Flyers och LOS

Regelfrågor och förslag på husregler
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Flyers och LOS

Inlägg av Gonka Koff »

Har räknat lite på skottvinklar från flyers och kommit fram till en del intressanta saker.

Ett fordonsvapen som inte är vridbart i höjdled har enligt regelboken 45 graders LOS vertikalt. Är det inte vridbart i sidled har det 45 graders LOS horisontellt. Det finns en bild på hur en Russ skjuter med sin hull-mounted laserkanon, och där ser man att 45 grader innebär 22,5 grader åt vardera håll från mitten.

Om jag har fattat det rätt så finns det ingen flyer som har vapen som är vridbara i vertikalled, dessutom är alla vapen riktade 90 grader från markytan.

Detta innebär att flygare inte kan skjuta på mål som står för nära, eftersom flygaren då inte kan få till en skottvinkel.

Detta "säkra" avstånd beräknas genom att ta höjdskillnaden mellan vapnet och målet och dividera med tan 22,5. Detta kan förenklas till att man multiplicerar höjdavståndet med 2,5.

Jag har själv ingen ihopbyggd flyer, så jag kan inte få fram exakta mått, men genom att uppskatta mått från bilder har jag ungefärliga mått.

Så lite ungefär:

En Nightskythe måste vara mer än ca 8" från en infanterist för att kunna dra LOS.

En stormraven hurricane måste vara mer än ca 12" från en infanterist.

En stormraven multimelta måste vara mer än ca 12" från en rhino ... -vilket innebär att är svårt att komma inom 12" från ett markmål!

En stormraven assault cannon måste vara mer än ca 17" från en infanterist.

Ni som har modellerna får gärna skriva här vilken höjd som vapnen är monterade på, så kan vi få till mer exakta mått.

[EDIT: hade blandat ihop positionerna för assault cannon/multimelta, nu antas att det är assault cannon som sitter på taket)]
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 18 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Flyers och LOS

Inlägg av imp »

Gonka Koff skrev:...En Nightskythe måste vara mer än ca 8" från en infanterist för att kunna dra LOS.

En stormraven assault cannon/hurricane måste vara mer än ca 12" från en infanterist.

En stormraven multimelta måste vara mer än ca 16" från en rhino ... -vilket innebär att man ALDRIG kan komma inom 12" från ett markmål!...
Har du räknat på vapnets höjd över bordet, eller den relativa höjdskillnaden?
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Gonka Koff »

imp skrev:
Gonka Koff skrev:...En Nightskythe måste vara mer än ca 8" från en infanterist för att kunna dra LOS.

En stormraven assault cannon/hurricane måste vara mer än ca 12" från en infanterist.

En stormraven multimelta måste vara mer än ca 16" från en rhino ... -vilket innebär att man ALDRIG kan komma inom 12" från ett markmål!...
Har du räknat på vapnets höjd över bordet, eller den relativa höjdskillnaden?
Relativ höjdskillnad. Men jag poängterar att mina mått är uppskattningar från bilder och kan vara lite fel.

Har editerat min första post lite eftersom jag blandat ihop vapenpositionerna.

... kom just på att det är på gränsen att en SR-hurricane bolter kan rapifira infanterister om de inte står på en kulle!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Flyers och LOS

Inlägg av speedfreek »

Du har glömt att räkna in vinkeln på flygplanet.
Vet inte exakt hur det är med de andra, men valkyrian lutar mycket mer framåt om man sätter den på ena hållet på basen än på andra hållet.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Gonka Koff »

speedfreek skrev:Du har glömt att räkna in vinkeln på flygplanet.
Vet inte exakt hur det är med de andra, men valkyrian lutar mycket mer framåt om man sätter den på ena hållet på basen än på andra hållet.
Jag har fått för mig att man måste trixa och fixa en del för att få en Raven eller Scythe att luta. Valkyrier och Talons har en viss lutning. Orkflygarna har jag ingen koll på.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Katarsis »

speedfreek skrev:Du har glömt att räkna in vinkeln på flygplanet.
Vet inte exakt hur det är med de andra, men valkyrian lutar mycket mer framåt om man sätter den på ena hållet på basen än på andra hållet.
Det gäller alla flyers jag har pillat med. Men jag tycker att det är uppenbart att sätta den så att flyern ligger plant eftersom den då sitter fast perfekt i flygpinnen och inte vobblar runt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Flyers och LOS

Inlägg av DHettNeck »

Stormtalonen har neråt riktad AC. Men i övrigt håller jag med dej.

