Khârn (och Wolftooth Necklace) vs. Invisibility

Regelfrågor och förslag på husregler
Valrosskorv

Khârn (och Wolftooth Necklace) vs. Invisibility

Inlägg av Valrosskorv »

Khârn träffar alltid på 2+ i närstrid, modeller med Wolftooth Necklace träffar alltid på 3+. Om de slåss mot nåt med Invisibility, vad träffar de på?

Spontant vill jag säga att det är två regler som är i konflikt, och att Codex därför trumfar, men har jag missat nåt?

Ancalagon

Re: Khârn (och Wolftooth Necklace) vs. Invisibility

Inlägg av Ancalagon »

Det är inte så enkelt, speciellt inte med en ny regelbok och helt ny edition. Jag kommer inte applicera "Codex går först" förrän det kommit någon 7th edition codex. Annars blir det en herrans massa gamla codexar som har regler som krockar med regelboken som helt plötsligt slutar fungera för att codexen trumfar regelboken ;)

Använd "The most important Rule" med din motståndare, dvs kom överens. Antingen slår ni vilken regel som gäller för varje turn, eller kommer överens om det innan t.ex att de båda cancellar varandra.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Spelaren vars tur det är väljer ;)

Eller är den "regeln" borttagen?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

orgasmatron

Inlägg av orgasmatron »

4+/dice off...

Halvar

Inlägg av Halvar »

Men sluta med codex trumfar regelbok, det har aldrig varit så (ok, kanske i RT. Jag har ingen koll på den tiden). Det är mer avancerade regler trumfar mindre avancerade regler (och som exempel brukar ges att dessa regler ofta finns i dexar). Dessa två regler är lika avancerade så därför gäller antingen golden rule (4+ när det sker? Nej tack) eller så tar reglerna ut varandra och ingen gäller.
Ja' än't bittä'!

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Halvar skrev:Men sluta med codex trumfar regelbok, det har aldrig varit så (ok, kanske i RT. Jag har ingen koll på den tiden). Det är mer avancerade regler trumfar mindre avancerade regler (och som exempel brukar ges att dessa regler ofta finns i dexar). Dessa två regler är lika avancerade så därför gäller antingen golden rule (4+ när det sker? Nej tack) eller så tar reglerna ut varandra och ingen gäller.
[quote="Warhammer 40,000 7th edition sid. 13]"On rare occasions, a conflict will arise between a rule in this rulebook, and one printed in a codex. Where this occurs, the rule printed in the codex or Army List Entry always takes precedence.[/quote]

Så nä, jag tänker inte sluta med någonting.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Det där stycket verkar inte finnas med i den digitala versionen. Tänker inte vika mig för det förrän jag hittar det. Digital trumfar analog.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

För det första står det under Basic vs Advanced, vilket detta inte har något med att göra. Detta är Advanced vs Advanced. Kharns normala regel ger honom 2+ to hit istället för att använda regelbokens Basic regel om WS mot WS. Därför gäller Codexen före regelboken.

Skulle man applicera den här regeln på allt så skulle regelboken egentligen vara meningslös (Snap shot t.ex ger mig BS1, men i min codex står det BS5 på min gubbe, alltså har jag BS5. Codex trumfar ju regelboken så alltså är jag immun mot alla modifiers från regelboken?) Nej.

I just det här fallet finns det ingen regel som talar om vad man ska göra eftersom det är två "set values" som appliceras samtidigt. , alltså blir "the most important rule" den man får använda.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Så spelaren vars tur det är spelar inte in längre? Det är borttaget?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Flogger skrev:Så spelaren vars tur det är spelar inte in längre? Det är borttaget?
På sätt och vis. Det gäller enbart saker som händer samtidigt i en turn som direkt har med en tidpunkt i turnen att göra.

Sidan 17 i regelboken:

"you'll occasionally find that two or more rules are to be resolved at the same time - normally "at the start of the movement phase" or similar. Whne this happens, and the wording is not excplicit as to which rule is resolved first, then the player whose turn it is chooses the order. If these things occur before or after the game, or at the start or end of a game turn, the players roll-off and the winner decides in what order the rules are resolved in".

Jag antar att det finns uttrymme att tolka det som att det gäller alla regler, eftersom det trots allt händer samtidigt under en turn. Det löser ju problemen iaf ;)

Skriv svar