Tau combined fire

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Tau combined fire

Inlägg av DHettNeck »

x078 skrev:
Det är redan rulat i SWFAQ hur detta funkar. ETC kommer rula lika dant i nästa uppdatering av FAQn om inget oväntat inträffar.

Det finns fler sätt att läsa det på än vad du gör som är RAW.
Det må så vara, vilket enligt mig inte är RAW i detta fall. Å andra sidan spelar jag endast enligt regelboken + Forge World utan Komp, husregler etc.
Ja då så, så länge du inte åker på turneringar får du ju spela hur du vill med dina kompisar.
x078 skrev:Håller helt med, dock anser jag att många, kanske utan att märka det, tolkar in sina egna personliga (RAI) antaganden i en RAW tolkning. Man vrider och vänder på ord och meningar, lyfter dem ur kontext och får det till något helt annat.
Det kans säkert vara så. Vill dock ha sagt att jag själv är en tauspelare (har spelat dom sen deras första codex) och håller inte med dig om din RAW-tolkning trots att det skulle gagna mig väldigt mycket.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

x078

Inlägg av x078 »

Det kans säkert vara så. Vill dock ha sagt att jag själv är en tauspelare (har spelat dom sen deras första codex) och håller inte med dig om din RAW-tolkning trots att det skulle gagna mig väldigt mycket.
Intressant, vilken regel använder du istället för att dela Markerlights mellan enheter om de nu inte är en enhet? Jag undrar därför att stycket "...-This includes the use of Markerlight abilities" skriftligen direkt refererar till det föregående stycket "..., resolving their shots as if they were a single unit..."?

Konfa

Inlägg av Konfa »

Ok. Om sweFAQ har rulat är det inte mycket att säga.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

det finns många fler saker som påverkas av att de skjuter som om de vore samma unit utan att innefatta att buffar sprider sig. Det kan vara en nackdel, i form av att t.ex. en modell i den vapengruppen ger cover så får man cover mot alla skotten även om de inte skulle fått det av enskilda units, men det påverkar också vartifrån man plockar wounds (närmast mot närmast) med mera.

Likt DHettNeck så har jag spelat Tau sedan deras första codex, om än inte riktigt lika länge som han och jag kan tycka att våran "Decurion" troligen är en av de svagaste i dagsläget men med tolkningen att allt sprids så skulle de istället vara överlägset bästa istället. Jag vill personligen spela ett spel där det inte känns som att jag "fuskat" till mig en vinst för att det jag spelar med är brutet samt att det skulle kunna vara kul att iaf någon gång få spela med Hunter Contingent på Sveriges ofta kompade eller på annat sätta restrictade turneringar. Sen hur GW faktiskt hade tänkt att det ska fungera kanske vi aldrig får veta med tanke på hur "duktiga" de är på att värna om sitt spel post-release...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

x078 skrev: Intressant, vilken regel använder du istället för att dela Markerlights mellan enheter om de nu inte är en enhet? Jag undrar därför att stycket "...-This includes the use of Markerlight abilities" skriftligen direkt refererar till det föregående stycket "..., resolving their shots as if they were a single unit..."?
Vad menar du med "vilken regel"? Combined Fire ger dig tillgång att dela markerlights, något mer behövs inte.

1. Du ska skjuta som om du var en unit, men du är inte en enhet.
2. Alla units väljer samma taget samtidigt, det är då man väljer att använda markers eller inte.
3. Alla som valt att skjuta på målet i en "combined fire" får bonusarna från marker.

Det finns inget behov alls av att vara samma enhet för att det ska fungera. "resolving their shots as if they were a single unit" =/= "count them as a single unit for all purposes".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

x078

Inlägg av x078 »

1. Du ska skjuta som om du var en unit, men du är inte en enhet.
"Som om de var" är samma som att vara en unit. Annars hade de behövt förklara explicit vilka enhets-regler som inte ska följas, nu följer de en enhets alla regler som används under Shooting Phase och om någon unit-wide buff (USR) finns tillgänglig så kan den användas. Det finns exempelvis ingen regel här som säger "buffar överförs endast till en enhet när ni köper dem och aldrig annars" etc.

Med denna tolkning kommer inte Markerlight abilities att fungera korrekt då regeln för detta är: "Immediately before a unit with the Tau Empire Faction shoots at a target that has any markerlight counters, it can declare it is using one or more of the marker light abilities listed to the right.".

"…- this includes the use of marker light abilities…" syftar specifikt på att enheterna är just en enhet och inkluderar utöver det användandet av marker light abilities. Detta då Marker lights abilities inte påverkar skjutande units utan dess modeller innan skjutning.

Lite mer relevant läsning för de som vill http://www.spikeybits.com/2015/11/why-i ... ebate.html

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

"When in doubt, rule in favor of not breaking the game"

Jag har läst många argument från båda sidor, men detta får ändå vara min slutgiltiga ståndpunkt. Resultatet av att låta specialregler gå över skulle bli så galet att så länge det inte kommer svart på vitt att det är det som menas så låter man bli.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

fauh

Inlägg av fauh »

Har folk spelat med reglerna på båda sätten? Jag tror att detta är något som borde kunna lösas empiriskt. Dessutom så kan det bli så att säg att Coordinated Firepower läses mest opptimistiskt och det är det som gäller - skulle gissa att resultatet blir att det kompas stenhårt eller bara bannas rakt av ifrån alla turneringar och då sitter man där utan det ÄNDÅ.

Jag tror personligen på SWEFaQ för de är kunniga och vill det som är bäst för spelet. Se Ruling ang. Tank Shock t.ex.

Skriv svar