ORK FAQ

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

Re: ORK FAQ

Inlägg av Nefrums »

Falkman skrev:En Deff dread med två close combat-vapen har 3 attacker, det framgår ju väldigt tydligt från FAQn.
men frågan är om det innebär 2(3) eller 3(4)

i och med att det står 3 i profilen så tror jag på det sista..

Eller menar du att dreadens attacker av nån andledning inte kan modifieras? skulle den inte få extra attacker vid charge etc?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

HeadWar skrev:Vad är det egentligen som är nytt, förutom att de har tagit bort de turkosa markeringarna som var nya i förra versionen?
Tydligen bara detta:
There is one small piece of new Errata:

"Page 41 -- Multiple Combats, Attacking.

"In all three bullet points, the word 'combat' will be changed to 'round of combat'."

That's it, folks.
fräsigt...
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Patrizzo

Inlägg av Patrizzo »

Nefrums skrev:
Falkman skrev:En Deff dread med två close combat-vapen har 3 attacker, det framgår ju väldigt tydligt från FAQn.
men frågan är om det innebär 2(3) eller 3(4)

i och med att det står 3 i profilen så tror jag på det sista..

Eller menar du att dreadens attacker av nån andledning inte kan modifieras? skulle den inte få extra attacker vid charge etc?
Men det står väl i FAQ'en att om den har 3 CC-weapons så får den 4 attacker. Varför skulle den då få 4 även av 2? På en del andra modeller (t.ex. Yarrick) står det att de har ett extra vapen, och att det är inräknat i profilen (vilket gör honom sämre "i grund" än en vanlig Lord Commissar), kan det inte vara samma sak med Deff Dread (bara att de glömt att skriva in det?
Amat, ergo sum

För övrigt anser jag att särskrivningar bör förstöras!

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Följer man Nefrums linje så är det så att Deff dreaden har tre attacker i grunden och att bonusattacken för två vapen bara räknas på i nästrid (som för en infanterist med två vapen) eftersom det inte står att den är inräknad i profilen.

Det fungerar även med det som står i FAQn eftersom det i Codexen står att varje närstridsvapen efter de två första lägger till +1 till Dreadens Attacker (Attacker med stort A syftar till attackerna på profilen). Det skulle kunna innebära att FAQn svarar på hur många attacker Dreaden har i profilen, inte hur många den har i närstrid.

En med 2 vapen skulle då ha 5 attacker på charge
En med 3 vapen skulle ha 6 attacker på charge
En med 4 vapen skulle ha 7 attacker på charge
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att det är rätt uppenbart att faqn pratar om hur många attacker man hr i närstrid. Känns som att jeppa bara försöker dumma sig :P
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Falkman

Inlägg av Falkman »

DHettNeck skrev:Jag tycker att det är rätt uppenbart att faqn pratar om hur många attacker man hr i närstrid. Känns som att jeppa bara försöker dumma sig :P
Precis. Dom glömde helt enkelt att skriva 2(3) och skrev av misstag bara 3 istället, vilket dom nu har försökt förklara med FAQn.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Ork-faqn är dåligt skriven.. Jag tycker att det ända rimliga tolkningen är att den syftar på grund antalet attacker innan modifikationer.

Att få den till att syfta på: "antalet attacker efter extra närstridsvapen modifikationen men innan andra modifikationer" tycker jag är lite långsökt..

Hur många attacker har en deffdread som har ett närstridsvapen? Jag skulle säga 3. Därav måste an med två vapen ha fyra attacker.

Ska man tolka ork-faqn som att en dread inte får extra attacker av två nästridsvapen så måste man i så fall vara konsekvent och säga att det gäller alla dreads med två vapen.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Orkers "grundvärde" i Attack är 2, så det är inte så konstigt att det borde vara 2(3). Visst FaQ:n är lite luddig, men det är så jag tolkar det. Borde kanske förtydligas i sveFaQ?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nefrums skrev:Ska man tolka ork-faqn som att en dread inte får extra attacker av två nästridsvapen så måste man i så fall vara konsekvent och säga att det gäller alla dreads med två vapen.
De andra Walkers jag har kunnat hitta som har två närstridsvapen har det inräknat i sin profil. Ironclad och Furioso har 2(3), Defiler 3 och Soul Grinder 4 men det står att det är inklusive extraarmen, och Penitent Engine har d6 men får -1 attack om den blir av med ett vapen. Chaos Dreadnought får +1 på sin profil av att köpa en extra arm.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Om GW hade varit bra på att skriva regler hade jag hållit med Jeppa. För det är så grundreglerna är skrivna. Två närstridsvapen påverkar inte staten "Attacks", det gör bara att man får slå en extra attack i närstrid, precis som man får när man chargar. Eftersom bonusen gäller för två eller flera närstridsvapen så måste dock alla extravapen utöver det första påverka statlinen istället för att ge dubbla CCW-bonus. Alltså finns en regel på orkdreaden om att de gör det.

MEN... nu är inte GW så bra på att skriva regler. De är väldigt inkonsekventa med hur de behandlar just bonusen för flera vapen. Så på alla andra fordon med flera CCW:s så har de påverkat profilen istället. En Furioso har t.ex. tre attacker i sin profil, istället för två i profilen och bonus för två vapen, vilket hade varit mer i linje med vad regelboken säger.

Så jag anser att det GW menar i FAQ:n är antal attacker i närstrid, inklusive bonus för två vapen.

Skriv svar