Noob-fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Svarten
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:18
Ort: Grödinge

Noob-fråga

Inlägg av Svarten »

Halloj!

Jag har inte lirat supermånga matcher i 8e, men jag undrar hur ni brukar göra med ruiner? Särskilt undrar jag hur man gör i close combat, om en enhet täcker ett helt plan. Kan man chargea de då, eller blir de regelmässigt osårbara i närstrid?

Ruiner = GWs ruiner med flera våningar.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Noob-fråga

Inlägg av Asphyxate »

Finns regler för detta. Wobbly model syndrome. Du kan charga men man tänker att modeller har klättrat och står bredvid uppe på planet ovan och slåss. Samma sätt som att det är ok att klättra upp delar av en byggnad på en tur om du inte når hela vägen. :)

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Noob-fråga

Inlägg av Youndi »

Alla former av terräng som har en "platå" att stå på brukar man mäta höjden och lägga till movement eller charge. Så om du står på andra våning, två tum ovan jord, och din motståndare står 5 tum bort måste han slå 7 tum för att nå fram.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Noob-fråga

Inlägg av Keibo »

Vilka modeller räknar ni då som inom 1" från andra modeller som är inom1" från fienden.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Noob-fråga

Inlägg av fauh »

Keibo skrev:Vilka modeller räknar ni då som inom 1" från andra modeller som är inom1" från fienden.
Mät totala avstånd på modellbasis och avgär hur mågna som rimligtvis hade kunnat ställa sig 1"

kraftman
Inlägg: 646
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Noob-fråga

Inlägg av kraftman »

Hur flyttas egentligen modeller i ruiner med flera våningar ?

Jag har sett folk som gör dismbark från ett fordon och sedan flytta 6" bort för att kunna hoppa upp högst upp i en ruin på 8"+ utan att mäta sidledes först och sedan i höjdled !

Är det fel ? Eller mäter man annorlunda i assault ? Först i sidled + höjdled ?

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Noob-fråga

Inlägg av fauh »

kraftman skrev:Hur flyttas egentligen modeller i ruiner med flera våningar ?

Jag har sett folk som gör dismbark från ett fordon och sedan flytta 6" bort för att kunna hoppa upp högst upp i en ruin på 8"+ utan att mäta sidledes först och sedan i höjdled !

Är det fel ? Eller mäter man annorlunda i assault ? Först i sidled + höjdled ?
Du mäter avstånd i alla 3 dimensioner. Har du en regel som säger att du ignorerar höjdskillnader så kan man göra så. Annars måste du mäta den vertikala distansen också

Skriv svar