Cover saves av Gargoyles

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Snot

Re: Cover saves av Gargoyles

Inlägg av Snot »

Vi kör väl på RAW här, vart står ordet rimligt nånstans?

edit: min extra poäng kommer landa i att så fort du tänker dra in något om ordet rimligt, så tar du det utanför RAW, och därmed tappar grunden för ditt >RAW är viktigast< argument.
RAW är en fin tanke, men GW är ju patetiska på att worda saker rätt. Läser man assault in cover reglerna så säger dom indirekt emot sig själva. Det finns heller inte regler för hur man rör sig i terräng som har höjd som inte är en ruin. Ibland måste man få tolka utanför regelbokens exakta ord med hur dom troligtvis ville att spelet skulle spelas.
Senast redigerad av 1 Snot, redigerad totalt 13 gånger.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Falkman skrev:Gör du en Ork som är 2 fot hög är den ju uppenbarligen inte i närheten av vad som är rimligt.
Du har inte sett Oskars Warboss hör jag. :lol: (Det är iofs aldrig någon som har beskrivit honom som "rimlig".)

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag börjar bli sugen på att bygga en demonprins med vingar som det verkar rimligt att han kan flyga med, bör kunna ge cover till en halv armé, minst...
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Falkman

Inlägg av Falkman »

Snot skrev:Ibland måste man få tolka utanför regelbokens exakta ord med hur dom troligtvis ville att spelet skulle spelas.
Absolut, det finns en del områden som verkligen inte täcks in (ditt exempel om saker med flera nivåer som inte är ruiner är ett bra exempel), men cover från kompisar är verkligen inte ett sånt område. Det står klart och tydligt att du får cover om du är obscurad av dina kompisar, och det enda undantag som ges är att skräp på basen inte räknas in till detta "obscurande". Det är alltså väldigt tydligt att om din Hive Tyrant står bakom en massa Gargoyles med vingar som täcker minst 50% av honom så får han ett cover save, vingarna räknas med där.
Och om du verkligen tycker det är på samma nivå så får du väl göra ditt 72" banér.
RaW behöver för övrigt inte alls utesluta att man kan använda ordet rimligt, RaW =/= idioti eller fjantiga påhitt.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Så du menar att det är mer rimligt att något som inte syns för shooting kan täcka för shooting?
Saeculum Obscurums Forum

Mutt

Inlägg av Mutt »

Falkman skrev:
Snot skrev: På samma sätt är det högst orimligt att en modell skulle bära på ett banér som är 72" högt, då det skulle motsvara någon/några kilometer, skalenligt.
1" är MAX 2 meter, antagligen lite mindre, så banéret skulle max vara 140m, dvs långt ifrån en kilometer, men fortfarande jobbigt att balansera, men hey, jag är inte någon ork!

Falkman

Inlägg av Falkman »

Snot skrev:Så du menar att det är mer rimligt att något som inte syns för shooting kan täcka för shooting?
När reglerna klart och tydligt säger det, ja.
Det är inte ens svårt att motivera fluffmässigt.
Ett försök: "du kan inte skjuta på gargoylens vingar, de flaxar och har sig så att du inte alls kan sikta på dem" - förklarar rätt bra varför du inte kan skjuta om du bara ser vingar.
"Du kan inte sikta ordentligt på Tyranten, för vingarna som gargoylen flaxade så jäkligt med gör det svårt att se förbi och få till ett bra skott" - då hade vi motiverat det också.

Inte så svårt att motivera med rimligt fluff, och du följer reglerna, win-win som vi säger.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Låt nu även anta att tyrantens vingar är det enda som täcks, och vingarna är säg 55% av modellen, så har hon med cover save. Lust att motivera?

Edit: kan ta min all-time favourite raw medans jag är igång (rapp minns), om du blir tankachockad, så får du inte gå därifrån, för du är inom 1" från en fiendemodell vilken path du än försöker ta. Men det är ok om jag spelar så, för det är också glasklart i reglerna.
Saeculum Obscurums Forum

Falkman

Inlägg av Falkman »

Snot skrev:Låt nu även anta att tyrantens vingar är det enda som täcks, och vingarna är säg 55% av modellen, så har hon med cover save. Lust att motivera?
Hon har isåfall inte cover save. Detta beskrivs klart och tydligt på sid 51 i regelboken.
Lust att motivera hur du fick det till att hon skulle ha cover save i ovan nämnda exempel?
Edit: kan ta min all-time favourite raw medans jag är igång (rapp minns), om du blir tankachockad, så får du inte gå därifrån, för du är inom 1" från en fiendemodell vilken path du än försöker ta. Men det är ok om jag spelar så, för det är också glasklart i reglerna.
Stannar tanken på dej, flyttar du automatiskt bort minst 1". I det sällsynta fall där tanken stannar inom 1" men inte på dej så får du helt enkelt stå stilla, eller assaulta fanskapet. Tanken kommer sen inte heller att kunna flytta på sig, annat än för att göra en ny tank shock, vilket ju gör denna move lite risky även för tankens ägare.

Annars kan man ju argumentera för att reglerna säger att du inte får gå in inom 1" av en modell, vilket ju inte är vad du gör i ditt exempel. Du är redan inom 1" och vill gå ut därifrån, vilket inte alls är samma sak.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Falkman skrev: I det sällsynta fall där tanken stannar inom 1" men inte på dej så får du helt enkelt stå stilla.
Ungefär så mycket ville jag få ut av diskussionen. Du har uppenbarligen inget koncept av hur spelet bör spelas, utan stirrar dig blind på extremt dåligt skrivna regler.
Saeculum Obscurums Forum

Skriv svar