drop pods

Regelfrågor och förslag på husregler
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

drop pods

Inlägg av cadelin »

jag vet att drop pods "räknas" som att dom åkt fort och inte får skjuta när dom strikar, men jag undrar var detta står. Alla andra fordon som kan strika in kan juh skjuta.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: drop pods

Inlägg av HeadWar »

Sidan 95, stycket om Deep Strike: "In that turn's Shooting phase, these units can fire (or run) as normal, and obviously count as having moved in the previous Movement phase. Vehicles count as having moved at cruising speed."

Så nej, om det inte är ett Fast-fordon (Eller en Land Raider...) så kan det inte alls skjuta.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ah ok , tackar

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

Gäller det även walkers, för dom kan varken röra sig i crusing speed och om så är fallet blev soul grinder s tämeligen värdelösa i rundan de kommer in?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

"Walkers can move and fire all their weapons, just like a stationary vehicle." Litet hål i reglerna, men jag skulle nog säga att de får skjuta, de rör sig trots allt inte som fordon.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det är så det spelas världen över i alla fall.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det har väl aldrig hindrat oss från en rejäl RAW-diskussion tidigare? ;)

paintner

Inlägg av paintner »

om man kör med dex-regler så är väl BTs pods de enda som kan skjuta på turen de slår ner.
antar att det är en specialregel för podden och att den fortfarande dock räknas som att ha flyttat över 6?
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

paintner skrev:om man kör med dex-regler så är väl BTs pods de enda som kan skjuta på turen de slår ner.
antar att det är en specialregel för podden och att den fortfarande dock räknas som att ha flyttat över 6?
Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till där, för vad gör det för skillnad att dom flyttat över 6? Dom är fortfarande immobile så man träffar automatiskt i närstrid.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

paintner

Inlägg av paintner »

Rofugos skrev:
paintner skrev:om man kör med dex-regler så är väl BTs pods de enda som kan skjuta på turen de slår ner.
Jag vet inte riktigt vad du vill komma fram till där, för vad gör det för skillnad att dom flyttat över 6? Dom är fortfarande immobile så man träffar automatiskt i närstrid.
var inte huvudfrågan om fordon som kan skjuta när de strikar in?
- black templars @ time of ending -

Skriv svar