Ris Och Ros för TTT2015
Moderatorer: Michael Carl, Jimmy Johansson, Hylander
Re: Ris Och Ros för TTT2015
Skulle kunna ha rankinglottning möjligtvis, men då blir det ju trist då de bästa lagen slipper möta varandra i sista matcherna. Tyckte det var rätt nybörjar vänligt med så snäva missions, mkt lättare att ta poäng om du hinner plocka lite Kp och kanske first blood i en match där du blir lite överkörd.
Även detta frustrerade, måste jag säga.Gonka Koff skrev:Fast nu var det ju inte mallkomp, utan subjektiv komp...Lillen skrev:Mycket trevlig helg!
... Att välja denna typ av kompmall och komp steg gör bara att glappet mellan bra spelare och "dåliga" spelare bara blir större. Bra spelare hittar hållen i mallen och dåliga spelare får dras med ooptade listor på sin usla komp...
Ambitionen att kompa alla listor är lovvärd, och arr gjorde ett jättebra jobb. Men när en del är tröskelkomp (mall) och nästa steg är subjektiv blir det rörigt. Vi försökte göra en Marinelista som kunde klara sig väl på en tänkt kompnivå och vi tyckte att den skulle kunna överleva det mesta. Men den överlevde inte kontakten med subkompen, och där sket sig den idén... Att en lista med dubbla hoppande DK:s och 3 Conversion Beamers blev höjd i kompen får mig att misstänka att jag inte fattar nåt av det här spelet längre.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Subkompen leder till att direktivet blir: bygg hårdaste möjliga lista på lägsta möjliga komp. För den kommer bli sänkt ändå så lika bra att spela något hårt. Med andra ord, precis som om det vore tröskelkomp rakt av.
Startade en egen tråd till rankingkomp
Startade en egen tråd till rankingkomp
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
-
larshultin
Allt var kanon. Bra arrangemang, med goa människor och trevliga matcher.
Jag hade en väldigt rolig helg.
Det ända minuset är väl alkoholen. Känns vanskligt med fulla människor bland arméer som det ligger tusentals kronor och åtskilliga timmars arbete bakom.
Tänker att det avskräcker de yngre spelarna också.
Jag hade en väldigt rolig helg.
Det ända minuset är väl alkoholen. Känns vanskligt med fulla människor bland arméer som det ligger tusentals kronor och åtskilliga timmars arbete bakom.
Tänker att det avskräcker de yngre spelarna också.
DHettNeck skrev:Flogger går full retard...Flogger skrev:Tips för framtiden:
NAMNKOMPA!
Eller rankingkompa?
Topp 5 på rankingen får -2 automatiskt, utöver sin listas komp
6-15 på rankingen får -1 automatiskt, utöver listans komp
Detta hade nog gjort spelet roligare för alla som inte är topp 20 på rankingen (ca 100 personer).
OBS! Ej skämt eller ironi, fullt seriös. Vet att vi pratade lite om detta i helgen Hylander.
I'm with the retard... \0/
Tycker gott man kan göra så i match 1 åtminstone.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
-
thismeanswarmate
Tack för en asfin turnering! Håller med de flesta som redan skrivit här, så skriver mest under på följande:
+ Terrängen: Kunde funnits en smula fler ruiner, men annars var det riktigt bra variation på borden i varje rum. Jag gillade också los-blockväggarna, men de kunde gott räknas som ruiner.
+ Rumuppdelningen: Skönt att ha hela sitt lag samlade i ett rum.
+ Subkomp: Bra sätt att balansera eventuella hål i mallen, och riktigt imponerande av arrangörerna att palla ta sig an att gå igenom alla listor.
+ Lagturnering: Riktigt skoj format, och jag kommer garanterat nästa år igen!
+ Infon: Bra och tydlig information inför turneringen och det var väldigt få frågetecken.
- Superheavies: Nä, det är inte så jätteskoj att möta en reggande stompa.
+ Terrängen: Kunde funnits en smula fler ruiner, men annars var det riktigt bra variation på borden i varje rum. Jag gillade också los-blockväggarna, men de kunde gott räknas som ruiner.
+ Rumuppdelningen: Skönt att ha hela sitt lag samlade i ett rum.
