Om det finns någon diskussion om detta innan så ber jag om ursäkt för dubbelpostningen
/jan
DHettNeck skrev:Precis som flogger säger är det RAW även fast det inte brukar spelas så. Men en rad om detta i swfaq skulle inte skada.
Tja det är inte hela sanningen. Som du skriver så står det att man får +2 tills itt cover save när mans tår i area terrain. Dock står dett endast under area terrain delen i reglerna dvs du kan bara tillämpa det när du faktiskt tar ditt 5+ cover save från area terrain. Du kan inte tillämpa det när du tar ett 4+ ruin save då du inte tillämpar regler som handlar om area terrain då. Vi har tydliggjort detta i SWEFAQ:enFlogger skrev:Jag TROR wordingen är sådan att om du står i area så blir din cover save bättre med +2 steg om du går to ground.
Står du bakom en ruinmur (för 4+ cover) men du står ÄVEN i area (5+) och går to ground tar du ditt bästa save (4+) och gör det två steg bättre (+2) och därmed har du 2+.
OM det nu inte någonstans står att ditt cover save för just den area biten du står i blir bättre med +2, och ingen annan cover save än den.
Det finns massa anledningar att inte spela efter reglerna när dom är konstiga. Tex sätter vi ju häller inte ut terrängen i början på matchenFlogger skrev:DHettNeck skrev:Precis som flogger säger är det RAW även fast det inte brukar spelas så. Men en rad om detta i swfaq skulle inte skada.
Jag ser dock ingen anledning att inte spela efter reglerna
Eller så har du två olika cover saves, ett 4+/3+ och ett 5+/3+. Den diskussionen gick ganska långt... och det är oklart vad som menas. Men det känns ju mest vettigt (enligt mig) att man inte kan få 2+ cover utan några specialregler.Flogger skrev:Jag TROR wordingen är sådan att om du står i area så blir din cover save bättre med +2 steg om du går to ground.
Står du bakom en ruinmur (för 4+ cover) men du står ÄVEN i area (5+) och går to ground tar du ditt bästa save (4+) och gör det två steg bättre (+2) och därmed har du 2+.
OM det nu inte någonstans står att ditt cover save för just den area biten du står i blir bättre med +2, och ingen annan cover save än den.
Beror kanske på vems tur det ärZurken skrev:Eller så har du två olika cover saves, ett 4+/3+ och ett 5+/3+. Den diskussionen gick ganska långt... och det är oklart vad som menas. Men det känns ju mest vettigt (enligt mig) att man inte kan få 2+ cover utan några specialregler.Flogger skrev:Jag TROR wordingen är sådan att om du står i area så blir din cover save bättre med +2 steg om du går to ground.
Om du läser mitt svar så ser du varför det inte man inte kan tolka det som klart RAW.Flogger skrev:Beror kanske på vems tur det ärZurken skrev:Eller så har du två olika cover saves, ett 4+/3+ och ett 5+/3+. Den diskussionen gick ganska långt... och det är oklart vad som menas. Men det känns ju mest vettigt (enligt mig) att man inte kan få 2+ cover utan några specialregler.Flogger skrev:Jag TROR wordingen är sådan att om du står i area så blir din cover save bättre med +2 steg om du går to ground.
Jag förstår inte varför det är märkligt med 2+ cover när man GtG, oavsett om det är bakom en ruin eller en aegis. Det är lika efterblivet bägge två och den sistnämnda är inte mer ok för att den kostade 50p.
Ska man förbjuda 2+ cover för att man anser att det är "dumt" då är det bara att göra detsamma med aegis. IMHO då såklart, fast -H.