Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
men Egge, det står ju fortf. att det viktigaste är att modellen du flyttar avslutar sin förflyttning inom 2" av en modell som redan har flyttat. Så som jag skrev, modell nummer två måste enligt punktlistan söka bas och om det inte går så måste han ställas inom 2" av modell nummer 1 som nått in i bas vilket kommer att leda till att hur du än vill så måste enheten du gör assault med gå framåt mot fiende enheten på ett eller annat sätt.
I ditt avseende verkar du hoppa över den punkten i listan, varför?
Punktlistan appliceras ju på varje enskild modell och inte enheten som helhet.
Sen så verkar du ha dålig koll på defenders react och pile-in, i de styckena står det att du faktiskt måste flytta modellerna mot fienden och söka bas kontakt (karaktärer förstt av allt), hur kan du få det till nått annat?
Det är snarare som så att vi som förespråkar att regeln ska läsas i sin helhet och fulla intention står mot de som tycker att det är ok att bara följa delar ur regeln och flytta sina modeller som man själv vill (som om det vore vanlig movement phase).
@Snot: Jag tvivlar starkt på att swefaq gänget kommer läsa och tolka regeln i sin helhet och bestämma efter intentionen med regeln. Framför allt eftersom att argumenten inte framförts av några spelare med någon större "status". Men underverk har ju hänt förrut...
Sen så verkar du ha dålig koll på defenders react och pile-in, i de styckena står det att du faktiskt måste flytta modellerna mot fienden och söka bas kontakt (karaktärer förstt av allt), hur kan du få det till nått annat?
Det är snarare som så att vi som förespråkar att regeln ska läsas i sin helhet och fulla intention står mot de som tycker att det är ok att bara följa delar ur regeln och flytta sina modeller som man själv vill (som om det vore vanlig movement phase).
@Snot: Jag tvivlar starkt på att swefaq gänget kommer läsa och tolka regeln i sin helhet och bestämma efter intentionen med regeln. Framför allt eftersom att argumenten inte framförts av några spelare med någon större "status". Men underverk har ju hänt förrut...
Vi i Swe-FAQ:n har diskuterat igenom frågan och det kommer att skrivas in i nästa version av FAQ:n att det är punktlistan som gäller.
Ärligt så tycker jag det då är skönt att det inte dröjer för länge tills nästa edition så man slipper det tramset.
Edit: Vill gärna vet hur ni tänker att det är ok att gå ifrån en närstrid när man assaultar inom SWEFAQ-gruppen?
Kan meddela att mitt humör kommer skiftas kraftig om folk spelar så mot mig, kommer godta det om arrangören säger det men jag kommer fan inte ge mycket till spelare som tycker det är ok. Kommer aldrig under några omständigheter utnyttja det heller på det sättet som Egge beskriver det. Tycker fan det är pinsamt.
Edit: Vill gärna vet hur ni tänker att det är ok att gå ifrån en närstrid när man assaultar inom SWEFAQ-gruppen?
Kan meddela att mitt humör kommer skiftas kraftig om folk spelar så mot mig, kommer godta det om arrangören säger det men jag kommer fan inte ge mycket till spelare som tycker det är ok. Kommer aldrig under några omständigheter utnyttja det heller på det sättet som Egge beskriver det. Tycker fan det är pinsamt.
Jaha
...då är det bara att hoppas på turneringar som inte använder swefaq....
@Mag-El: +1 instämmer
@Mag-El: +1 instämmer
Öh? Va? Vad är det jag ignorerar? Om du är inom 2" så får du inte flytta utom 2" och måste hamna i bas till bas om du kan. Det är vad no holding back innebär och är meningen med regeln. Inte att om du är inom 2" så måste du komma inom 1" om du kan. Modellen är exakt lika mycket inne i strid 1 mm ifrån som 2". Jag läste igenom min post igen och tror att du faktiskt letar fel, lite.men Egge, det står ju fortf. att det viktigaste är att modellen du flyttar avslutar sin förflyttning inom 2" av en modell som redan har flyttat. Så som jag skrev, modell nummer två måste enligt punktlistan söka bas och om det inte går så måste han ställas inom 2" av modell nummer 1 som nått in i bas vilket kommer att leda till att hur du än vill så måste enheten du gör assault med gå framåt mot fiende enheten på ett eller annat sätt.
