Cover saves och LOS för fordonsvapen
Cover saves och LOS för fordonsvapen
För att formulera min fråga kort och neutralt:
Om en enhet blir beskjuten av ett fordonsvapen, och enheten befinner sig till mer än hälften utanför vapnets fire arc, får enheten cover save?
Om en enhet blir beskjuten av ett fordonsvapen, och enheten befinner sig till mer än hälften utanför vapnets fire arc, får enheten cover save?
Re: Cover saves och LOS för fordonsvapen
Jag skulle säga ja. För mer än hälften av enheten är utanför LOS.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
De skulle lika gärna kunna stå bakom ett stort stenblock. Så borde bli cover.
Fire Arc och LoS är inte samma sak, men jag skulle nog säga att man skulle kunna hävda cover.
Alexander Merinen
Jag håller med Zurken och skulle inte ge/kräva coversave i ett sådant läge. Jag ser det lite som att bara vara lite inom range för ett skytte.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med, inte en chans att man får cover. Då skulle typ alla enheter få cover i det öppna mot alla vapen som inte är turret mounted.Katarsis skrev:Jag håller med Zurken och skulle inte ge/kräva coversave i ett sådant läge. Jag ser det lite som att bara vara lite inom range för ett skytte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- speedfreek
Bilar får vrida sig utan att räknas som om de rört sig...
Men jag tycker också att det snarare är att jämföra med att vara utom räckhåll än utom synhåll.
Men jag tycker också att det snarare är att jämföra med att vara utom räckhåll än utom synhåll.
Det är mycket riktigt exakt det som är problemet, en någotsånär utspridd enhet som står mitt framför en dreadnought skulle t ex få cover save, eftersom den har så smal arc of fire, och jag kan inte föreställa mig att någon spelar så.DHettNeck skrev:Håller med, inte en chans att man får cover. Då skulle typ alla enheter få cover i det öppna mot alla vapen som inte är turret mounted.
Det som gör att jag tar upp det är för att jag hamnade i diskussionen två gånger under helgen, med en Land Raider. Där är det ju inte att fire arcen är smal som är problemet, utan att hullet blockar för sponsonsen, och då "känns" det plötsligt naturligare att säga "Men den ser ju inte gubbarna här borta."
Rent regelmässigt så tror jag dock att det går att bygga en ganska stark argumentation för att man ska få cover save av att vara utanför arc of fire, även om jag inte tänker göra det eftersom jag tycker att det är helt fel och inte RAI. Lättaste sättet att komma runt det är ju att säga att för cover så har alla vapen 360 graders fire arc, och precis som vanligt så kan man inte få cover av enheten som skjuter.
Jag är nog en som håller starkt på det där med cover!
"Jag skjuter på dina nids med min predators heavy bolter. Den ser en av dina tyranider i en enhet på 50000 st. Men då eftersom vi kör med RAI så får du inte cover trots att predatorns andra vapen är sönder och den är immobiliserad."
Ledsen. Jag köper inte det. Vänd på fordonet så att vapnet ser så är saken löst. Land raiders är ett ännu bättre exempel. Skjuter man med tre vapen så kommer antagligen ingen klaga på cover, och faktiskt är det nog väldigt sällan enheten skulle få cover för land raiderns hull. Om däremot den ena lasern är borta och den andre väljer att skjuta på en enhet det vapnet bara ser två modeller utav så skall det bli cover.
Jag är gärna positiv med fire arc på fordonens vapen men om en enhet är på andra sidan av ett fordon och vapnet på andra sidan skjuter så ser jag inte varför enheten inte skulle få cover.
"Jag skjuter på dina nids med min predators heavy bolter. Den ser en av dina tyranider i en enhet på 50000 st. Men då eftersom vi kör med RAI så får du inte cover trots att predatorns andra vapen är sönder och den är immobiliserad."
Ledsen. Jag köper inte det. Vänd på fordonet så att vapnet ser så är saken löst. Land raiders är ett ännu bättre exempel. Skjuter man med tre vapen så kommer antagligen ingen klaga på cover, och faktiskt är det nog väldigt sällan enheten skulle få cover för land raiderns hull. Om däremot den ena lasern är borta och den andre väljer att skjuta på en enhet det vapnet bara ser två modeller utav så skall det bli cover.
Jag är gärna positiv med fire arc på fordonens vapen men om en enhet är på andra sidan av ett fordon och vapnet på andra sidan skjuter så ser jag inte varför enheten inte skulle få cover.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
- speedfreek
Det där glömde jag helt bort.HeadWar skrev:Det är mycket riktigt exakt det som är problemet, en någotsånär utspridd enhet som står mitt framför en dreadnought skulle t ex få cover save, eftersom den har så smal arc of fire, och jag kan inte föreställa mig att någon spelar så.
Det kan ju verkligen inte vara meningen...