Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av guildmaster »

speedfreek skrev:
1. Moving Assaulting units & piling in
...
1.5 p34 replace "If this is impossible, it must simply
stay in coherency" by "If this is impossible, it must
simply try to move its full assault or defender's
react move to its maximum towards the nearest
engaged friendly model and stay in coherency".

...
Var kommer detta ifrån?
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

ETC-faqen
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Zurken skrev:Det viktigaste är fortfarande att ha kul (BRB sid. 2).
Nej, nej, nej. Som jag läser det är "The Most Important Rule" att man slår en tärning om man inte kommer överens, "roll-off and let the dice decide who is right". Det där med "Winning at any cost is less important than making sure both players - not just the victor - have a good time." är ju mest med som flufftext, och dessutom uppenbart felaktigt, det är helt enkelt inte kul att förlora, så den biten av regeln måste man ignorera.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Så länge som man strävar efter att maximera andelen engagerade modeller på bägge sidor, så får man flytta i vilken ordning man vill efter den första och närmaste modellen har flyttat in till BtB.

"No holding back" går alldeles utmärkt att kombinera med punktlistan. Går man igenom punktlistan modell för modell och inte medvetet försöker undvika att engagera fiendemodeller med sina egna modeller så blir slutresultatet att så många modeller som möjligt har engagerats.

Det krävs att man medvetet flyttar modeller så att de genom sin slutgiltiga placering uppenbart hindrar andra oflyttade modeller från att engagera fiendemodeller enligt proceduren som beskrivs i punktlistan för att man ska bryta mot "no holding back".

Varje modell som flyttas måste följa punktlistans procedur i de att den först och främst måste uppnå BtB med en oengagerad fiendemodell, om inte det går så ska den söka BtB med en redan engagerad fiendemodell, om inte det går så måste den ställas inom 2" från egen modell som står i BtB med en fiendemodell och kan den slutligen inte ens det så måste den ställas inom 2" från en annan modell i den egna enheten för att bibehålla coherency.

Sådär! Nu har jag nog upprepat mig så mycket att folks datorer börjar hänga sig...

Ska bara tillägga att ETC-versionen i mitt huvud bara är ytterligare ett förtydligande av regeln. Genom att kräva att hela enheten rör sig mot fienden så mycket som möjligt även om de inte kan uppnå engaged-status så eliminerar man fåniga konga-lines på slagfältet.

Nu är jag slut-tjatad.
Tack och bock!
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

egge

Inlägg av egge »

Lite tid har gått så jag slänger in en kommentar till 8-)
Så länge som man strävar efter att maximera andelen engagerade modeller på bägge sidor, så får man flytta i vilken ordning man vill efter den första och närmaste modellen har flyttat in till BtB.

"No holding back" går alldeles utmärkt att kombinera med punktlistan. Går man igenom punktlistan modell för modell och inte medvetet försöker undvika att engagera fiendemodeller med sina egna modeller så blir slutresultatet att så många modeller som möjligt har engagerats.
Sekunden du väljer en annan modell än den optimala strävar du inte längre efter no holding back.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

GLinus skrev:Ska bara tillägga att ETC-versionen i mitt huvud bara är ytterligare ett förtydligande av regeln. Genom att kräva att hela enheten rör sig mot fienden så mycket som möjligt även om de inte kan uppnå engaged-status så eliminerar man fåniga konga-lines på slagfältet.
Fast no holding back påverkar väll hur som hällst inte på något sätt svansarna. Så länge man har fått in så många som möjligt i combat är väl svansen som är 20" bort fri att göra vad tusan den vill oavsett vilken tolkning man spelar med (förutom hittepå ETC)?

Som jag upplever det finns det tre olika aspekter av detta som disktueras i någon form av klump. I botten handlar det om hurvida man med "kreativa förflyttningar" kan:

1) Få in färre än det maximala antalet modeller i combat för någon av sidorna.
2) Underlätta för combicharges på enheter som är mer än 6" ifrån varandra.
3) Göra konstiga förflyttningar bort från combat med svansar för att vara inom vissa area of effect förmågor/hålla objectives/vara i vägen.

Jag är helt klart för att spela med punktlistan när det kommer till 1 och 2. På 3:an känns det lite skumt, men man får bita i det sura äpplet eftersom punktlistan är så mycket bättre på punkt 1 och 2.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mutt

Inlägg av Mutt »

Står det att maximerandet av antalet närstridsmodeller är begränsat till en player-turn? Annars är ett första steg i maximerandet att även svansarna rör sig 6" mot sina motståndare.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Mutt skrev:Står det att maximerandet av antalet närstridsmodeller är begränsat till en player-turn? Annars är ett första steg i maximerandet att även svansarna rör sig 6" mot sina motståndare.
"Assaulting units must attempt to engage as many opposing models as possible with as many of their models as possible - no holding back!"

Halvar

Inlägg av Halvar »

Mutt skrev:Står det att maximerandet av antalet närstridsmodeller är begränsat till en player-turn? Annars är ett första steg i maximerandet att även svansarna rör sig 6" mot sina motståndare.
men det är juh väldigt teoretiskt eftersom de kan bli assaultade från en annan enhet lättare om enheten i helhet står mer utspridd.
jag är fortfarande inne på betydelsen av "no holding back"-frasen eftersom den helt enkelt bara skulle kunna betyda "du får inte skita i att eftersträva att 'hamna på' en tidigare punkt i punktlistan om du har möjlighet att 'hamna på' denna punkt". förstår inte vad no holding back har för absolut samband med "spring så nära fienden du kan komma".
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

DHettNeck skrev:
GLinus skrev:Ska bara tillägga att ETC-versionen i mitt huvud bara är ytterligare ett förtydligande av regeln. Genom att kräva att hela enheten rör sig mot fienden så mycket som möjligt även om de inte kan uppnå engaged-status så eliminerar man fåniga konga-lines på slagfältet.
Fast no holding back påverkar väll hur som hällst inte på något sätt svansarna. Så länge man har fått in så många som möjligt i combat är väl svansen som är 20" bort fri att göra vad tusan den vill oavsett vilken tolkning man spelar med (förutom hittepå ETC)?

Som jag upplever det finns det tre olika aspekter av detta som disktueras i någon form av klump. I botten handlar det om hurvida man med "kreativa förflyttningar" kan:

1) Få in färre än det maximala antalet modeller i combat för någon av sidorna.
2) Underlätta för combicharges på enheter som är mer än 6" ifrån varandra.
3) Göra konstiga förflyttningar bort från combat med svansar för att vara inom vissa area of effect förmågor/hålla objectives/vara i vägen.

Jag är helt klart för att spela med punktlistan när det kommer till 1 och 2. På 3:an känns det lite skumt, men man får bita i det sura äpplet eftersom punktlistan är så mycket bättre på punkt 1 och 2.
I bow down to your superior skills of expression, min åsikt exakt.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar