Area cover och ruins

Regelfrågor och förslag på husregler
Briggs

Area cover och ruins

Inlägg av Briggs »

Hittade den här länken http://www.belloflostsouls.net/2013/08/ ... asics.html och tyckte det lät vettigt. Hur kör man på turneringar? Jag vet att jag fått 2+ cover save mot mig (go to ground i area terrain med ruiner).

Om det finns någon diskussion om detta innan så ber jag om ursäkt för dubbelpostningen :)

/jan

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Area cover och ruins

Inlägg av DHettNeck »

Standard på svenska turneringar brukar vara ett 3+ cover save skulle jag säga. Dock är det RAW möjligt att man skulle kunna få 2+ cover save, men det känns bara fel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Area cover och ruins

Inlägg av Flogger »

Jag TROR wordingen är sådan att om du står i area så blir din cover save bättre med +2 steg om du går to ground.

Står du bakom en ruinmur (för 4+ cover) men du står ÄVEN i area (5+) och går to ground tar du ditt bästa save (4+) och gör det två steg bättre (+2) och därmed har du 2+.

OM det nu inte någonstans står att ditt cover save för just den area biten du står i blir bättre med +2, och ingen annan cover save än den.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Precis som flogger säger är det RAW även fast det inte brukar spelas så. Men en rad om detta i swfaq skulle inte skada.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Area cover och ruins

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Precis som flogger säger är det RAW även fast det inte brukar spelas så. Men en rad om detta i swfaq skulle inte skada.

Jag ser dock ingen anledning att inte spela efter reglerna ;)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Flogger skrev:Jag TROR wordingen är sådan att om du står i area så blir din cover save bättre med +2 steg om du går to ground.

Står du bakom en ruinmur (för 4+ cover) men du står ÄVEN i area (5+) och går to ground tar du ditt bästa save (4+) och gör det två steg bättre (+2) och därmed har du 2+.

OM det nu inte någonstans står att ditt cover save för just den area biten du står i blir bättre med +2, och ingen annan cover save än den.
Tja det är inte hela sanningen. Som du skriver så står det att man får +2 tills itt cover save när mans tår i area terrain. Dock står dett endast under area terrain delen i reglerna dvs du kan bara tillämpa det när du faktiskt tar ditt 5+ cover save från area terrain. Du kan inte tillämpa det när du tar ett 4+ ruin save då du inte tillämpar regler som handlar om area terrain då. Vi har tydliggjort detta i SWEFAQ:en

+2 på cover savet blir en sub-regel till när man tar ett cover save med areaterrain save. Man kan inte kombinera dem då du inte kan ta ett ruin-area terrain cover save

edit: fanns tydligen inte i SWEFAQ:en men jag vet att vi har diskuterat det.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Precis som flogger säger är det RAW även fast det inte brukar spelas så. Men en rad om detta i swfaq skulle inte skada.

Jag ser dock ingen anledning att inte spela efter reglerna ;)
Det finns massa anledningar att inte spela efter reglerna när dom är konstiga. Tex sätter vi ju häller inte ut terrängen i början på matchen ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Flogger skrev:Jag TROR wordingen är sådan att om du står i area så blir din cover save bättre med +2 steg om du går to ground.

Eller så har du två olika cover saves, ett 4+/3+ och ett 5+/3+. Den diskussionen gick ganska långt... och det är oklart vad som menas. Men det känns ju mest vettigt (enligt mig) att man inte kan få 2+ cover utan några specialregler.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Zurken skrev:

Eller så har du två olika cover saves, ett 4+/3+ och ett 5+/3+. Den diskussionen gick ganska långt... och det är oklart vad som menas. Men det känns ju mest vettigt (enligt mig) att man inte kan få 2+ cover utan några specialregler.
Beror kanske på vems tur det är ;)

Jag förstår inte varför det är märkligt med 2+ cover när man GtG, oavsett om det är bakom en ruin eller en aegis. Det är lika efterblivet bägge två och den sistnämnda är inte mer ok för att den kostade 50p.
Ska man förbjuda 2+ cover för att man anser att det är "dumt" då är det bara att göra detsamma med aegis. IMHO då såklart, fast -H. ;)

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Flogger skrev:
Zurken skrev:

Beror kanske på vems tur det är ;)

Jag förstår inte varför det är märkligt med 2+ cover när man GtG, oavsett om det är bakom en ruin eller en aegis. Det är lika efterblivet bägge två och den sistnämnda är inte mer ok för att den kostade 50p.
Ska man förbjuda 2+ cover för att man anser att det är "dumt" då är det bara att göra detsamma med aegis. IMHO då såklart, fast -H. ;)
Om du läser mitt svar så ser du varför det inte man inte kan tolka det som klart RAW.

Skriv svar