Rad & Psychotroke Grenades

Regelfrågor och förslag på husregler
Mutt

Re: Rad & Psychotroke Grenades

Inlägg av Mutt »

egge skrev:
Mutt skrev:40k-reglerna kräver att man tolkar med lite hjärta och hjärna. Annars kommer jag att köra:
-Det finns en regel som säger att jag alltid vinner med max poäng om jag så önskar.
-Det finns det inte alls.
-Jo, men vi kan slå en tärning, på 4+ så gäller den!
Hemma ja, på turnering nej. På turnering så gäller turneringens regel så jag tror kanske att din motståndare skulle säga till ararngören.
A precis, på turneringen är det arrangören som har uppgiften att tolka med hjärta och hjärna.

Rashia

Inlägg av Rashia »

Ofta så är de ju så att GW har tänkt på ett sätt, men lyckas inte alltid få ner det i rätt wording i reglerna eller så missar de en del av grund-reglerna (typ Mawloc eller hur Warptime faktiskt funkar). Det är väll mest därför de faktiskt gör FAQ, men denna frågan verkar inte ha kommit upp tidigare.

Jag är faktiskt intresserad av hur andra tolkar regeln, visst rakt upp och ner så funkar de, men då skulle de vara de första granaterna (utom melta bomb, som ersätter vanlig attack) som funkar om man är locked in combat.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det helt klart upp till varje arrangör att bestämma om han vill modifiera eller omtolka reglerna, men skulle jag arrangera något skulle jag försöka följa de nedskrivna orden så långt det går. Alla kan läsa det som är skrivet, men alla kan inte förstå "detta borde vara så, men det finns inget som direkt tyder på det", ju mindre missförstånd desto bättre.

EDIT: @Rashia Det är de enda granaterna som inte står i regelboken, så det är väl logiskt att anta att de kan fungera annorlunda?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Zurken skrev:EDIT: @Rashia Det är de enda granaterna som inte står i regelboken, så det är väl logiskt att anta att de kan fungera annorlunda?
*host* haywire *host*
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Rashia skrev:Jag är faktiskt intresserad av hur andra tolkar regeln, visst rakt upp och ner så funkar de, men då skulle de vara de första granaterna (utom melta bomb, som ersätter vanlig attack) som funkar om man är locked in combat.
Krak, Defensive, Haywire, Tankbusta Bombz... Men visst, de ersätter också ordinarie attacker.

Så nu har vi alltså en granattyp som inte fungerar om man redan är i närstrid (förutom när man använder dem för att anfalla fordon), och två nya där det inte står ett ord om att de inte skulle fungera.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Vi kan väll kompromissa och säga att man får använda rad och psyk i stället för att slå vanliga attacker? :)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Mutt

Inlägg av Mutt »

Varför skulle det vara logiskt att de första granaterna som inte står i regelboken skulle fungera liknande de som finns? Logiska är väl snarare att de fungerar på liknande sätt, om det inte uttryckligen står annorlunda?

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag håller med. Är man för upptagen för att kasta defensiva granater bör man vara för upptagen för att kasta rad-, psyk-out samt psychotroke. Alla fyra ger fördelar till försvararen, till skillnad från de övriga granaterna.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Rashia

Inlägg av Rashia »

Seregon skrev:Jag håller med. Är man för upptagen för att kasta defensiva granater bör man vara för upptagen för att kasta rad-, psyk-out samt psychotroke. Alla fyra ger fördelar till försvararen, till skillnad från de övriga granaterna.

Det är de som är mitt resonemang, men de står inte något om det :/

GW är fan skitdåliga på och skriva vattentäta regler.

Halvar

Inlägg av Halvar »

men... vilka andra granater än defensive grenades kan man inte använda om man är låst i närstrid? frag grenades har ingen försvarsegenskap, meltabombs, krak grenades, haywire osv är bara offensiva attacker, de medför inga regler som defensive, rad osv gör.

så enligt logiken att alla granater av samma typ skall gå att använda likadant borde defensiive grenades kunna användas om man redan är låst, eftersom de är i minoritet (tre mot en?). det skulle givetvis vara löjligt eftersom det finns regler om säger att specifikt får inte defensive grenades användas om man är låst.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar