Tau codex, min tolkning

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Tau codex, min tolkning

Inlägg av Tadaotoko »

Varför lägga tid på detta när det snart kommer en ny codex?
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Archelon

Inlägg av Archelon »

Tadaotoko skrev:Varför lägga tid på detta när det snart kommer en ny codex?
Jag tycker det är kul och det ger en djupare insikt till hur spelmekaniken fungerar vilket man i sin tur kan ha nytta utav när man vill opta listor. Dessutom är snart inte snart nog. Att bara sitta och blänga på forum i hopp om rumors är väll mer waste of time än att göra nått konstruktivt undertiden. Sen är det roligare att spela med ett codex som faktiskt funkar när de man oftast spelar mot är space wolfs och imperial guard.

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Re:

Inlägg av speedfreek »

Archelon skrev: till vilken kostnad skulle du överväga att ta BS 4 firewarriors just för deras icke scoring prestation?
De finns redan och de kostar 12? poäng.
Om de inte hade varit tvugna att vara dålig köttmur till en Ethereal, så hade jag nog haft med en tolva nästan jämt.
Som det är nu skulle jag näst intill aldrig få för mig det.

Archelon

Inlägg av Archelon »

Intressant. Skulle du säga att de är mycket bättre än säg 3 Crisis med twin-linked burstcanons och var sin gundrone för 141p som genererar 5,5% mer hits är ungefär lika tåliga och ett mer i leadership?
Jag ser helt enkelt inte vad det är som gör att de på långa vägar skulle vara värda 12 poäng.

Nåväl. Jag har fått en hel del att tänka på på just denna punkten och tackar för feedbacken men vill bara upplysa om att det finns ett helt codex till att dissa. ;)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Taus honor guards är faktiskt till och med scoring enligt swefaq ;), men ja de måste vara (en väldigt dålig) köttmur åt en etheral.

Annars är det väl 30" range som är den stora fördelen och med lite markerlight träffar så väger man upp Taus dåliga BS, det var ungefär så jag tyckte att det var när jag spelade Tau. Om det skulle vara lättare och billigare att få in markerlights och framför allt rörliga markerlights så skulle Tau vara ett riktigt starkt codex tror jag. Visst de bleknar väl lite jämt emot IG, men IG är ju också det starkaste codexet som finns...
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag skulle rekomendera att ni kikar till Second Sphere, som jag vet försökt få ihop ett Tau-codex för 5th ED under en längre tid nu.
Länk: http://secondsphere.org/index.php/topic,112.0.html

Jag har inte kollat till den själv, men det kan ju vara något att ha att jämföra med om inte annat.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Archelon

Inlägg av Archelon »

Seregon skrev:Jag skulle rekomendera att ni kikar till Second Sphere, som jag vet försökt få ihop ett Tau-codex för 5th ED under en längre tid nu.

Jag har inte kollat till den själv, men det kan ju vara något att ha att jämföra med om inte annat.
Intressant. Den hade jag missat. Tackar så mycket. Efter ha läst igenom den hyffast så har jag ju märkt ett par saker. Deras idé var att göra ett tau codex som var kompetitivt i 5:ed på samma vis som jag men vill jag inte påstå att de lyckats så bra med. Hittade ett par riktigt snedbalanserade saker t ex Crisissuits med 2 assault 4 Burstcannons för 30p. Till en början såg det ut som de hade vart rätt så modesta med sina 10p, BS 3 firewarriors. När man läser närmre så har de gett dem photon grenades och pulse pistol samt att alla deras 3 beväpningar skjuter dubbelt så mycket skott. Pistol 2, Assault 2, Heavy 2(Pulse rifle).
Nån annan skum sak var uswappa från ioncannon till railgun på hammer head kostade 15 poäng medan att swappa twinlinked rail till ioncannon på broadsides (ja ioncannon på broadside, hur modellerar man det?) kostade 25p. Den logiken är inte lätt att följa ;)
I övrigt så känns det som de bara slängt in allt som de kunna komma på i codexet, även till tilltänkta enheter som det inte ens finns modeller för. Bra att hämta idéer ifrån men blir nog väldigt konstigt när man spelar då allting har femtielva specialregler.

