Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Kudos till folket i SweFaQ att de bestämmer sig trotts allt gnäll som vi alla visste skulle komma.
Jag tänker för övrigt stämma in i kören som är nöjda med att det kom ett beslut, vilket som helst, även om jag gilalr beslutet så hade jag även accepterat "no holding back"-tolkningen. Hoppas att de som känner sig trampade på tårna kan knyta näven i fickan och inte bli alltför purkna när dessa situationer uppstår på turneringar, nu vet alla vad som gäller innan i alla fall så vi vet vad som kan hända och blir därmed inte överraskade av det åt minstonde.
Jag tänker för övrigt stämma in i kören som är nöjda med att det kom ett beslut, vilket som helst, även om jag gilalr beslutet så hade jag även accepterat "no holding back"-tolkningen. Hoppas att de som känner sig trampade på tårna kan knyta näven i fickan och inte bli alltför purkna när dessa situationer uppstår på turneringar, nu vet alla vad som gäller innan i alla fall så vi vet vad som kan hända och blir därmed inte överraskade av det åt minstonde.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
-
Doc Sniksnak
- Inlägg: 331
- Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
I mina ögon ser det ut som om (i bild 2) att den första gubben som ställt sig 2" ifrån kan nå baskontakt. Måste den inte in i baskontakt i så fall? Jag bara frågar för att kunna förstå allt helt rätt.
Jag passar på att tacka egge för att han tog upp det här så att vi nu har fått en gemensam tolkning av regeln (vilket ju har behövts, enligt pollen). Nu gäller det bara att lära sig att spela med den tolkningen.
Jag passar på att tacka egge för att han tog upp det här så att vi nu har fått en gemensam tolkning av regeln (vilket ju har behövts, enligt pollen). Nu gäller det bara att lära sig att spela med den tolkningen.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Sjukt bra bilder. 2:an är lite otydligt ritad, men alla förstår nog tanken.
Jag är helt med på alla varianterna och tycker att det är en del av spelet. Det som är drygt är egentligen inte vid chargen/defenders react utan de utdragna striderna mot en stubborn 40manna IG klump som står på ett led över hela bordet. Då får svansen röra sig väldigt mycket på några rundor.
Jag är helt med på alla varianterna och tycker att det är en del av spelet. Det som är drygt är egentligen inte vid chargen/defenders react utan de utdragna striderna mot en stubborn 40manna IG klump som står på ett led över hela bordet. Då får svansen röra sig väldigt mycket på några rundor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
ja speciellt med tanke på att de kommer få lov att springa ifrån objektivet och fordonet i slutet av assaultfasen. så motståndaren har alltså inga problem att parkera sin odödliga bil på objektivet och vinna matchen.DHettNeck skrev:Sjukt bra bilder. 2:an är lite otydligt ritad, men alla förstår nog tanken.
Jag är helt med på alla varianterna och tycker att det är en del av spelet. Det som är drygt är egentligen inte vid chargen/defenders react utan de utdragna striderna mot en stubborn 40manna IG klump som står på ett led över hela bordet. Då får svansen röra sig väldigt mycket på några rundor.
Ja' än't bittä'!
- guildmaster
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Tvåan blev konstig nu när jag sovit på saken, jag får rita om den. Fler kan komma inom 2" från den som blev chargad. Men tanken är densamma, har man fler gubbar (Ork horde eller Termagans) så är det bara att svansa på.Seregon skrev:Fina och pedagogiska bilder.
Ettan och trean tycker jag är helt okej. I tvåan däremot kan ju de flesta blåa faktiskt komma in i närstrid genom att gå så att de är inom 2" från en av de två som är i b2b i första bilden (eftersom defender reacts rör sig identiskt som moving assaulting models dvs b2b>2">coherency).
Det fåtalet blåa som är längst bort från striden och inte kan komma så nära att de kan slå tycker jag däremot att det är helt okej att man flyttar dem hur man vill så länge man bibehåller coherency. I fallet med bild två skulle det alltså bli maximalt 1-2 modeller som kan göra så, och då blir det knepigt att hålla objectivet, men det går att blockera fordonet.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Känns lite konstigt att man 2011 kommer på detta, hur tror ni top-spelare i detta land spelat alla dessa år i alla editioner? Hur man flyttar in i närstrid är helt avgörande och har alltid varit. Sen att man räddar upp det med "jag är en ball kille som har ett avslappnat förhållande till spelet och bryr mig inte egentligen" är det jag alltid stört mig på, inte att man kan flytta sina figurer på ett smart sätt.