+ Subkomp: Bra sätt att balansera eventuella hål i mallen, och riktigt imponerande av arrangörerna att palla ta sig an att gå igenom alla listor.
+ Lagturnering: Riktigt skoj format, och jag kommer garanterat nästa år igen!
+ Infon: Bra och tydlig information inför turneringen och det var väldigt få frågetecken.
- Superheavies: Nä, det är inte så jätteskoj att möta en reggande stompa.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.
-
Johannesson
Tack för en grymt bra turnering! Två lag i år, nästa år hoppas vi på att få med oss tre 
Jag gillar LoS väggarna, men de står oftast ute i kanterna. In med dem i mitten där de gör nytta!
Överlag hade jag gillat om ett bord per match har väsentligt mer eller annorlunda terräng än övriga bord. Skulle göra matchningen roligare.
Jag gillar LoS väggarna, men de står oftast ute i kanterna. In med dem i mitten där de gör nytta!
Överlag hade jag gillat om ett bord per match har väsentligt mer eller annorlunda terräng än övriga bord. Skulle göra matchningen roligare.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Vill påpeka en sak om lottningen också. Vi fick i omgång två möta ett lag som hade samma komp som oss men som ändå hade vunnit med ungefär samma marginal som vi hade förlorat innan. Visst, det var rätt jämnt mellan lagen ändå, men i alla fall.
Plus för kiosken, att det fanns gratis frukt är en klar fördel! Det tog minst ett dygn innan jag bröt samman och började äta godis.
Extra plus för noll alkoholförsäljning.
Plus för kiosken, att det fanns gratis frukt är en klar fördel! Det tog minst ett dygn innan jag bröt samman och började äta godis.
Extra plus för noll alkoholförsäljning.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag håller med lite. Komplotta bara första matchen, skippa att komplotta resten.
Det kan även vara värt att fundera på om inte 60-20 cappet skall finnas i alla matcher utom sista.
Det kan även vara värt att fundera på om inte 60-20 cappet skall finnas i alla matcher utom sista.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
PM:ade MC om att man kanske kunde lägga in en funktion i hans admin TTO. Där han direkt kan skriva in på vilka gränser det skall komplottas på i de olika omgångarna.
Då kan man snabbt anpassa det till lagturneringen.
Vidare så känns det som en bra idé att TTO visar var gränserna för den aktuella turneringen går i nån smidig tabell på lämplig flik. Modellen:
r1: minsta möjliga kompskillnad
r2: +/- 2 komp
r3: +/- 4 komp
r4: +/- 6 komp
r5: ingen gäns
Sedan ser man bara till att den tabellen hämtar sina värden från de parametrar som TTO använder för att lotta.
==> Det blir lätt att modifiera gränser för komplottning inför varje enskilld turnering. MC kan göra detta på plats/mobil och måste inte ändra i källkod. Deltagare blir mindre förvirrade av hur de kunde lottas upp eller ned eftersom de lätt kan se gränserna osv.
Visst kommer det uppkomma specialfall där folk mött varandra osv. som gör att vissa lottas utanför satta gränser. Men systemet blir lite mer transparent och i sämsta fall så blir det lite lättare att administrera
Då kan man snabbt anpassa det till lagturneringen.
Vidare så känns det som en bra idé att TTO visar var gränserna för den aktuella turneringen går i nån smidig tabell på lämplig flik. Modellen:
r1: minsta möjliga kompskillnad
r2: +/- 2 komp
r3: +/- 4 komp
r4: +/- 6 komp
r5: ingen gäns
Sedan ser man bara till att den tabellen hämtar sina värden från de parametrar som TTO använder för att lotta.
==> Det blir lätt att modifiera gränser för komplottning inför varje enskilld turnering. MC kan göra detta på plats/mobil och måste inte ändra i källkod. Deltagare blir mindre förvirrade av hur de kunde lottas upp eller ned eftersom de lätt kan se gränserna osv.
Visst kommer det uppkomma specialfall där folk mött varandra osv. som gör att vissa lottas utanför satta gränser. Men systemet blir lite mer transparent och i sämsta fall så blir det lite lättare att administrera
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!