Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:sen finns en hittepåregel som strider mot tredje punkten i punktlistan. en hittepåregel som kan minimera antalet modeller i striden beroende på om ett diffslag behövs slå eller inte.
Just ja, det tänkte jag inte ens på. Viktigt att tänka på för våra ETC-spelare, modeller som inte ens är i närheten av närstriden kan tvinga fram ett diff-slag, om man har ställt dem dumt.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

HeadWar skrev: Just ja, det tänkte jag inte ens på. Viktigt att tänka på för våra ETC-spelare, modeller som inte ens är i närheten av närstriden kan tvinga fram ett diff-slag, om man har ställt dem dumt.
Sant!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Mag-El skrev:@Mortarion

Varför valde ni inte ETC-varianten? Ska jag vara ärlig trodde jag inte det skulle kunna bli något annat. Eftersom ni ändå väljer att bortse ifrån regler så är väll ETC varianten
så mycket mer logiskt och rationellt än Punktlistan. Sen skulle jag iaf vilja ha en lista på hur ni röstade eller om det t.o.m var så att alla tycker likadant.
Att ha det gömt när ni påverkar spelet för så många spelare tycker jag inte är rätt. Jag vill veta vem som ev tycker som mig inom gruppen och se ev dom som en representant av mig. Jag har aldrig haft något att säga till om hur någon blir vald till den gruppen utan det sker av en klick personer. Det finns väldigt många andra på det här forumet som jag vet att jag och flera andra skulle vilja ha representerade i SWEFAQgruppen eftersom dom represterar t.ex mina åsikter och tankar förmodligen mycket bättre än ni andra.

Ännu viktigare är det att det förs öppet eftersom dom flesta om inte alla gruppen är väldigt tävlingsinriktade och placerar sig högt på turneringar så känns det inte rätt när dom sköter tolkningarna åt folket. Nej, bara för att man är en duktig spelare så det inte samma sak som att man är bättre på att tolka regler. Det känns väldigt jävigt när det är på det viset och är en anledning varför det ska finnas oberoende domare och att det inte är toppen av spelkretsen ska bestämma hur det ska vara.

//Magnus
Vi försöker ändra så lite som möjligt på reglerna. ETC-varianten är en house rule.

Angående vilka som är med i Swe-FAQ-gruppen så har det inget med placering på turneringar att göra (då skulle jag t.ex. absolut inte vara med). Swe-FAQ-gruppen bestod från förjan av representanter för de som arrangerar GothCon, Varbergsturneringarna, BSK, Sydcon, Lincon och Stockholmsturneringarna. Över tiden har några droppat av och någon tillkommit, men de flesta människor är samma och det är även ungefär samma människor som arrar de turneringarna. Innan Swe-FAQ:n hade varje turnering sina egna tolkningar av olika regler. Tanken är att arrangörerna av de stora turneringarna istället enar sig om en tolkning som kan gälla på alla de turneringarna. Hur folk spelar på föreningarna eller på småturneringar är helt upp till dem.

En direktdemokratisk ordning där alla får vara med och tycka till är tyvärr inte praktiskt genomförbar, vilket jag tycker att den här tråden bevisar bra. (Sen blev ju iofs det alternativet Swe-FAQ:n kom överens om samma som det alternatv som fick mest röster i den här tråden, men...)

Yautja

Inlägg av Yautja »

Men för bövelen.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Mortarion skrev:Vettiga saker.
Punkt.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Trist att vi inte är överens. Ännu tristare om folk blir sura på varandra över såpass liten sak.

Jag kommer fortsättningsvis att alltid fråga min motståndare hur han/hon vill spela denna regel (precis som jag gör angående ETC-skogar och huruvida vingar blockar LOS). Jag kommer alltid spela på det sätt motståndaren vill ha det, eftersom jag vill spela efter dennes förväntningar. Det ger en betydligt skönare seger om jag skulle råka vinna matchen.

BTW; jag röstade på ETC-regeln.
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 11 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

the godfather

Inlägg av the godfather »

Yautja skrev:Men för bövelen.
swen har mest rätt i tråden hittils.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Silversixx

Inlägg av Silversixx »

Gonka Koff skrev:Trist att vi inte är överens. Ännu tristare om folk blir sura på varandra över såpass liten sak.

Jag kommer fortsättningsvis att alltid fråga min motståndare hur han/hon vill spela denna regel (precis som jag gör angående ETC-skogar och huruvida vingar blockar LOS). Jag kommer alltid spela på det sätt motståndaren vill ha det, eftersom jag vill spela efter dennes förväntningar. Det ger en betydligt skönare seger om jag skulle råka vinna matchen.

BTW; jag röstade på ETC-regeln.
Håller med.
Så jävla svårt är det inte att anpassa sig.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Silversixx skrev:
Gonka Koff skrev:...
Håller med.
Gud hjälpe mig! :shock:
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

@Silversixx

Kan säga att det för min del inte handlar om anpassning. Dock kanske jag skulle taggat ner.

Skriv svar