Ett mer öppet system måste till för att få väljas in i SWE-FAQ och någon form av redovisning hur man tänkt om regler är önskvärt.
Ett mer öppet system måste till för att få väljas in i SWE-FAQ och någon form av redovisning hur man tänkt om regler är önskvärt.
Senast redigerad av 1 Per Pirat, redigerad totalt 12 gånger.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
- speedfreek
- Inlägg: 6927
- Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
- Ort: Göteborg
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
"Alla" har "alltid" gjort egge-charges och ingen har klagat.
Eller så är jag dålig på att lyssna.
Men det blir ju bara ett reellt problem med orker och gants, dvs enheter på över 20 gubbar.
Eller så är jag dålig på att lyssna.
Men det blir ju bara ett reellt problem med orker och gants, dvs enheter på över 20 gubbar.
- guildmaster
- Inlägg: 787
- Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Det kan vara alla vi bottom-spelare som lär oss sakta.Per Pirat skrev:Känns lite konstigt att man 2011 kommer på detta, hur tror ni top-spelare i detta land spelat alla dessa år i alla editioner? Hur man flyttar in i närstrid är helt avgörande och har alltid varit. Sen att man räddar upp det med "jag är en ball kille som har ett avslappnat förhållande till spelet och bryr mig inte egentligen" är det jag alltid stört mig på, inte att man kan flytta sina figurer på ett smart sätt.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Det är sjukt icke-intuitivt att kuta bort med en svans av gubbar för att ta ett objektiv någon annanstans på planen eller att min-maxa attacker i en assault. Det är inte smart eller taktiskt på något sätt.
Att bokstavstolka en del av regelpragrafen, ignorera den övergripande regeln och därmed bortse från det faktiska syftet blir helt knäppt. Det var samma visa med flätning av enheter för något år sedan. Regelgruppen som då också bortsåg från syftet och gjorde sin bokstavstolkning var övertygade om att två enheter minsann kunde ge varandra cover trots att det var uppenbart att det inte var intentionen. Där gick GW till sist in och klargjorde att det inte gick.
Att bokstavstolka en del av regelpragrafen, ignorera den övergripande regeln och därmed bortse från det faktiska syftet blir helt knäppt. Det var samma visa med flätning av enheter för något år sedan. Regelgruppen som då också bortsåg från syftet och gjorde sin bokstavstolkning var övertygade om att två enheter minsann kunde ge varandra cover trots att det var uppenbart att det inte var intentionen. Där gick GW till sist in och klargjorde att det inte gick.
Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)
Jag är riktigt skeptisk till detta beslut inom swe-faq iom att Egge själv sitter med i gruppen, nej ska ni ha denna idioti med "över tolkningar" "kryphål" "regeländringar" så se för fan till att ha en grupp oberoendedomare/regel tolkare som inte själva är med o tävlar om några jäkla ranking steg!
Ni får ursäkta men jag trodde i min enfald att det faktiskt denna gång inte skulle fattas ett beslut som påverkar spelet och ändrar reglerna på ett så pass stort sätt det gjort nu (igen). Nej här ska man se till den minoritet av spelare som tycker om att vinna till varje pris.
Jag är riktigt less på detta överförmynderi och påtvingandet av tråkiga handlingar med kommentarer om att man vackert få knyta näven i fickan. Det här är inte svenska 40k längre, en portal för de som spelar 40k i landet, nej det är en klubb för inbördes beundran...
Ja jag vet att jag rage:ar i denna post men jag anser mig göra det med all rätt!
Ni får ursäkta men jag trodde i min enfald att det faktiskt denna gång inte skulle fattas ett beslut som påverkar spelet och ändrar reglerna på ett så pass stort sätt det gjort nu (igen). Nej här ska man se till den minoritet av spelare som tycker om att vinna till varje pris.
Jag är riktigt less på detta överförmynderi och påtvingandet av tråkiga handlingar med kommentarer om att man vackert få knyta näven i fickan. Det här är inte svenska 40k längre, en portal för de som spelar 40k i landet, nej det är en klubb för inbördes beundran...
Ja jag vet att jag rage:ar i denna post men jag anser mig göra det med all rätt!