Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

egge

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av egge »

Om du följer punktlistan med syfte att få så många modeller engaged som möjligt så följer du enligt mig No Holding Back.
Där är nog kärnan. Som det är FAQ:at nu är det så att om du följer punktlistan så har du uppfyllt no holding back.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

GLinus

Inlägg av GLinus »

egge skrev:
Om du följer punktlistan med syfte att få så många modeller engaged som möjligt så följer du enligt mig No Holding Back.
Där är nog kärnan. Som det är FAQ:at nu är det så att om du följer punktlistan så har du uppfyllt no holding back.
GWs FAQ eller SWE:FAQ?
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det är sagt att det kommer rulas till punktlistans fördel i nästa utgåva av swefaq.
Alexander Merinen

GLinus

Inlägg av GLinus »

Zurken skrev:Det är sagt att det kommer rulas till punktlistans fördel i nästa utgåva av swefaq.
Då föreslår jag att man tydligt benämner det som en husregel för att undvika vidare kontroverser.
Åker man då på en turnering som använder husregler så får man glatt anpassa sig till det.

Sedan tror jag också att det sticker mindre i ögonen om den regeltolkningen kallas för husregel. Då spelar det ingen roll vad det står i BBB angående en specifik fråga. Arrangören har ju alltid rätt på den turnering han/hon arrangerar. Gillar man inte det så får man antingen vädja till motståndaren om en gemensam tolkning av ursprungsregeln, eller så får man helt enkelt låta bli att deltaga i de turneringar som använder husregler som man inte ställer upp på.

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

GLinus skrev:
Zurken skrev:Det är sagt att det kommer rulas till punktlistans fördel i nästa utgåva av swefaq.
Då föreslår jag att man tydligt benämner det som en husregel för att undvika vidare kontroverser.
Åker man då på en turnering som använder husregler så får man glatt anpassa sig till det.

Sedan tror jag också att det sticker mindre i ögonen om den regeltolkningen kallas för husregel. Då spelar det ingen roll vad det står i BBB angående en specifik fråga. Arrangören har ju alltid rätt på den turnering han/hon arrangerar. Gillar man inte det så får man antingen vädja till motståndaren om en gemensam tolkning av ursprungsregeln, eller så får man helt enkelt låta bli att deltaga i de turneringar som använder husregler som man inte ställer upp på.
Fast ligger inte kruxet i att folk inte är överens om hur ursprungsregeln ska tolkas?

GLinus

Inlägg av GLinus »

Skulliz skrev:Fast ligger inte kruxet i att folk inte är överens om hur ursprungsregeln ska tolkas?
Jo, men man kan ju alltid fråga. Det kan ju faktiskt vara att man ser likadant på regeln.
Skulle man inte vara överens så kör man med turneringens husregler istället.
Det värsta som kan hända är ju trots allt att man får ett nej så varför inte chansa?

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Eftersom jag m.fl. anser att SweFAQ tolkningen är in-line med regelboken så skulle det sticka i ögonen om det stod husregel, så iaf jag vill anse att det är just en tolkning, och inte en ändring av reglerna.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Anton

Inlägg av Anton »

Behöver väl inte stå något extra om att just den här tolkningen är en husregel. Hela SweFAQ är ju en husregel även om den används i ganska många hus.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Spelar väl absolut ingen roll om det står som ett "förtydligande" eller som en "husregel"? Precis som GLinus säger så kan man ju alltid snacka ihop sig med sin medspelare, om det visar sig att båda ogillar en viss regeltolkning så finns det ingen anledning att följa den. FAQer eller regler i allmänhet tar man ju bara fram om man är oense.
Alexander Merinen

Nahoj

Inlägg av Nahoj »

Snot skrev:Eftersom jag m.fl. anser att SweFAQ tolkningen är in-line med regelboken så skulle det sticka i ögonen om det stod husregel, så iaf jag vill anse att det är just en tolkning, och inte en ändring av reglerna.
Varför skulle det sticka i ögonen? Det är en husregel som man applicerar för att man tycker det är omöjligt att spela med både punktlistan och No-holding back. Andra, som inte bara ser ettor och nollor, har aldrig haft några problem med det dock. Jag kan nästan garantera dig att om man går ut bortom den lilla klick som hänger och kommenterar här så är det No holding back som gäller hos de flesta som spelar.

Skriv svar