Regelfrågor i samband med nya DE
Re: Regelfrågor i samband med nya DE
Har inte codexen framför mig men har en funderingar kring hellionsarnas krok.
Dom kan ju hooka en IC ur en enhet och dra iväg med honom.
Räknas han som en förlust för enheten?
Kan man dra in han i dangerous terrain?
Jag har en tanke om att då hellions är jumpers att dom i rätt läge kan hooka tag i en riktigt tjock IC och släppa av honom i ett "hål", någonstanns i terrängen där han inte tar sig ut eller får ett helvete...
Tex står ett hus på diagonalen vid ett hörne på spelbordet så det bildas en liten ficka bakom huset. Den är helt omöjlig att nå till fots.Huset går inte att gå igenom (kunde lika gärna varit en stor sten).
Jag hookar hans IC som står och trycker vid huset och dumpar honom i "fickan" bakom huset. Sen är han i stort sett removed from play, inte rent poängmässigt men han kommer ju inte störa mer.
Kanske inte blir så vanligt med en sådan situation men jag tror man kan lätt lära sig utnyttja det efter en tid!
Jag har en tanke om att då hellions är jumpers att dom i rätt läge kan hooka tag i en riktigt tjock IC och släppa av honom i ett "hål", någonstanns i terrängen där han inte tar sig ut eller får ett helvete...
Tex står ett hus på diagonalen vid ett hörne på spelbordet så det bildas en liten ficka bakom huset. Den är helt omöjlig att nå till fots.Huset går inte att gå igenom (kunde lika gärna varit en stor sten).
Jag hookar hans IC som står och trycker vid huset och dumpar honom i "fickan" bakom huset. Sen är han i stort sett removed from play, inte rent poängmässigt men han kommer ju inte störa mer.
Kanske inte blir så vanligt med en sådan situation men jag tror man kan lätt lära sig utnyttja det efter en tid!
FnP och FC är ju per modell så inget konstigt där. Men Fearless är per enhet i reglerna, finns inget i regelboken som stödjer blandade enheter av vanliga modeller.
Alternativen som jag kan se att spela Court och Beasts.
1 Om minst en modell har Fearless.
2 Om majoriteten har Fearless.
3 Om alla har fearless.
Tills GW FAQar det skulle jag gå på kompromissen, dvs 2an, bara för det är så svenskt!
Alternativen som jag kan se att spela Court och Beasts.
1 Om minst en modell har Fearless.
2 Om majoriteten har Fearless.
3 Om alla har fearless.
Tills GW FAQar det skulle jag gå på kompromissen, dvs 2an, bara för det är så svenskt!
speedfreek skrev:@Magnus
Läs om, läs rätt, en typ av djur per gubbe, men det var inte det det handlade om här...
oops
Jag kan verkligen inte ens fantisera ihop detta som ett problem, då jag kanske på min höjd spelat på 2 bord som har det möjliga terrängläget totalt sen '98mindtrix skrev:Har inte codexen framför mig men har en funderingar kring hellionsarnas krok.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Det står "...models hit by an implosion missile..." i stycket som ersätter Strength; så känns som vanlig allokering.cadelin skrev:står det träffade eller under the template?
för om det är träffade så är det hits annars är det väl som 66 på shokk atakkgun
Håller med fullständigt. Med hjälp av Sharing the pain kan man ge en pain token till en enhet som inte har Power from pain-regeln, men den har ingen som helst effekt.DHettNeck skrev:Som jag tolkar det kan alla enheter få en token av en karaktär, dock har den bara effekt på modeller som har regeln "power from pain" (pfp). Har enheten inte regeln finns det inget som säger åt enheten vad den gör. Det är enligt mej det enda rimliga sättet att tolka det på.
- theWatchman
Ja så måste det vara! Annars kommer jag börja med DE o spela massa harlies med FNP som kommer ur portalMortarion skrev:Håller med fullständigt. Med hjälp av Sharing the pain kan man ge en pain token till en enhet som inte har Power from pain-regeln, men den har ingen som helst effekt.DHettNeck skrev:Som jag tolkar det kan alla enheter få en token av en karaktär, dock har den bara effekt på modeller som har regeln "power from pain" (pfp). Har enheten inte regeln finns det inget som säger åt enheten vad den gör. Det är enligt mej det enda rimliga sättet att tolka det på.
- speedfreek
Det är främst bestarna som skulle vara ett problem...
Så då är det bara fearlessfrågan kvar:
Tre figurer av tio har PfP och tre tokens, vilket gör dem fearless.
De har Ld 8 och resterande sju bestar har Ld 5.
Enheten förlorar närstrid med ett.
Vad händer?
Vad händer?
Det bästa måste ju vara att de alla förvandlas till kaniner.speedfreek skrev:Det är främst bestarna som skulle vara ett problem...
Vad händer?
I brist på det så antar jag att GW menat att de ska vara fearless hela bunten
Senast redigerad av 1 imp, redigerad totalt 12 gånger.
En bild säger mer än 1000 kaniner
-
Bengtsson den yngre
Dina gubbar exploderar och motståndaren får ett frislag. Hamna för guds skull aldrig i den situationen!speedfreek skrev: Vad händer?
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)