, som i sin tur påverkar min enhets skytte). Drar man inte gränsen där blir det lätt lite töntigt i förlängningen t.ex "Du kastade en psychic power och skapade 10 demoner. Det var en power, och jag kan inte bli påverkad av några powers, därför kan dina nya demoner inte göra nåt mot mig eftersom de då indirekt skulle påverka mig").
Most important Rule skulle jag använda.
Most important Rule skulle jag använda.
Det ser jag som skilda saker då conjurations har egna regler och enhet faktiskt räknas som en helt vanlig ny enhet del av armén
Däremot står det ju faktiskt "in ANY way" på Null Rod så saker som invis bör inte funka.
Däremot står det ju faktiskt "in ANY way" på Null Rod så saker som invis bör inte funka.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Fast då skulle den väl också gälla på t.ex. Hammerhand och Force, och det låter väl lite konstigt, eller?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"