IA-Listor på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler
DeadRaven

IA-Listor på turneringar

Inlägg av DeadRaven »

Heja!

Vet att detta är en liten difys fråga, och svaret varierar från turnering till turnering.

MEN! Jag tänkte fråga lite försikigt.
Tror/Vet någon om Elysian Drop Troops listan skulle va laglig på GothCon 2013?

Spanade runt lite igår, men tyckte inte jag fick några raka svar ang hur ofta IA listor används i svenska turneringar.

Cheers!
"Luck is for pussys with no skill."
"Every good wargamer knows that the table edge is the end of the world!"

Användarvisningsbild
LillePer

IA-Listor på turneringar

Inlägg av LillePer »

Det är nog ingen som vet det än. Men spontant skulle jag säga att de turneringar du har störst chans att få spela dem är antingen okompade eller subjektivkompade. (Mest för att igen gör mallar/restriktioner för IA listor) men det bästa är väl att fråga arrangörerna och hoppas på det bästa.

Ancalagon

Re: IA-Listor på turneringar

Inlägg av Ancalagon »

Rena Ia listor används extremt sällan i turneringar. Delvis beror det på ett djupt rotat "hat" mot allt man inte är van vid, och spelare vill inte behöva lära sig hur armén funkar etc. Man tycker ofta att det finns specialregler som är komplicerade och stökiga, men som när man kan dem inte alls är det.

Med det sagt tror jag att det första steget för att spela ren IA på turnering är att det kommer uppdaterade 6th edition listor från FW. Dessa ska också vara på ungefär samma nivå som GWs mer mainstream arméer. Att efterfråga balanserade IA listor är enligt mig helt onödigt, främst för att GWs "vanliga" listor inte är det minsta balanserade, däremot är det fortfarande flertalet IA listor som har gamla regler som inte längre passar in.

Just Elysian Drop Troops skulle nog få oförskämt mycket hat pga deras stora fokus på flyers, och det flyer-hat som finns för tillfället.

Däremot har i alla fall jag sett en lite öppnare syn på IA saker i 6th. Dels har spelet öppnats upp på ett helt annat sätt. Det har lagts till Flyers som kan vara riktigt bra, så de "gamla" IA sakerna som ansågs överjävliga förut känns inte alls lika svåra att hantera längre etc.

Egentligen besvarar det inte din fråga, jag vet. Men det är såhär jag personligen har sett att inställningen till IA är och har varit. Trots att väldigt mycket har varit tillåtet från IA i SvFAQ tidigare så har mängden saker som faktiskt används varit väldigt liten.

Skriv svar