En liten fråga om timing...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

Re: En liten fråga om timing...

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:Precis. Läser man t.ex. på ett mission hur sekvensen är så faller Scout in logiskt efter deployment, men innan man väljer vem som får första turen.
Var hittar du detta?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Steg 1: Läs på ett mission och se i vilken ordning man förbereder slaget.
Steg 2: Läs på Scout och se hur detta stämmer överens med stegen för hur man förbereder slaget.
Steg 3: World domination.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Förstår inte vad du syftar på. Det står att standard deployment används, efter detta väljer den som deployar först vem som börjar, efter/innan det görs scout moves. Alternativt att scout moves är del av deployment men det står rätt tydligt i scoutreglerna att det inte är.

Tycker verkligen inte något är tydligt gällande detta.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:Alternativt att scout moves är del av deployment men det står rätt tydligt i scoutreglerna att det inte är.
Nu är det nog jag som får be om regelcitat. Var i scoutreglerna står det att det inte är en del av delpolyment. Ordet redeploy nämns ju hela tiden.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:
Flogger skrev:Alternativt att scout moves är del av deployment men det står rätt tydligt i scoutreglerna att det inte är.
Nu är det nog jag som får be om regelcitat. Var i scoutreglerna står det att det inte är en del av delpolyment. Ordet redeploy nämns ju hela tiden.
Eftersom det står "after both sides have deployed (including infiltrators)..." och infiltrators är sista steget i deployment är den delen över innan scout moves. Redeploy är ett sätt att påpeka att detta inte är en move, alltså inga diff/dangerous-test o.s.v.

ETC tolkar det som så:
1. Roll-off: Winner places the first objective. Players then alternate placing objectives until all are out, except for Emperor’s Will objectives in Mission #3.
2. Roll-off: Winner chooses deployment zone. In Mission #3, the player who chose sides now places their Emperor’s Will objective first.
3. Roll for Warlord Traits, beginning with the player who chose deployment zones
4. Roll for Gifts, Boons and any other pregame rolls, beginning with the player who chose deployment zones
5. Roll for Psychic Powers, beginning with the player who chose deployment zones
6. Roll for Night Fight
7. Roll-off: Winner chooses whether to deploy first or second. Fortifications are placed during deployment.
8. Roll off to Deploy Infiltrators
9. Player who deployed first decides who gets first turn
10. Roll off for Scout moves. It is courtesy to ask your opponent if he has any Scout Moves before proceeding to Seize The Initiative. If the question has not been asked and the dice has been rolled, the Seize The Initiative Attempt must be re-rolled only if the player in question actually makes Scout Moves.

11. Seize the initiative 12. Let the fun begin

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det lär tas upp på ETC forumet för det känns helt fel. Jag tycker det är helt självklart att en redeploy sker under deployment, allt annat känns extremt krystat.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Nej, infiltrators ställs fortfarande inte upp sist i deploymentfasen; de ställs upp sist av alla dina enheter.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Tycker inte det verkar helt orimligt, det hade gjort Scout betydligt bättre (för det är rätt bajs i 7e kontra 6e) och i och med att reglerna för scout antyder att du ska veta vem som börjar innan du scoutar så känns det inte särskilt konstigt.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Min tolkning är den samma som ETC vad gäller punkt 8-11. Men det är ju verkligen inte glasklart i boken.

(Jag har däremot en annan tolkning av punkt 3-7, där jag tycker spelare1 slår sina warlord, psychic etc i samband med uppsättningen av figurer. Spelare2 behöver inte slå detta förrän det är spelare2's tur att sätta ut sina figurer)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:i och med att reglerna för scout antyder att du ska veta vem som börjar innan du scoutar
Återigen, nej. "before the first player begins his first turn" säger ingenting om vem som är första spelaren, eller att det skulle vara bestämt vem det är. Om jag säger "Jag skall tjäna en miljon innan första människan landar på Mars" - vet jag då vem första människan på Mars kommer att vara?

@Fenris: Angående punkt 3-7 så tycks GW ha rört ihop det lite. På ett ställe står det att Powers och Traits skall genereras "before the armies deploy for battle", och på ett annat ställe står det för Warlord Traits att de skall genereras "immediately before you deploy the first unit in your army". Så om jag inte missat något annat så måste nog detta förtydligas av någon.

Skriv svar