Fordon nära närstrid
Fordon nära närstrid
Om en bunt killkans dör mitt i en närstrid som involverar massa boyz, räknas explosionen till kill-count för combat resolution?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: Fordon nära närstrid
De Orker som dör utav explositionen? Kort svar, nej. Har diskuterats lite men det verkar inte som att någon någonstans faktiskt spelar med att det skulle räknas till combat resolution.
P.s. vi hörs imorgon.
P.s. vi hörs imorgon.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Vad jag brukar spela så påverkar de inte andra närstrider då man kör närstrid för närstrid helt separat. Däremot i skyttefasen kan exploderande fordon få enheter att fly då man kollar det i slutet på fasen.
Det här var samma närstridJoppe skrev:Vad jag brukar spela så påverkar de inte andra närstrider då man kör närstrid för närstrid helt separat. Däremot i skyttefasen kan exploderande fordon få enheter att fly då man kollar det i slutet på fasen.
2 dödsburkar och en bunt orks chargade en bunt närstrids termosar
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Att fly för 25% förluster kan man göra i vilken fas som helst, inte bara skyttefasen. Man kollar i slutet av varje fas fast närstridswounds räknas på ett annat vis. Dvs om man i CC spränger ett par kans och dessa explosioner dödar 25% av någon enhet, vän eller fiende, så får dessa testa morale. Dock kan man ju fråga sig om det är 25% av vad de var innan CC eller efter CC?Joppe skrev:Vad jag brukar spela så påverkar de inte andra närstrider då man kör närstrid för närstrid helt separat. Däremot i skyttefasen kan exploderande fordon få enheter att fly då man kollar det i slutet på fasen.
Är det bara jag som läser det som att termosarna spränger plåtburkarna i närstrid, varav det dör grönskinn utav detta.
Varför skulle inte detta räknas i "combat resolution"?, det är ju närstrid där borde ju allt dödande räknas.
Varför skulle inte detta räknas i "combat resolution"?, det är ju närstrid där borde ju allt dödande räknas.
-
Booogeyman
Intressant fråga.
Hade det varit en annan närstrid, så gör det inget förutom att modeller dör. Då man inte tar moral på grund av 25% och man avgör varje närstrid för sig.
I samma närstrid anser jag att det räknas, då det är en effekt av närstriden. T.ex. Warboss med Big Choppa kan enkelt spränga en Killer kan och där med döda boyz som inte hinner slå. Det finns modeller (glömt namnet) som sprängs när dom dör och då räknas dessa till combat resolution.
Är inte hundra på min tolkning, så jag kan ha fel.
Hade det varit en annan närstrid, så gör det inget förutom att modeller dör. Då man inte tar moral på grund av 25% och man avgör varje närstrid för sig.
I samma närstrid anser jag att det räknas, då det är en effekt av närstriden. T.ex. Warboss med Big Choppa kan enkelt spränga en Killer kan och där med döda boyz som inte hinner slå. Det finns modeller (glömt namnet) som sprängs när dom dör och då räknas dessa till combat resolution.
Är inte hundra på min tolkning, så jag kan ha fel.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Jag anser nog, med viss tvekan, också att de räknas om de är i samma närstrid. De är ju ett direkt resultat av närstriden. Det man räknar är ju "unsaved wounds inflicted by each side on their opponents". Och man räknar även wounds modeller har orsakat på sig själva eller vänliga modeller.
Men som sagt, det är ju inte alls klart.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag har alltid spelat (och alltid dömt) som att wounds från explosioner inte räknas till resolution. Det är ju inte wounds inflicted "by each side".
Indirekt har man tillfogat skadorna på enheten, som finns i samma närstrid.Mortarion skrev:Jag anser nog, med viss tvekan, också att de räknas om de är i samma närstrid. De är ju ett direkt resultat av närstriden. Det man räknar är ju "unsaved wounds inflicted by each side on their opponents". Och man räknar även wounds modeller har orsakat på sig själva eller vänliga modeller.
Därför bör det gälla!
Jag anser även hur man gör med 2 separata närstrider, med olika enheter som är närheten av varandra( varav en av dessa är fordon, som sprängs ), som tar ut skador på enheten bredvid, då håller jag med jocke rapp( att man inte räknar skadorna ).