Flyers och LOS

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Det står ingenstans i reglerna hur man ska montera sitt flygplan... Så viss otydlighet kan man säga finns, tror inte ens det finns i beskrivningen för hur man ska bygga planen hur dom ska vara monterade på pinnen..

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Gonka Koff »

Papa D skrev: Gonka, för att ändra vinkeln på flygplan behöver man bara vända flygpinnen bak och fram ...
Äh, kom igen Papa, du vet mycket väl att man inte får skaffa sig regelfördelar genom att klistra gubbar vare sig uppochner eller bakåfram.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Om detta ska vara ett problem vill jag att man bara spelar med den höga flyer basen till sina speeders och alla varianter på egenbyggda skruvar med magnet blir olagliga då de exakta måtten inte stämmer, samma med gamla modeller, man måste spela med de senaste, man får inte ha ihop ihop krupna modeller även om det e coolt och snyggt gjort, alla modeller ska byggas för att bli optimalt höga. Inga egen konverterade ork fordon osv. Varför inte mäta höjd på alla modeller som GW givit ut, skriva ner detta i ett dokument, så vet man ju exakt att saker inte har modellerats för advantage och om sån optimering finnes ska dessa brännas på renlighetens bål! Hail to the cleansing flame!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Flyers och LOS

Inlägg av imp »

Papa D skrev:...vill jag att man bara spelar med den höga flyer basen till sina speeders...
Varför då? GW skickar ju inte bara med den, har fått flera speeders med bara låga flygpinnar
(Antar att du menar skimmer och inte flyer)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Gonka Koff »

Papa D skrev: Varför inte mäta höjd på alla modeller som GW givit ut, skriva ner detta i ett dokument, så vet man ju exakt att saker inte har modellerats för advantage och om sån optimering finnes ska dessa brännas på renlighetens bål! Hail to the cleansing flame!
Det är ju så det fungerar, det är ju därför vi släpar med oss referensmodeller på turneringar om vi vill spela med coola conversions.

Jag tycker anti-stilen är litet konstig, -är det verkligen så att flyers är så pass dåliga att dom inte går att spela utan att man måste specialanpassa reglerna så att dom blir bättre?

Just nu kan jag faktiskt inte komma på speciellt många exempel på "modelling for advantage" som har större betydelse än vinkling av en flyer. Om vi skall tillåta det borde vi absolut tilllåta folk att sätta sina sponsoner på turretar och andra töntiga grejjer.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Det jag menar är. Om alla har rätt att göra sina modeller optimalt låga så påverkar detta en flier som måste vara spikrak. Jag håller med om att man inte ska fila ner sina skimmer baser, att man inte ska konvertera rullande murar och kalla dom battlewagons. Men att montera modeller i coola om även fördelaktiga poser från grundlådan ser jag inga problem med, typ gubbar på knä... Speeders med den lägre istället för högre flygpinnen, en flier på en flybase med full längds pinne åt något håll.. Samma med placeringen av pinnen, ska den alltid va i mitten? I sådana fall borde väl alla gubbar alltid tvingas till centrering - man får ju inte skjuta på basen trotts allt. Jag e inte anti - tycker bara att man inte kan föra in en modellerings restriktion för en modeltyp och inte ha exakt samma krav på all modellering.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Samma borde också ske på höga modeller, så alla sceniska baser borde förbjudas då modeller får fördel ur ett LOS perspektiv.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Även konvertering av modellers beväpning. Att DC modellen har 2 powerswords men aldrig kommer ha något annat i spelet än 1 ps och 1 p.axe känns potatis och lite fuskigt...
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Man skulle faktiskt kunna hävda att all form av konvertering borde förbjudas rakt av... Mer om detta när jag har mer tid.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Flyers och LOS

Inlägg av DHettNeck »

Jag vill bara förtydliga om att exakt samma 45 graders vinkel regel fanns i 5:th och ingen brydde sig då.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar