Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av Tadaotoko »

@DHettNeck strunt i att läsa om du bara blir lack påt. Tycker det är bra att folk diskutera, bästa sättet att lära sig på ;)
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Halvar

Inlägg av Halvar »

men det är ungefär som att man inte skjuter med vapen som inte kan skada ett isst mål utan bara låter smältar'n/raketgeväret skjuta om det visar sig att målet får coversave (skyddräddning?) ifall alla skjuter. det är inte direkt någon som protesterar mot sådant "fuskeri", trots att det är mindre fluffmässigt logiskt. är helt på egges sida om att det kan vara fluffässigt logiskt att de som inte kan slå ställer sig i en taktiskt avgörande position istället för att bara springa hejdlöst "framåt".
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Tadaotoko skrev:@DHettNeck strunt i att läsa om du bara blir lack påt. Tycker det är bra att folk diskutera, bästa sättet att lära sig på ;)
Skillnaden på denna diskussionen och på många andra är att det aldrig framkommer något nytt. Man skulle lika gärna kunna sätta en gamal tråd som sticky och så var det klart. Kompen ändras konstant och ger en dynamisk process till skillnad från detta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Som med allt annat som diskuterats regelmässigt så har fluff eller någon form av verklighets förankring inte med saken att göra.

Det står till och med under Assaulting through cover att man MÅSTE se till att maximera antal modeller att vara engaged, du har inget val där heller. Om det visar sig att du har möjlighet att få in mer modeller via att gå genom terräng så MÅSTE du det även fast första modellen når fram utan att ta dif test.

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar Egge med att du inte har nått val i vilka modeller du får flytta?
Du väljer ju vilka modeller som ska flyttas och i vilken ordning. Förbehållet man som spelare måste följa är den att man måste maximera modeller till att vara engaged, sen hur du gör det är eg. strunt samma bara du inte gör så att du motverkar maximerandet.

Hela assault regeln är ju skriven på ett sådant sätt att det inte går att undgå att man ska ha så många modeller som man bara kan i bas eller inom 2" så att de får slå. Står som sagt även under assault through cover, defenders react och pile-in. Hävdar fortf. att motverkar man det så följer man inte assault regeln.

@Dhettneck: att denna diskussion inte tillåts ändras på nått beror ju på att flertalet anser att de har mer att vinna på genom att inte följa intentionen av regeln. Som med mycket annat här på forumet, diskuteras det inte av eller förs fram av någon med "status" så skiter folk fullständigt i det. En linje som har blivit allt för tydlig under åren.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

@Halvar Nu tar jag bara från minnet men jag är rätt säker på att vapnena måste kunna skada (i detta fallet fordonen) för att kunna räknas som "icke cover skott". Dvs bolters duger för det mesta inte.

Användarvisningsbild
evr

Inlägg av evr »

DHettNeck skrev:Skillnaden på denna diskussionen och på många andra är att det aldrig framkommer något nytt. Man skulle lika gärna kunna sätta en gamal tråd som sticky och så var det klart. Kompen ändras konstant och ger en dynamisk process till skillnad från detta.
Jo, fast om en turnering har komp eller ej leder ju ändå till att de som kommer till turneringen vet vilka regler som gäller. Just denna frågan kan variera från match till match och ställer till mycket mer bekymmer och diskussioner under matchens gång än kompen någonsin gjort.

Jag vill gärna veta vad man får och inte får göra innan en match, istället för att det ploppar upp som en elak överraskning mitt i matchen.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

Vad tycker de som skriver svenskafaqn? Skulle vara bra att försöka struktuera upp diskussionen. Alternativt att man gör en omröstning nu när frågan diskuterats ett tag.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Väktaren skrev:Som med allt annat som diskuterats regelmässigt så har fluff eller någon form av verklighets förankring inte med saken att göra.

Det står till och med under Assaulting through cover att man MÅSTE se till att maximera antal modeller att vara engaged, du har inget val där heller. Om det visar sig att du har möjlighet att få in mer modeller via att gå genom terräng så MÅSTE du det även fast första modellen når fram utan att ta dif test.

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar Egge med att du inte har nått val i vilka modeller du får flytta?
Du väljer ju vilka modeller som ska flyttas och i vilken ordning. Förbehållet man som spelare måste följa är den att man måste maximera modeller till att vara engaged, sen hur du gör det är eg. strunt samma bara du inte gör så att du motverkar maximerandet.

Hela assault regeln är ju skriven på ett sådant sätt att det inte går att undgå att man ska ha så många modeller som man bara kan i bas eller inom 2" så att de får slå. Står som sagt även under assault through cover, defenders react och pile-in. Hävdar fortf. att motverkar man det så följer man inte assault regeln.

@Dhettneck: att denna diskussion inte tillåts ändras på nått beror ju på att flertalet anser att de har mer att vinna på genom att inte följa intentionen av regeln. Som med mycket annat här på forumet, diskuteras det inte av eller förs fram av någon med "status" så skiter folk fullständigt i det. En linje som har blivit allt för tydlig under åren.

Hela assaultregeln är skriven så att om du följer punktlistan som den säger åt dig att göra, så resulterar det inte alltid i det resultatet det står att det ska hända. Mycket mer att prata om är det egentligen inte.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:men det är ungefär som att man inte skjuter med vapen som inte kan skada ett isst mål utan bara låter smältar'n/raketgeväret skjuta om det visar sig att målet får coversave (skyddräddning?) ifall alla skjuter. det är inte direkt någon som protesterar mot sådant "fuskeri", trots att det är mindre fluffmässigt logiskt. är helt på egges sida om att det kan vara fluffässigt logiskt att de som inte kan slå ställer sig i en taktiskt avgörande position istället för att bara springa hejdlöst "framåt".
Sidan 62: "do not count models that cannot hurt the vehicle."

Jag håller dock med i sak, reglerna är inte logiska eller realistiska.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Väktaren skrev:Som med mycket annat här på forumet, diskuteras det inte av eller förs fram av någon med "status" så skiter folk fullständigt i det. En linje som har blivit allt för tydlig under åren.
Så är det väl med allt, i alla sammanhang?

Du har inte övertygat mig om att din tolkning skulle vara vattentät. Som exempel kanske det finns en modell med powerfist i den chargande enheten, säg att det går att få in modellen i närstriden om man flyttar den på ett visst sätt (och anta att modellens ägare är väldigt intresserad av att få till det så också). Anta sedan att han som blir chargad inte vill få en fist på sig; så han motsätter sig förflyttningen och hävdar att fisten måste flyttas senare, för att den modellen står ivägen för andra gubbar så att det bryter mot "no holding back". Det är dock ingalunda klart om så var fallet och en stackars domare måste tillkallas och göra endera part förbannad.

Med detta i åtanke föredrar jag Egges modell framför "No holding back". Men jag tycker att det suger att man kan flytta modeller bort från fienden, därför röstar jag på ETC-tolkningen som jag tycker är en skön kompromiss samt att det är så jag upplever att de flesta spelar på. Men så länge den inte är sweFAQ:ad får jag väl bita ihop och köra Egge-style.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar