Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%
 
Antal röster: 70

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:
Halvar skrev:sen finns en hittepåregel som strider mot tredje punkten i punktlistan. en hittepåregel som kan minimera antalet modeller i striden beroende på om ett diffslag behövs slå eller inte.
Just ja, det tänkte jag inte ens på. Viktigt att tänka på för våra ETC-spelare, modeller som inte ens är i närheten av närstriden kan tvinga fram ett diff-slag, om man har ställt dem dumt.
Oh! Måste blogga om ETC närstriden och vad som kan ske...
Jag kommer fortsättningsvis att alltid fråga min motståndare hur han/hon vill spela denna regel (precis som jag gör angående ETC-skogar och huruvida vingar blockar LOS). Jag kommer alltid spela på det sätt motståndaren vill ha det, eftersom jag vill spela efter dennes förväntningar. Det ger en betydligt skönare seger om jag skulle råka vinna matchen.
Troligen vettigast sagt i tråden.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Väktaren »

Det är synd att det spikats ännu en spik i den kista som nu mer är 40k i detta land...
Nåväl...

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av guildmaster »

Det är många som har tröttnat på tråden vid det här laget. Men jag tycker det är riktigt spännande. Här kommer lite mer ved på elden.

När SweFAQ går efter punktlistan innebär det att kan använda Egges metoder att charga. Jag ser tre ostmanövrar man kan använda. I ett försök att förtydliga det har jag ritat bilder. I alla bilderna chargar röd enhet de blåa enheterna.

Bild
Flytta modeller långt bak för att blockera för modeller längre fram. Kan även användas när man chargar själv, men ofta går det lika bra att ordna i förflyttningsfasen.

Bild
Modeller som inte kan engagera sig får flytta hur de vill så länge de håller coherency. Det gör att man kan hålla/ta objektiv och blockera fordon och skytte.

Bild
Det blir enklare att göra långa kombichargar.

Själv har jag svårt för första manövern, men är OK med övriga.

Är det något jag missat?
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Seregon »

Fina och pedagogiska bilder.

Ettan och trean tycker jag är helt okej. I tvåan däremot kan ju de flesta blåa faktiskt komma in i närstrid genom att gå så att de är inom 2" från en av de två som är i b2b i första bilden (eftersom defender reacts rör sig identiskt som moving assaulting models dvs b2b>2">coherency).
Det fåtalet blåa som är längst bort från striden och inte kan komma så nära att de kan slå tycker jag däremot att det är helt okej att man flyttar dem hur man vill så länge man bibehåller coherency. I fallet med bild två skulle det alltså bli maximalt 1-2 modeller som kan göra så, och då blir det knepigt att hålla objectivet, men det går att blockera fordonet.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Halvar »

tycker också situation 2 ser väldigt skum ut. att rita ut 9"-bubblan (en tum för basens radie, två för att kunna kasta kottar och sex tum för förflyttningen in till kottkastningsavstånd) borde förtydliga om det är någon i enheten som faktiskt kommer kunna göra en lite mer strategisk förflyttning.
Ja' än't bittä'!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Mag-El »

Snyggt

3:an stör mig inte så mycket
2:an är den som stör mig mest
1:an gillar jag inte heller

2:an kunde du gjort med fler blåa som kan t.ex representera en större enhet. Då är det lättare att göra den manövern. Men man förstår vad den syftar på iaf.

//Magnus

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Arioch »

Herregud vad detta öppnar upp för onda blickar, sura suckar när man chargar! Kan ju bara hoppas att flertalet spelare i landet har den hyggliga inställningen till spelet att man inte ostar överjävligt i assault!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Väktaren
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 apr 2010, 20:35

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Väktaren »

Med det rådande spel klimatet så är det nog att hoppas för mycket. Dörren att vinna till varje pris blev ju ännu större. Det blir inga turneringar mer för min del :-(

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Serpent »

På ett sätt är det skönt att Fantasia inte använder sig av SWE-FAQ.

Den som flyttar som i figur två kommer straffas med föraktfulla blickar och elaka impliceranden om frånvaron av tillfredsställande sexliv. Gaddäm. Om jag någonsin gör så, kan ni påminna mig om att jag en gång faktiskt tyckte om att leka krig med små plastsoldater, inte vinna i RISK?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av cadelin »

varför över huvud taget diskutera figur 2. Om man har flyttat in alla gubbbar som kan komma in i assault så får man flytta resten som man vill det står uttryckligen i reglerna och det strider inte mot "no holding back" så vad är problemet?

Skriv svar