Stycket du tänker på handlar om mass carnage. Enheterna kommer alltid komma närmre varandra då de flyttas som vid en assault. Jag har nu inte boken men det stycket menar på att om ingen är i bas till bas med varandra så måste man flytta närmst mot närmst. Annars flyttar men precis som vid en assault. Detta innebär att enheterna kommer komma närmre varandra.Sen så verkar du ha dålig koll på defenders react och pile-in, i de styckena står det att du faktiskt måste flytta modellerna mot fienden och söka bas kontakt (karaktärer förstt av allt), hur kan du få det till nått annat?
Nej. Du väljer att följa ena regeln. Den som är sämre och tråkigare för mig. Och troligen bättre för dig. Jag väljer att följa den tolknningen där du kan flytta på ditt sätt och jag kan flytta på det sätter jag tolkar.Det är snarare som så att vi som förespråkar att regeln ska läsas i sin helhet och fulla intention står mot de som tycker att det är ok att bara följa delar ur regeln och flytta sina modeller som man själv vill (som om det vore vanlig movement phase).
Baserat på pollen så undrar du allvarligt varför de kanske väljer köra som majoriteten vill? Har jag förstått det rätt? Status har inget med detta att göra, tror jag. Det har att göra med att antingen köra med en klar och tydlig tolkning eller en som inte fungerar och som inte passar för turneringsspel.@Snot: Jag tvivlar starkt på att swefaq gänget kommer läsa och tolka regeln i sin helhet och bestämma efter intentionen med regeln. Framför allt eftersom att argumenten inte framförts av några spelare med någon större "status". Men underverk har ju hänt förrut...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag håller med Mag-El. Kommer någon göra "taktiska" charges mot mig kommer jag fan inte bli glad.
@egge. Det din poll visar är att majoriteten av de som svarat (vilket inte alls är samma sak som vad majoriteten av den totala populationen tycker) vill inte ha taktiska charges där man kutar bort från fienden. Om man tolkar denna lilla ovetenskapliga undersökning som ett kvitto för vad majoriteten av 40K-spelarna i sverige tycker är man helt fel ute.
@egge. Det din poll visar är att majoriteten av de som svarat (vilket inte alls är samma sak som vad majoriteten av den totala populationen tycker) vill inte ha taktiska charges där man kutar bort från fienden. Om man tolkar denna lilla ovetenskapliga undersökning som ett kvitto för vad majoriteten av 40K-spelarna i sverige tycker är man helt fel ute.
Jag kan inte svara för hur de andra resonerade, men själv tänkte jag så här:Mag-El skrev:Edit: Vill gärna vet hur ni tänker att det är ok att gå ifrån en närstrid när man assaultar inom SWEFAQ-gruppen?
Det finns två regler (eller två delar av samma regel om man hellre vill uttrycka det så) som motsäger varandra. Båda kan inte tillämpas samtidigt. Alltså måste man välja att stryka en av dem. GW verkar anse att båda reglerna säger samma sak vilket innebär att det är svårt att säga vad deras intention är. Å ena sidan skriver de att man skall försöka maximera antalet engagerade modeller, å andra sidan har de skrivit en noggrann beskrivning av exakt hur man flyttar modeller som de anser åstadkommer detta men som absolut inte gör det. I valet mellan att stryka en luddig mening eller en halvt stycke med betydligt mer utförliga instruktioner så känns det mer i linje med reglerna att stryka den enda meningen. Jag tror inte GW skulle skriva punktlistan om deras tanke var att man skulle ignorera den.
(Det är naturligtvis en väldigt förkortad version av resonemanget. Det finns ju 19 sidor med argumentation för och emot...)
ETC-varianten tycker jag iofs är en bra kompromiss, men det är betydligt mer av en house rule, snarare än en tolkning.
Sen är ju att flytta bort från en närstrid en extrem situation, som nästan aldrig kommer att hända i normalt spel. Och hur folk väljer att spela är upp till dem. Bara för att man får spela på ett visst sätt enligt reglerna innebär det inte att man måste göra så.
@Nahoj: Jag tror inte heller att pollen visar exakt vad alla vill ha. Bara det att man kan ha olika login och rösta tyder på annat. Det är dock en större fingervisning än "alla spelare som jag mött"-argumentet. Jag tror inte jag sagt att det är precis ett vetenskapligt medium med en poll på ett forum.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
@Mortarion
Varför valde ni inte ETC-varianten? Ska jag vara ärlig trodde jag inte det skulle kunna bli något annat. Eftersom ni ändå väljer att bortse ifrån regler så är väll ETC varianten
så mycket mer logiskt och rationellt än Punktlistan. Sen skulle jag iaf vilja ha en lista på hur ni röstade eller om det t.o.m var så att alla tycker likadant.
Att ha det gömt när ni påverkar spelet för så många spelare tycker jag inte är rätt. Jag vill veta vem som ev tycker som mig inom gruppen och se ev dom som en representant av mig. Jag har aldrig haft något att säga till om hur någon blir vald till den gruppen utan det sker av en klick personer. Det finns väldigt många andra på det här forumet som jag vet att jag och flera andra skulle vilja ha representerade i SWEFAQgruppen eftersom dom represterar t.ex mina åsikter och tankar förmodligen mycket bättre än ni andra.
Ännu viktigare är det att det förs öppet eftersom dom flesta om inte alla gruppen är väldigt tävlingsinriktade och placerar sig högt på turneringar så känns det inte rätt när dom sköter tolkningarna åt folket. Nej, bara för att man är en duktig spelare så det inte samma sak som att man är bättre på att tolka regler. Det känns väldigt jävigt när det är på det viset och är en anledning varför det ska finnas oberoende domare och att det inte är toppen av spelkretsen ska bestämma hur det ska vara.
//Magnus
Varför valde ni inte ETC-varianten? Ska jag vara ärlig trodde jag inte det skulle kunna bli något annat. Eftersom ni ändå väljer att bortse ifrån regler så är väll ETC varianten
så mycket mer logiskt och rationellt än Punktlistan. Sen skulle jag iaf vilja ha en lista på hur ni röstade eller om det t.o.m var så att alla tycker likadant.
Att ha det gömt när ni påverkar spelet för så många spelare tycker jag inte är rätt. Jag vill veta vem som ev tycker som mig inom gruppen och se ev dom som en representant av mig. Jag har aldrig haft något att säga till om hur någon blir vald till den gruppen utan det sker av en klick personer. Det finns väldigt många andra på det här forumet som jag vet att jag och flera andra skulle vilja ha representerade i SWEFAQgruppen eftersom dom represterar t.ex mina åsikter och tankar förmodligen mycket bättre än ni andra.
Ännu viktigare är det att det förs öppet eftersom dom flesta om inte alla gruppen är väldigt tävlingsinriktade och placerar sig högt på turneringar så känns det inte rätt när dom sköter tolkningarna åt folket. Nej, bara för att man är en duktig spelare så det inte samma sak som att man är bättre på att tolka regler. Det känns väldigt jävigt när det är på det viset och är en anledning varför det ska finnas oberoende domare och att det inte är toppen av spelkretsen ska bestämma hur det ska vara.
//Magnus
Vill bara säga att det inte är så jag själv skulle tolka regeln men tycker att det är viktigast att alla spelar samma. Därför tycker jag att det var bra att ni fattade ett beslut även om inte alla blev nöjda. Dock viktigt att ni förklarar vad ni menar med punktlistan så att ingen känner sig lurad under en turnering för att de inte förstod hur ni menade.Mortarion skrev:Vi i Swe-FAQ:n har diskuterat igenom frågan och det kommer att skrivas in i nästa version av FAQ:n att det är punktlistan som gäller.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?