Archelon

Inlägg av Archelon »

Efter att ha överlevt ännu en tentaperiod så ska jag fortsätta jobba på codexet.

Firewarriors har ökat från 8 till 9 poäng stycket efter er feedback, några tycker säkert det inte är tillräckligt men vi får se efter vidare testspelande.

Utöver lite poängtweekande och layout fixande så är det ett par stycken specialregler som arbetas med.

1) För lösa det här med att devilfishen mest känns som en tjock mobil scoring unit och inte en transport så har jag spånat fram följande:
HOT PICK-UP
If a firewarrior or pathfinder unit would start a fall back move with a model within 8'' of the devilfish they will embark the transport automatically instead. If the fallback move is made with hit and run they may choose whether to embark or make a normal hit and run move.
The unit count as having successfully regrouped.

2) Nästa sak är de ofta ned prioriterade sniperdroneteamsen som behöver lite kärlek. För detta ändamål skapades en femte effekt på markerlightsen:
• Each wound caused by a rail rifle to the unit may be allocated by the firing player on a successful roll of 6+. For each additional
markerlight hit with this effect, add +1 to die rolls.
Jag är medveten om att sådan typ av offensiv woundallocation är farlig så får jag hålla ett skarpt öga på hur detta påverkar spelet.

3) Coverabusade på crisissuits och broadsides har lett fram till denna lite krystade regel i brist på bättre idéer
LARGE STATURE
This unit is so big and unagile that conventional infantry cover is not enough. The unit claims coversaves as monstrous creatures would.

Imorgon Blir det testspelade mot spacewolves på 1250 poäng vilket jag hoppas leder till fina och jämna matcher. :)

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Archelon skrev:
Seregon skrev:Jag skulle rekomendera att ni kikar till Second Sphere, som jag vet försökt få ihop ett Tau-codex för 5th ED under en längre tid nu.

Intressant. Den hade jag missat. Tackar så mycket. Efter ha läst igenom den hyffast så har jag ju märkt ett par saker. Deras idé var att göra ett tau codex som var kompetitivt i 5:ed på samma vis som jag men vill jag inte påstå att de lyckats så bra med. Hittade ett par riktigt snedbalanserade saker t ex Crisissuits med 2 assault 4 Burstcannons för 30p. Till en början såg det ut som de hade vart rätt så modesta med sina 10p, BS 3 firewarriors. När man läser närmre så har de gett dem photon grenades och pulse pistol samt att alla deras 3 beväpningar skjuter dubbelt så mycket skott. Pistol 2, Assault 2, Heavy 2(Pulse rifle).
Nån annan skum sak var uswappa från ioncannon till railgun på hammer head kostade 15 poäng medan att swappa twinlinked rail till ioncannon på broadsides (ja ioncannon på broadside, hur modellerar man det?) kostade 25p. Den logiken är inte lätt att följa ;)
I övrigt så känns det som de bara slängt in allt som de kunna komma på i codexet, även till tilltänkta enheter som det inte ens finns modeller för. Bra att hämta idéer ifrån men blir nog väldigt konstigt när man spelar då allting har femtielva specialregler.
Där ser man. Annars kan jag rekomendera The Codex Project. De har visst också börjat leka på ett Tau dex, men jag vet inte hur långt de kommit. Mer info finns på forumet där under Codex Ideas tror jag.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Archelon

Inlägg av Archelon »

Testmatch!

Space Wolves vs Tau på 1250p

Först ut är spacewolves med en små ostig lista för att testa vad det här codexet går för.
Space Wolves (Så gott jag minns)
Runepriest Murderous Hurricane, Living lightning
Runepriest Murderous Hurricane, JotWW
Runepriest Tempest Wrath, "Coversave spell"
10 Greyhunters Melta MotW
9 Greyhunters Melta MotW
8 Greyhunters Melta MotW Droppod
4 Wolfguards Som serganter. de till Greyhunters hade combimelta
5 Wolfscouts med fist och MotW
Longfangs 2 Plasmacannons 3 Missile Launchers

Tau listan som slumpades av tre möjliga var denna:
Shas'el 2x"Heavy flamer" Vectored retrothrusters
10 Firewarriors Rifle
10 Firewarriors Rifle
8 Firewarriors Carbine Shas'ui en gundrone
9 Kroot 5 Hounds 2 Ox 1 Shaper
4 Stealthsuits med gundrones och två fusionblasters
4 Stealthsuits med gundrones och två fusionblasters
6 Gundrones
Broadside med multitracker och targetlock
Broadside med multitracker och targetlock
2 stycken sniperdrone teams

Pitched battle. Killpoints.
Han väljer att jag får börja så jag deployar allt utom gundrones som jag hoppas ska deepstrikea brevid hans longfangs som kommer vara utan support. Själva slaglinjen placerar jag nästan så långt fram som det går för att börja skjuta med en gång på hans framryckning. Hans deployment är ganska så självklar. En grupp långfangs i en bra position och 2 grupper longfangs med var sin runepriest fradgandes på startlinjen och den sista gruppen med JotWW prästen åker pod.

Runda ett. Öppnar fint med att döda av 2 longfangs grabbar med ett av sniper droneteamsen och efter det fick en ensam stackars greyhunter smaka railgun. redan där tänkte jag att han skulle ta svåra förluster och att det kanske skulle gå lite väl lätt för mig. OJ, vad fel jag hade. Följade skytte resulterad i endast en mer dog.
Hans tur. Ner dimper en bra placerad droppod som ställer hans präst med ett symboliskt pekande finger i den riktningen som går över min commander, en broadside, ett par stealthsuits och till och med ett sniperdrone team. Dör gör alltihop. de återstående stealthsuitsen flyr av brädet. En ganska så saftig träff med andra ord. Men inte så mycket mer inträffar då resten fortfarande söndagsjoggar fram (run=1 inch).
Den påföljande runda två öppnade tau eld för glatta livet. Dog gjorde dock inte tillräckligt. En greyhuntersquad halverades och några ytterligare strömodeller åkte dit. Hans wolfscouts kommer in och äter upp en tia riflewarriors. Hans JotWW präst chargar en grupp stealthsuits som offrar sig för att undvika en dubbelcharge. Hans longfangs plockar min sista broadside med sina plasma kanoner.
Redan vid det här laget har jag förlorat alla mina tunga enheter. Kvar är 2 sniperdroneteams med en drone borta, krootgruppen, två firewarrior teams plus den den nu anländande gun drone squadronen. Lite tursamt lyckas drones pinna longfangsen och en sniper teamet en annan tia greyhunters vilket köper mig lite tid men ska visa sig inte räcka hela vägen. det mesta som händer här efter är hur spacewolfsen chargar genom mina linjer och allt dör. En lite intressant situation som inträffade var när 2 av mina firewarrior grupper med två man kvar i varje bestämde sig för att hänga kvar i striden och gundrones som stod låsta med longfangsen vilket ledde till att mina snipers inte hade nått annat att skjuta på än hans droppod... i cover... det kan gå? Nej det gjorde det inte.
Longfangsen blev tillslut ihjälslagna och på obduktionsrapporten stod det "Death buy angry flying metal discs" ;)
Det var det sista som hände och med gundrones som enda kvarvarande unit tog spacewolfs hem en ganska kraftig seger.

Efter diskussion kring de olika enheternas prestation. Kom vi fram till att det ändå kändes ganska bra. Ingen enhet var särskilt dålig och ingen heller nått överdrivet bra. Detta är ju ett gott tecken åt att det finns nån form av intern balans. Dock så är det ju en bra hård spacewolflista som man mötte och troligtvis inte den nivån på styrka på codexet som man vill eftersträva. Därmed är jag nog rätt så nöjd med en förlust.
Den nya rail rifle allokerings regeln fungerade väldigt bra som terror. Bara det potentiella hotet att med lite tur snipa ut hans runepriests gjorde honom lite orolig, men oftast valdes att ta bort cover i stället. De 2 ggr jag försökte hände ingenting prickskjuta hände ingenting.

Överlag måste jag faktiskt säga att jag tycker det ser ut att arta sig bra. Med lite lite mer tweekande så kanske den börjar närma sig färdig.

Lite synd att det pga tidsbrist bara hans med en match idag.

När jag hinner fixa layouten i codexet och eventuellt den buggande fonten kommer jag lägga upp nästa version.

Skriv svar