Dock tror jag ingen spelar så, varken nu eller tidigare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Tirumbar »

Katarsis skrev:
speedfreek skrev:Du har glömt att räkna in vinkeln på flygplanet.
Vet inte exakt hur det är med de andra, men valkyrian lutar mycket mer framåt om man sätter den på ena hållet på basen än på andra hållet.
Det gäller alla flyers jag har pillat med. Men jag tycker att det är uppenbart att sätta den så att flyern ligger plant eftersom den då sitter fast perfekt i flygpinnen och inte vobblar runt.
Och jag tycker det är uppenbart att GW inte tänkt på hur de gamla modellerna är bygga när de skrivit nya reglerna.

All beväpning på en Stormraven är tänkt att kunna användas mot markmål. När modellen släpptes fanns det knappt annat än markmål. Iom detta är målavståndet 12" eftersom detta är det optimala avståndet för multimeltan som är dess signaturvapen i nosen.

Även Hurricanebolters har ett optimalt avstånd på 12". Stormraven är ju just ett storm/anfallsfordon och tänkt att vara "in your face"

Detta blev helt plötsligt ett problem med 6:e och dess reglerförtydligande om 45 graders arcer på fasta vapen.

I 5:e gick det nog inte alls att en skjuta med vapnen då det saknades förtydligande om hur långt vertikalt de kunde vinklas. Men det antogs då helt "självklart" att hela Flygplanet kunde vinklas ned för sin "attack-run" etc när planet skulle skjuta. Så som flera spelare dessutom byggt sina tidigare fast skimmers (nu flyers).

Att ha sina Vendettor/Stormravens vinklade nedåt var inget som var ett problem i 5:e men nu är det i 6:e "modelling for advantage"

Tornet med Lascannon eller Assaultcannon kan väll knappast aldrig ens dra LOS till marken ifall flygplanet inte kan vinklas lite nedåt då själva flygkroppen täcker mycket av dess synfält.

Hela "attack" aspekten för just detta fordonet som till skillnad från de andra flygarna har en mycket mer särpräglad "anfallsroll" blir kraftigt lidande till den graden att det inte är poängvärt att spela med modellen ifall den inte får vinklas så som för ett anfall på markmål.

Mitt förslag på lösning: Swefaq får bestämma hur fordonet kan eller inte kan spelas och så får man anpassa sig därefter. Men jag kommer inte spela mina Stormravens ifall de inte kan antas vinklas nedåt vid anfall mot markmål av tidigare angivna skäl. De är helt enkelt inte värda sina poäng då längre.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Papa D »

Jag är för en sweFaq - Själv sätter jag alltid, har alltid även i 5th satt mina flyers bak och fram på flyer pinnen, dels för att dom får en coolare attack pose, dels för att nightscythes sitter mycket bättre åt de hållet. Jag ser inga problem i detta - särskilt inte om man tänker på alla lågflygande speeders, hög placerade AC på dreads och gamla rhino modeller, eller olika höga flyg pinnar för att kunna placera vendettor på mindre yta som finns där ute - Gonka, för att ändra vinkeln på flygplan behöver man bara vända flygpinnen bak och fram och sätta dit sin flier man behöver inte fila, mickla eller modda något annat.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Flyers och LOS

Inlägg av Gonka Koff »

Tirumbar skrev:Och jag tycker det är uppenbart att GW inte tänkt på hur de gamla modellerna är bygga när de skrivit nya reglerna.
Det är väl tvärtom? Det är rätt uppenbart att dom tänkt på just det eftersom dom lagt till en regel för vertikal skottvinkel?

Tirumbar skrev:Att ha sina Vendettor/Stormravens vinklade nedåt var inget som var ett problem i 5:e men nu är det i 6:e "modelling for advantage"
Spot on! :D
Tirumbar skrev:Tornet med Lascannon eller Assaultcannon kan väll knappast aldrig ens dra LOS till marken ifall flygplanet inte kan vinklas lite nedåt då själva flygkroppen täcker mycket av dess synfält.

Hela "attack" aspekten för just detta fordonet som till skillnad från de andra flygarna har en mycket mer särpräglad "anfallsroll" blir kraftigt lidande till den graden att det inte är poängvärt att spela med modellen ifall den inte får vinklas så som för ett anfall på markmål.
Så farligt är det faktiskt inte, alla fordon i spelet lider mer eller mindre av att inte vara optimalt konstruerade. Om jag till exempel skulle bygga om min redeemer optimalt, skulle jag sätta båda flamestormkanonerna i fronten. Min auto-las predator skulle ha sponsonerna placerade uppe på turreten osv. Dessutom ligger varenda modell i spelet på ena eller andra sidan om "poängvärd", -vad är det som säger att just en stormraven måste vara på den bra sidan?
Tirumbar skrev:Mitt förslag på lösning: Swefaq får bestämma hur fordonet kan eller inte kan spelas och så får man anpassa sig därefter.
Varför skall vi blanda in Swefaq? -finns det något som är otydligt i reglerna?
Senast redigerad av 1 Gonka Koff, redigerad totalt 18 gånger.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar