Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Regelfrågor och förslag på husregler

På vilket sätt skall man charga in i närstrid? Enligt...?

Omröstningen slutade 08 aug 2011, 21:29

1. Punktlistan
34
49%
2. No holding back
17
24%
3. ETC
19
27%

Antal röster: 70

egge

Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av egge »

Jag är en extremt följare utav punktlistan i regelboken när man skall flytta in vid charges och har upplevt att detat är inga problem då det innebär ett extremt roligt taktiskt element att kunna maximera sina egna attacker och minimera motståndarens. Dock finns det en del som säger att man skall köra på "no holding back" regeln som allmänt anses vara omöjlig att följa och är galet subjektiv hur den fungerar. Det har nu också kommit en förtydling till ETC om hur man flyttar in i närstrid. ETC reglerna är i grund punktlistan med tillägget att de som inte kan komma inom 2" från någon som är i bas till bas med fienden msåte flytta 6" rakt mot den närmsta egna modellen som är i bas mot bas med fienden.

Så jag undrar vad folk tycker. Vilket alternativ är bäst?

1. Punktlistan.
Fördel: Taktiskt inflyttning in i närstrid. Möjlighet att maximera sina attacker och minimera motståndaren om du är duktig. Möjlighet att behålla objektiv.
Nackdel: Möjlighet att backa med stora enheter istället för att röra sig närmre. Man kan se till att man inte får in lika många modeller in i närstriden.

2. No holding back.
Fördel: Maximera antalet modeller som skall slå. För många känns detta "rätt".
Nackdel: Speltekniskt omöjligt. Ingen exakt regel som går att följa.

3. ETC flytta in.
Fördel: ETC använder den. Kombinerar lite utav punktlistan och no holding back.
Nackdel: Dödar arméer som använder sig utav bubblor såsom Tyranids då det bara är att charga i kanten på en enhet så springer gaunts iväg från synaps vilket de inte gör om man följer punktlistan. Ifall ni undrade blir alla andra arméer därmed bättre. Man kan då charga i kanten på en enhet och den modellen som står på andra sidan måste springa ifrån exempelvis ett objektiv för att ändå inte få slå.

Som ni märker är jag helt klart inte subjektiv. Men jag är intresserad av att veta vad folket tycker. Personligen är jag glad i att kunna ha taktiska förflyttningar in i närstrid som jag tycker är kul och snyggt när man får till dem väl. No holding back är för mig borttaget för det är så subjektivt så varje gång jag chargat måste jag charga på sämst möjliga sätt för att det inte skall bli diskussion. ETC är intressant men har som mål att döda mina kära tyranids och göra arméer med mindre enheter (läs: space marines) bättre än vad GW har gjort dem.
Senast redigerad av 4 egge, redigerad totalt 9 gång.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
fjugin

Re: Angående egge charges (läs första posten innan röstning)

Inlägg av fjugin »

Har man lite framförhållning i movementfasen så ska man nog klara av att spela med ETC-varianten och ändå ha någon gaunt inom synapse. Lite väl extrem lösning kan jag nog tycka, hade gott räckt med att man var tvungen att sluta movet närmare fienden.

Jag håller med om att det är kul med egge-charges och att det tillför ett taktiskt moment. Dock kan det bli lite löjligt ibland när man med hjälp av en fiende-enhet 12" bort kan känna uppåt 12" i totalt motsatt riktning. Röstar på egge-charges, det blir lite ointuitivt ibland, men det gör inte så mycket tycker jag. Det är kul med snygga charges för att tjäna move eller neka motståndaren attacker på påhittiga sätt.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Känns lite som frågan är ställd såhär:

Vad är godast?
- En Svalkande, härlig pepsi med alldeles lagom kolsyra och en aning citron som förhöjjer smaken ytterligare.
- Eller en sunking cuba cola, fisjummen och avslagen.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Punktlistan. De är de enda reglerna som går att följa och de är inte tillräckligt spelförstörande för att man skall behöva gå in och pilla på dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag tycker det blir tokigt när en enhet blir anfallen och mer än halva enheten skyndar iväg åt ett annat håll istället för att hjälpa sina kompisar.

Har dock ingen bra lösning på det.
(kanske hade räckt att gå rakt i en riktning som gör gubben engaged om ett par rundor)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

speedfreek skrev:(kanske hade räckt att gå rakt i en riktning som gör gubben engaged om ett par rundor)
Det är ju bara vid charge som modeller kan gå åt ett annat håll, vid pile-ins måste man gå mot fienden.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Doc Sniksnak

Inlägg av Doc Sniksnak »

No holding back är väl inte omöjlig att följa om man följer punktlistan och flyttar de närmsta modellerna först. Däremot kan man ju fuska och inte attackera med så många modeller som möjligt om man flyttar "fel" modeller först och följer punktlistan. Är detta en egge-charge?

Det är väl inte krångligare med no holding back än att kolla med sin template att man får så många modeller som möjligt under den?

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det är inte heller tänk att man ska kunna multiple-charga enheter som är ca 20+ cm ifrån varandra, vilket dock är möjligt med punktlistan. Men hur man ändrar detta utan att mixa allt för mycket med befintliga regler vet jag inte. För multiple-charge krävs att man än inom 2" från en annan modell i baskontakt med första fienden? Nej, jag tänker inte ens försöka. Tycker att ETC har kommit på en så pass enkel regel som är möjlig. Den kan göras bättre men blir då komplicerad.

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Punktlistan finns i regelboken och funkar och gör assault moment i spelet roligare och trixigare, förstår inte varför man skulle göra på nåt annat sätt.

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Spela Warmachine/Hordes istället! Där fungerar reglerna på ett sätt som ni verkar eftersöka så slipper ni konstruera detta.

Skriv svar